Fujaro, welke hedendaagse overwegingen je ook gebruikt om er op te hameren dat God een verzinsel is, je overtuigt alleen gelijkdenkenden die net als jij blindvaren op de eigen ratio. Het bestaan van God is wetenschappelijk niet uit te sluiten. Hoe graag je het misschien ook zou willen om je eenmaal gemaakte keuze te kunnen rechtvaardigen.
Welke overwegingen ik ook gebruik, het zullen altijd hedendaagse zijn, geen overwegingen van 3000 jaar geleden.
Inderdaad, vandaar ook nadrukkelijk dat 'hedendaagse' erbij gezet. Maar op zich zijn die 'hedendaagse' overwegingen geen knip voor de neus waard als zij invoeling belemmeren inzake de verhoudingen die er in vroeger tijd bestonden. Zeker als zij resulteren in een oordeel gebaseerd op vooroordeel.
Zoals al eerder door mij uitgelegd, en ik zou het op prijs stellen wanneer je dit nu echt eens registreert, begrijp ik dat het weinig zin heeft om achteraf te oordelen over de moraal van een volk dat 3000 jaar geleden leefde.
Indien dit zo is, mijn excuses, Waarschijnlijk ben je hierin voor mij niet duidelijk genoeg geweest.
Waar we echter wel over kunnen oordelen is over de toepasbaarheid van diezelfde moraal in het heden. Dat kunnen we doen op basis van ons verstand. Juist het omarmen van die oude moraal zonder vragen is een onrespectvolle manier om om te gaan met al het denkwerk tussen toen en nu. In die zin ben ik dus de enige van ons twee die zich in deze context daadwerkelijk rekenschap geeft van de historie van moraal vanaf het herdersvolk via o.a. de Romeinen, Spinoza, Hume, naar nu. We leven niet als een herdersvolk.
Met de Tien Geboden, die door de joden zijn overgeleverd, is niets mis. De intrinsieke inhoud hiervan is ook heden toepasbaar en aanbevelenswaard om als richtlijn te gebruiken.
Filosofen zijn met eigen, zuiver persoonlijke beschrijvingen van de werkelijkheid gekomen, gebaseerd op eigen overwegingen, die zeker daarom niet moeten worden opgevat als algemeen geldig.
Mijn opmerking betreffende het blindvaren op de eigen ratio is niet in tegenspraak met zichzelf. Ratio is - je zult het zelf moeten toegeven - beperkt en niet toereikend om alles te kennen. Als je ervan vindt dat dit niet relevant is om te kunnen zeggen dat gebeurtenissen die mensen uit een ver verleden beweren met hun ratio te hebben waargenomen, slechts op fantasie berusten, dan ben jij aan het blindvaren, want je wenst de mogelijkheid dat deze mensen naar eer en geweten bevindingen hebben doorgegeven en neergeschreven, niet eens in overweging te nemen. Blindvaren op de eigen ratio is subjectief wetenschap bedrijven.
Je vergeet dat de ratio haar eigen beperkingen kent. Dat is onderdeel van de ratio, te zeggen 'we weten het niet', 'we hebben nog onvoldoende redenen om te veronderstellen dat', 'we leggen geen absolute claim'. Wat blijkt uit de verslagen van dat oude herdersvolk is dat de ratio daar nog ver te zoeken was. Zekerheden werden gepostuleerd als van god gegeven zoals bij vele honderden andere herdersvolken. Waarom zouden we de irrationele aanname doen dat dit herdersvolk werkelijk goddelijk geïnspireerd is. Welke solide argumentatie rechtvaardigt die buitenproportionele vooringenomenheid? Is geloof uiteindelijk niets meer dan onberedeneerde vooringenomenheid?
"Zekerheden werden gepostuleerd als van god gegeven zoals bij vele andere herdersvolken"... Heb jij bewijs voor gelijkaardige goddelijke ingrepen bij 'vele honderden andere' herdersvolken?
Jij vergeet dat jouw overwegingen aangaande de kwaliteit van het waarnemen door mensen van vroeger gebaseerd is op de vooronderstelling dat daar van alles aan mankeerde. Jouw insteek is dat we het in dat opzicht nu veel beter voor elkaar hebben. Is dat werkelijk zo? Je kunt er wel van uitgaan dat voor alles dat vroeger aan God werd toegeschreven een volstrekt natuurlijke verklaring is te geven, maar daarmee ben je er niet. Jij bent er niet bij geweest. Jij hebt het niet met eigen ogen kunnen zien. Je overwegingen zijn dus niet meer waard dat de aanname van de gelovige die meent dat er naar waarheid verslag is gedaan van dingen die mensen zijn overkomen en waarvoor zij een juiste verklaring gaven.
Ook al is je reactie symptomatisch voor de rationalist die denkt het gelijk aan zijn kant te hebben, het blijft niet minder waar. God is wetenschappelijk niet uit te sluiten en derhalve is het een vooringenomenheid aan te nemen dat God niet bestaat omdat hij zich niet aan jou heeft willen vertonen.
Je vindt dat ik ongelijk heb, waarvan akte, maar je enige inhoudelijke argument in deze reactie is dat het bestaan van god niet is uit te sluiten. Precies die zeer beperkte mate van bewijskracht is ook van toepassing op elfjes en kabouters.
Het is juist deze beperkte, maar o zo essentiele argumentatie die elke poging om God definitief uit te sluiten onmogelijk maakt. Iedereen die zich hieraan waagt wordt onherroepelijk geconfronteerd met dit voor hun hinderlijke gegeven. Daarom is het denk ik nutteloos het steeds te proberen.
Daar is zeker iets voor te zeggen. Echter, zodra rationaliteit wordt toegepast op zaken waar rationaliteit geen vat op heeft, vergaloppeerd zij zich.
Rationaliteit heeft geen vat op irrationaliteit. Stel je nu voor dat irrationaliteit tot kennis leidt?
Als zich in de joods-christelijke geschiedenis zaken hebben voorgedaan waar wij onmogelijk een natuurlijke verklaring voor kunnen geven, dan is dit mogelijk. De bijbel suggereert dat dit inderdaad het geval is geweest.
Wanneer god, goden, opperwezens, bovennatuurlijke entiteiten zich overtuigend publiekelijk openbaren, zal ik mijn mening over zijn/haar/hun bestaan herzien. Blijft echter mijn morele bezwaar tegen de god van de bijbel, zoals Richard Dawkins die zo treffend heeft omschreven: [/color]
Jouw morele bezwaar is een argument voor jou om je keuze te verdedigen. Wetenschappelijk is het een non-argument om God weg te kunnen redeneren. Nog maar eens opgemerkt: het is niet aan de mens God de maat te nemen.
Nee, mijn morele bezwaar staat los van de bestaanskwestie van god. Ik zet dat bezwaar nadrukkelijk niet in om te betogen dat god niet bestaat. Ik stel alleen vast dat de god van het OT een imagoprobleem heeft.
Dat is jouw bevinding. Niet de mijne.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.