Wat is bewijzen P?
In hoeverre moet The Don nou wezenlijk aan jou bewijzen dat voor hem kaboutertjes bestaan? Als hij zegt: kaboutertjes bestaan, omdat ik dagelijks op Nikelodeon kan kijken naar David de Kabouter, heeft hij voor zichzelf het bewijs geleverd. Weliswaar een suggestief bewijs, aangezien het hier om een tekenfilm gaat. Maar in hoeverre hoort die tekenfilm op dat moment niet bij zijn perceptie van de realiteit, wanneer hij naar de tekenfilm kijkt? Dat het geloven heet, is voor mij een indicatie dat het iets persoonlijks is. Iedereen zal altijd wel iets anders interpreteren dan wanneer ik bv de tekenfilm zou gaan interpreteren.
Geloven is individueel aangelegd heb ik zo het gevoel, waardoor het ook heel moeilijk wordt er over in discussie te gaan. Daarom snap ik ook niet dat mensen zo graag hun geloof willen verdedigen. Want hoe kun je nou iets verdedigen, wat je eigenlijk zelf niet eens echt goed onder woorden kunt brengen?
Het geloof in kabouters is toch van een hele andere orde dan bijvoorbeeld het geloof dat je aarde om de zon draait?
Een heel andere orde ja, omdat er meer mensen zullen zijn welke in het laatste geloven, dan mensen welke in het eerste geloven. Maar beide zijn afkomstig van externe bronnen. Het eerste kun je alleen gaan geloven, wanneer jij bijvoorbeeld verhalen over kabouters van bv Rien Poortvliet gaat geloven, terwijl het 2e feit door de gehele wetenschap is omarmd.. Dan wordt het een stuk lastiger om het eerste feit te bewijzen tov het eerste, omdat er nou eenmaal meer mensen geloven in het feit dat de aarde om de zon draait, dan dat er mensen zijn welke geloven in kabouters. Maar als iemand overtuigd is van het feit dat kabouters bestaan, ach.. moet die persoon helemaal zelf weten en als hij daar in kan blijven geloven ondanks afwijkende informatie.. hulde! Want dan houdt deze persoon vast aan zijn eigen ideeën, hoewel dit in veel situaties wel lastige discussies zal opleveren..
Hoe ik het dus kort zie: geloof is iets persoonlijks, waardoor mensen altijd vast kunnen blijven houden aan hun geloof, ook al is er veel bewijs voor het niet kloppen van dit geloof. Mensen zouden dus wat meer waarde aan hun eigen geloof moeten hechten, maar tegelijkertijd ook wat voorzichtiger moeten omspringen met hun geloof, daar iedereen iets anders gelooft..
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.