Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
mouche
Artikelen: 0

Re: Determinatietopic

Dag Pectus (moderator)

Ik vind het fantastisch dat je zoveel moeite doet om mij te helpen.Mijn dank daarvoor.

Wat nu het zwarte bonenluisje betreft: ik denk niet dat dat het is. Ik heb het insect (of spinachtige) doodgeknepen en er kwam wel degelijk rood bloed uit. Nogal veel vond ik voor zo'n klein bolletje. Het lijkt me ook niet het larvenstadium van de vlo te zijn.

Ik vind de beestjes ook niet dagelijks op mijn honden. Maar dat is net zoals teken. Die vind ik ook niet dagelijks. Maar omdat ik mijn honden heel nauwgezet controleer op parasieten vallen die kleine ronde bolletjes dus ook op. Kleine teken zijn het ook niet, die herken ik te goed.

Volgende keer als ik zo'n beestje tegenkom, zal ik proberen er een foto van te maken. Ik ken iemand die misschien wel een mooie foto van dat rotding kan maken, zodat duidelijker overkomt wat ik wil zeggen.

Ik moet eerlijk zijn,tot over een jaar kwam ik die dingen niet tegen. Is het misschien iets wat door koeien wordt overgebracht? Die hebben namelijk tot vorig jaar ook op dat terrein gestaan. Maar dit jaar niet meer. Ik zoek in ieder geval verder op parasieten bij honden.

Nogmaals bedankt voor je inzet. Ik apprecieer dat enorm.

Mouche

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Bekijk product

Cura

Ik denk dat het wellicht toch de larven of eieren van een bepaald insect zijn; geheel ronde zwarte bolletjes lijken mij nog niet zozeer volwassen insecten met zes poten en (vaak) vleugels.

Deze soort komt veelal bij schapen voor en zuigt bloed van de gastheer; Melophagus ovinus:

Afbeelding

Wat betreft de mogelijke link met de koeien; er bestaat een runderhorzel (hypoderma bovis), maar de larven hiervan zijn behoorlijk "groot" , zo'n 1 a 2 cm. Ik denk dus niet dat we daar op zoek naar zijn, maar voor de zekerheid; dit is de vorm:

Afbeelding
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

mouche

Dag Pectus,

Ik denk dat je mij eindelijk de oplossing hebt aangereikt: Melophagus Ovinus. Dat lijkt ontzettend sterk op wat ik regelmatig tegenkom bij mijn hond(en). Voor zover ik het kan bekijken is het een soort luis maar dan niet in een volwassen stadium.

Ik vermoed dat de beestjes overgekomen zijn van een min of meer aanpalend natuurterrein waar schapen grazen. Op het terrein waar ik kom staan geen schapen.

Bedankt voor het meezoeken. Ik ben ontzettend blij met het resultaat. Nu kan ik gerichter preventief gaan werken. En toch ga ik volgende keer proberen om er een foto van te maken. U heeft me op het goede spoor gezet. Nogmaals dank.

Mouche
Cura

mouche schreef:En toch ga ik volgende keer proberen om er een foto van te maken. U heeft me op het goede spoor gezet. Nogmaals dank.

Mouche

Graag gedaan, mooi dat je nu verder kan zoeken. Als je in het vervolg een fotootje kan maken...ik ben benieuwd! ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)
Lindey-92

In ons huis hebben wij last van kleine beestjes. Ik hoop dat ik via dit forum erachter kom wat voor beestjes dit zijn en hoe ik er weer vanaf kom. Bijgevoegd de foto.

Ik hoop spoedig op reactie.

Alvast bedankt.

Lindey
Bijlagen
kevertje
kevertje 792 keer bekeken
barthol

Het is voor mij een te onduidelijke foto en ik ken ook niet al die insecten, maar zoek eens op google afbeeldingen naar "tapijtkever" om dat uit te sluiten.
Lindey-92

Onduidelijke foto? Volgens mij is het aardig goed zichtbaar? En volgens mij is het geen tapijtkever
Mako

Kan je iets meer specifiek zijn, de foto is inderdaad nogal moeilijk zichtbaar wat kleuren betreft. Misschien kan je een betere plaatsen?

Verder zijn meer details ook wel handig; waar vind je de beestjes vooral, hoe groot zijn ze, is er een zichtbaar verschil tussen mannetjes en vrouwtjes?
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-
Lindey-92

Ik heb er nog een close up van gemaakt. Hopelijk kunnen jullie er iets mee. Ze zitten pas sinds deze week in ons huis (zichtbaar) Gisteren heb ik er zo'n 15 doodgemaakt en vandaag weer. Ze zitten overal in het huis. We denken dat ze ook kunnen vliegen. Hopelijk kunnen jullie er nu iets meer mee, want wij krijgen er echt de kriebels van! Groetjes Lindey
Bijlagen
beestje2
beestje2 777 keer bekeken
beestje
beestje 779 keer bekeken
Mako

Hebben jullie thuis veel houtwerk of wonen jullie in de buurt van een bos (met naaldbomen/berken)?

Kan je eveneens een gok doen hoe groot de beestjes zijn?
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

Lindey-92

Wij wonen in een dorp met om ons heen gewoon huizen en het huis bestaat wel uit veel houtwerk.
Lindey-92

Tussen de 2/3 milimeter. Verschil tussen mannen en vrouwen?? Zoveel kijk heb ik er niet op. Dankje voor snelle reactie.
Mako

Mijn eerste gedachte zou uitgaan naar een koperetser al zijn de gelijkenissen met andere kevers noemenswaardig.

Ik ga in elk geval nog even verder zoeken, maar het volwassen exemplaar van een houtworm lijkt me dus meest voor de hand liggend.

Afbeelding

Lindey-92

Volgens mij zijn houtwormen langer dan 2 tot 3 milimeter, en groter als dat zijn ze echt niet. Ik waardeer je tijd!

ads

Steun Sciencetalk Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Minecraft - Nintendo Switch

Minecraft - Nintendo Switch

Bekijk product

Lindey-92

Ik weet het nu ook zeker, ze kunnen ook vliegen! Hopelijk heb je er iets aan. Misschien nog wat nuttige informatie: er ligt nergens in ons huis boormeel.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🦠 Biologie en medisch laboratoriumonderzoek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!