Hoe meer je leest over dat genoom, des te meer ontstaat de indruk dat het nog behoorlijk een black box betreft, waarvan de deksel nog maar een klein beetje geopend is. Zie bijvoorbeeld:
>>>
Het genoom wordt vaak voorgesteld als een enorme reeks letters waarmee je tweehonderd telefoonboeken vol kunt typen. Stukjes uit deze reeksen, genen, worden verantwoordelijk gesteld voor bepaalde eigenschappen. Verhage benadrukt dat die voorstelling van zaken te simpel is. "Het genoom is geen lineaire optelling van eigenschappen maar een enorm complex netwerk. Je kunt geen genen 'aan' of 'uit' zetten. Daar is het systeem te ingewikkeld voor." Hij wijst op de "misconceptie" waar in de media vaak gesproken wordt over genen. "Je hebt een gen voor dit, een gen voor dat." Verhage vergelijkt het genoom met andere complexe systemen zoals het weer en de hersenen. "Het zijn systemen waarvan men wel hoopt ooit te kunnen voorspellen hoe deze werken, maar tot op heden slaagt men daar niet in. Ik ben opgehouden met voorspellen van wat er gebeurt als je het genoom verandert. In muizen hebben we genen aangepast en vaak gebeurt er niet wat je verwacht. Bovendien gebeuren er dingen die je niet had voorspeld. Ik heb zo vaak gezien dat het tegenovergestelde gebeurt van wat ik verwachtte. Dat heeft me bescheiden gemaakt."
<<<
BRON: http://noorderlicht.vpro.nl/dossiers/29682...dstuk/29684413/
http://www.cncr.vu.nl/Neurosciences/genera...F/Verhage_M.htm
We weten blijkbaar niet wat dat genoom precies is en hoe het werkt. Zodat we voorlopig ook niet weten of 'willekeurige mutatie en natuurlijke selectie' een compleet toereikende verklaring geeft wat betreft de ontwikkeling van amoebe tot mens. Je moet eerst weten wat je wilt verklaren alvorens je een verklaring kunt geven.
Puzzels
