Puzzel Puzzels
jeroentje
Artikelen: 0

Re: geesten oproepen

Ik ken wel een paar paragnosten die goed werk verrichten.

Aangezien geesten niet bestaan, is de kans op sucses dat je ze wegjaagt natuurlijk 100%.

Ik had het niet alleen over geesten. Ze doen ook ander werk.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

The Don

peterdevis schreef:
Ik ken wel een paar paragnosten die goed werk verrichten.

Aangezien geesten niet bestaan, is de kans op sucses dat je ze wegjaagt natuurlijk 100%.

en wat voor werk is dat? als je het hebt over psychologische ondersteuning bij trauma's ed dan kunnen ze beter naar geschoolde psychologen gaan. Paragnosten beroepen zich op hun paranormale gaven maar helaas zijn deze niet bestaand en daarom is een paragnost niets anders dan iemand die zichzelf voor de gek houdt door te denken dat hij paranormale gaven heeft of het is een fraudeur die opzettelijk mensen een onzin verhaal op de mouw spelt en daar grof geld voor probeert te vangen. In beide gevallen is het jammer dat deze paragnosten serieus worden genomen door bepaalde mensen.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

jeroentje

Jeroentje schreef:
peterdevis schreef:
en wat voor werk is dat? als je het hebt over psychologische ondersteuning bij trauma's ed dan kunnen ze beter naar geschoolde psychologen gaan. Paragnosten beroepen zich op hun paranormale gaven maar helaas zijn deze niet bestaand en daarom is een paragnost niets anders dan iemand die zichzelf voor de gek houdt door te denken dat hij paranormale gaven heeft of het is een fraudeur die opzettelijk mensen een onzin verhaal op de mouw spelt en daar grof geld voor probeert te vangen. In beide gevallen is het jammer dat deze paragnosten serieus worden genomen door bepaalde mensen.
Ik ken iemand die meegewerkt heeft aan het oplossen van een moordzaak. Diegene deed dit geheel kosteloos.

Ward Ruyslinck
The Don

The Don schreef:
Jeroentje schreef:
Ik ken iemand die meegewerkt heeft aan het oplossen van een moordzaak. Diegene deed dit geheel kosteloos.
Precies maar dan is het gratis reclame... :shock: je verteld er niet bij wat de uitkomst was van het onderzoek
jeroentje

Jeroentje schreef:
The Don schreef:
Precies maar dan is het gratis reclame... :shock: je verteld er niet bij wat de uitkomst was van het onderzoek
Vertelt is met een t :wink:

Bijna niemand weet dat diegene heeft meegewerkt aan de oplossing van de moordzaak. Dat wil diegene ook graag zo houden ivm anoniemiteit. De politie heeft daarom toen alleen bekend gemaakt dat ze hulp hebben gehad van een paragnost en expres de naam niet genoemd.

Diegene heeft de politie op het spoor gezet van de dader. De politie hoefde toen nog alleen maar naar bewijzen te zoeken.

Meer wil ik er niet over zeggen op dit openbaar forum omdat ik dan erg vertrouwelijke informatie moet losgeven. Ik wil het evt wel via PB doen.

Ward Ruyslinck
Lloxoden

Lees mijn theorie over geesten voor mijn mening ...
Anonymous

hé, ik was hier op zoek naar informatie over non-lokaliteit... Zo geesten oproepen is dus wel een soort van non-lokaliteit... Of niet dan? Het woord geest is al iets dat op zoiets lijkt, maaar dat heeft meer te maken met spirituele dingen, niet? De definitie van het woord geest is soms onze eigen gedachten of emoties. Zouden die geluiden dan van een open kraan geen weerkaatsingen van gedachten zijn? Ok, misschien loopt het helemaal fout met de natuurkundige wetten, maar wie kan zeggen dat tenminste iemand in de wereld alles weet? Dat is een waarschijnkelijkheid... Een gedachte dat verloren is in tijd en ruimte, niet bizar...
Anonymous

Geesten oproepen is gevaarlijk, probeer het nooit, zelfs niet met je vrienden omdat ze je stoer vinden.

dit soort dingen probeer je meestal als kind,

een paar dagen erna zal dat idee nog in je gd8 omgaan en word je bang.

en dat gaat niet over.
The Don

elimenater13 schreef:Geesten oproepen is gevaarlijk, probeer het nooit, zelfs niet met je vrienden omdat ze je stoer vinden.

dit soort dingen probeer je meestal als kind,

een paar dagen erna zal dat idee nog in je gd8 omgaan en word je bang.

en dat gaat niet over.

Natuurlijk is het gevaarlijk als je vatbaar bent voor insenuaties. Als je geesten op gaat roepen in een rationele bui met een aantal skeptische mensen dat lukt het nooit omdat het allemaal tussen de oren zit.

Daarnaast is de vergelijking non-lokaliteit en geesten wel een hele kort-door-de-bocht redenatie. Hoe kom je er bij om dit met elkaar te vergelijken?
Anonymous

The Don:

waarschijnlijk heb jij nooit degelijk onderzoek hierna gedaan, anders zou je wel met argumenten komen. Het enige wat je (ik geloof zo ongeveer om de 2 posts, heb alleen de laatste 2 pagina's gelezen) hebt te zeggen is dat geesten volgens jou niet bestaan dat ze alleen in je hoofd zitten. Is leuk dat je die mening hebt, maar een beetje variatie is nooit weg, en kom ook met verklaringen/argumenten aub. nofi en thanks :shock:
dekale

Ervan uitgaande dat met een 'geest' een overgebleven bewustzijn van een overleden persoon wordt bedoelt, dan kan ik mij hier niet in vinden.

Ik ben van mening dat onze 'geest' wordt gevormd door de hersenen.

Een schakeling van toevalligheden in de hersenen maken iemand zoals hij of zij is.

Na een overlijden geloof ik dan ook niet dat er een 'geest' overblijft. Er is geen activiteit meer in de hersenen en dus is de persoon ook weg.

Voor diegene die het wel geloven heb ik een paar vragen.

Is de 'geest' totaal los te zien van het lichamelijke en dus niet een aaneenschakeling van toevalligheden in de hersenen?

Bij een eventuele sessie van geesten oproepen, krijg je dan contact met iets dat in gedrag overeenkomt met een eerder overleden persoon?

maw. stel ik overlijd en wordt als 'geest' opgeroepen, kom ik dan over zoals ik in levende lijve was of heb ik een andere persoonlijkheid?
Ik kan het fout hebben en dat zal ook wel.
The Don

Harvey schreef:The Don:

waarschijnlijk heb jij nooit degelijk onderzoek hierna gedaan, anders zou je wel met argumenten komen. Het enige wat je (ik geloof zo ongeveer om de 2 posts, heb alleen de laatste 2 pagina's gelezen) hebt te zeggen is dat geesten volgens jou niet bestaan dat ze alleen in je hoofd zitten. Is leuk dat je die mening hebt, maar een beetje variatie is nooit weg, en kom ook met verklaringen/argumenten aub. nofi en thanks :shock:
Wat het is met dit soort discussies dat de bewijsvoering wordt gelegd bij de personen die er het meest sceptisch tegen zijn. Dit is uiteraard onjuist en ik begruip jouw post dan ook niet helemaal. Als ik een kabouter zie dan moet ik dat toch bewijzen voor jouw? Jij hoeft toch niet te bewijzen dat ik geen kabouter gezien kan hebben?

Ik zie geen bewijzen voor het bestaan van geesten en dus sta ik ik mijn volste recht om de meest voor de hand liggende uitleg te geven voor de verschijnselen die gelinkt worden aan het eventueel bestaan van geesten.

De menselijke geest is tot veel in staat en ik denk dat veel onverklaarbare zaken mbt geesten volledig autonoom door de hersenen geproduceerd worden. Zie het maar als een soort dagdromen.

Ik wil best variatie in mijn argumentatie brengen maar lever mij dan eens wat materiaal aan waar ik mijn hoofd over kan breken....
Anonymous

Dat "wij" moeten bewijzen/beargumenteren waarom we wel in het verschijnsel geesten geloven, neemt niet weg dat als jij het daar niet mee eens bent, je dat ook moet onderbouwen.

Als je nooit dingen op dit gebied meegemaakt hebt zeg je inderdaad vrij snel dat het allemaal onzin is. Ik heb zelf niet zoveel meegemaakt maar het is wel genoeg om te kunnen zeggen dat het niet alleen in je hoofd voorkomt, omdat er dingen in de "echte" wereld veranderden.

Ik heb uiteraard (helaas) geen bewijs voor deze dingen, en dat is ook vooral wat het zo ongrijpbaar maakt, want de enige mogelijke manier om deze dingen te "bewijzen" is om het mee te maken.
The Don

Harvey schreef:Dat "wij" moeten bewijzen/beargumenteren waarom we wel in het verschijnsel geesten geloven, neemt niet weg dat als jij het daar niet mee eens bent, je dat ook moet onderbouwen.

Als je nooit dingen op dit gebied meegemaakt hebt zeg je inderdaad vrij snel dat het allemaal onzin is. Ik heb zelf niet zoveel meegemaakt maar het is wel genoeg om te kunnen zeggen dat het niet alleen in je hoofd voorkomt, omdat er dingen in de "echte" wereld veranderden.

Ik heb uiteraard (helaas) geen bewijs voor deze dingen, en dat is ook vooral wat het zo ongrijpbaar maakt, want de enige mogelijke manier om deze dingen te "bewijzen" is om het mee te maken.

Precies, maar ik denk dat ik getracht heb voldoende aanwijzingen te geven dat "geesten" niet een fysisch verschijnsel zijn maar een puur psychisch fenomeen. "Je ziet wat je wilt zien" is een bekend psychologisch begrip. Ik vind het voldoende bewijs als er op geen enkele wetenschappelijke manier aangetoont kan worden dat geesten bestaan. Leg daarnaast de psychologie en je komt uit op de meest logische conclusie "geesten bestaan niet".

Geef eens een voorbeeld waarbij de invloed van psychologie volledig weerlegd kan worden?

ads

Steun Sciencetalk Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Mario

Al dat geesten gedoe en hypnose is dikke onzin en dat weet ik uit ervaring :

Ooit eens geesten opgeroept omde lottocijfers te weten en ja hoor het glas duide bepaalde cijfers aan maar geen winnaar geweest... :?:

Eens weest kijken naar een show met een hypnotiseur en die koos bepaalde mensen uit het publiek...de 2 voor mij deden wat hij hen oplegde maar toen het mijn beurt was werkte het opeens niet :shock: :?: hij vond het raar dat hij niet in mijn geest kon dringen terwijl ik toch mijn best deed om hem een kans te geven...maar het werkte niet.

Enfin na de show vroeg hij mijn adres en stuurde mij naar een psychiater die mensen met trauma's behandeld via hypnose(een erkend arts trouwens)om wat testjes te doen...gans de tralala gedaan van ontspannen en denken aan dit en dat maar niks kwam eruit bij mij...

Zijn uitleg was dat ik een enorm sterke persoonlijkheid heb,niemand vertrouw of paranormaal behaafd ben...

M.a.w. al die psyhologische spelletjes zijn onzin en worden door ons eigen brein veroorzaakt...vooral bij mensen met weinig psychologische weerstand worden er wel resultaten geboekt maar dat is dan een placebo effect.

Ik heb nog zo eens een test gedaan om voorwerpen te doen bewegen en ben daar blijkbaar goed in...alweer te verklaren door mijn sterke persoonlijkheid = wil zeker??? :?:

Ik zal het maar geloven zeker en blijven oefenen,wie weet kan ik met veel oefening iemands hart stilleggen of iemands wil opdringen om een leuk bedrag op mijn rekening te storten ;)

Nee hoor ik geloof geen zak van al die toestanden en zogenaamde erkende kwakzalvers.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!