Puzzel Puzzels
Anonymous
Artikelen: 0

Re: geesten oproepen

The Don schreef:
Harvey schreef:Dat "wij" moeten bewijzen/beargumenteren waarom we wel in het verschijnsel geesten geloven, neemt niet weg dat als jij het daar niet mee eens bent, je dat ook moet onderbouwen.

Als je nooit dingen op dit gebied meegemaakt hebt zeg je inderdaad vrij snel dat het allemaal onzin is. Ik heb zelf niet zoveel meegemaakt maar het is wel genoeg om te kunnen zeggen dat het niet alleen in je hoofd voorkomt, omdat er dingen in de "echte" wereld veranderden.

Ik heb uiteraard (helaas) geen bewijs voor deze dingen, en dat is ook vooral wat het zo ongrijpbaar maakt, want de enige mogelijke manier om deze dingen te "bewijzen" is om het mee te maken.

Precies, maar ik denk dat ik getracht heb voldoende aanwijzingen te geven dat "geesten" niet een fysisch verschijnsel zijn maar een puur psychisch fenomeen. "Je ziet wat je wilt zien" is een bekend psychologisch begrip. Ik vind het voldoende bewijs als er op geen enkele wetenschappelijke manier aangetoont kan worden dat geesten bestaan. Leg daarnaast de psychologie en je komt uit op de meest logische conclusie "geesten bestaan niet".

Geef eens een voorbeeld waarbij de invloed van psychologie volledig weerlegd kan worden?

Waneer vind je een voorbeeld toereikend om pyschische dignen uit te sluiten?

ads

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Bekijk product

The Don

Harvey schreef:
The Don schreef:
Harvey schreef:Dat "wij" moeten bewijzen/beargumenteren waarom we wel in het verschijnsel geesten geloven, neemt niet weg dat als jij het daar niet mee eens bent, je dat ook moet onderbouwen.

Als je nooit dingen op dit gebied meegemaakt hebt zeg je inderdaad vrij snel dat het allemaal onzin is. Ik heb zelf niet zoveel meegemaakt maar het is wel genoeg om te kunnen zeggen dat het niet alleen in je hoofd voorkomt, omdat er dingen in de "echte" wereld veranderden.

Ik heb uiteraard (helaas) geen bewijs voor deze dingen, en dat is ook vooral wat het zo ongrijpbaar maakt, want de enige mogelijke manier om deze dingen te "bewijzen" is om het mee te maken.
Precies, maar ik denk dat ik getracht heb voldoende aanwijzingen te geven dat "geesten" niet een fysisch verschijnsel zijn maar een puur psychisch fenomeen. "Je ziet wat je wilt zien" is een bekend psychologisch begrip. Ik vind het voldoende bewijs als er op geen enkele wetenschappelijke manier aangetoont kan worden dat geesten bestaan. Leg daarnaast de psychologie en je komt uit op de meest logische conclusie "geesten bestaan niet".

Geef eens een voorbeeld waarbij de invloed van psychologie volledig weerlegd kan worden?
Waneer vind je een voorbeeld toereikend om pyschische dignen uit te sluiten?
nou komt ie:

foto of een film van een geest (uiteraard in een gecontroleerde en strenge omstandigheid)

bepaalde metingen van temperatuur, geleidbaarheid etc bij aanwezigheid van een geest (waarbij alle andere mogelijkheden bekend zijn natuurlijk)

manupulatie van stoffelijke zaken door een geest (indien mogelijk :wink: )

anekdotes zijn nooit te gebruiken als wetenschappelijk bewijs.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Anonymous

okej, fimpjes in overvloeg op internet, maar helaas hebben wij niet de mogelijkheid om ze te controleren op echtheid, dus daar valt al weinig mee te doen. temperatuursmetingen geen ervaring mee. Manipulatie van stoffelijke zaken ben ik getuige van geweest, maar helaas geldt weer, wat zegt dit, ik kon natuurlijk net zo goed hallucineren :shock:
Anonymous

ik vind van niet ik heb het ook gedaan en ben er door in de problemen gekoemn .... drugsverslaafd
Anonymous

nja ik heb zelf ok wel wa mee gemaakt, kging geeste oproepeh me wa vriendeh.. we d8e allemaal da da een of ander nep iets zou zijn.. da toch niet waar zou zijn.. wij stelden wat vragen dat glaasje begon te schuiven. wij ware zo bang en geschrokken dat het echt was en we zaten op een zolder. het was daar stikdonker. toen we dus uit angst de lampen aan wilde doen sprong die uit mekaar en die kaarsjes ginge uit.. we konde daarna wel gewoon naar beneden maar kgeef 1 tip! doe het niet echt niet.. kuss
Anonymous

wil maar 1 ding zeggen tegen de mensen die het "zo leuk" lijken om geesten opteroepen.......

kap er gelijk mee en zoek a.u.b. een andere hobby op!!!

ben al heel wat jaartjes ervaren met glaasje draaien bezig geweest en ik kan uit eigen ervaring zeggen dat het niets voor beginners is die er nix van af weten!! (geloof mij maar het kan fout gaan zoals het in begin bij mij is gebeurt en dat heb ik geweten) tis allemaal wel goedgekomen en had me er verder in verdiept! zo ver dat ik het alleen al kan doen en voor die tijd al wist dat ik contact had! geloof mij.... geen gelul.... mijn geloof is weg! ik weet dat het kan!!

heb zoveel meegemaakt met glaasje draaien dat ik er een boek over kan schrijven!!

in iedergeval.... dit is mijn verhaal....

als je het geloven of niet....

wees voorzichtig ermee en ga je er eerst in verdiepen (liever niet)

voordat je er aan gaat beginnen!

vr. groeten

e.buurma

groningen
The Don

E. Buurma schreef:wil maar 1 ding zeggen tegen de mensen die het "zo leuk" lijken om geesten opteroepen.......

kap er gelijk mee en zoek a.u.b. een andere hobby op!!!

ben al heel wat jaartjes ervaren met glaasje draaien bezig geweest en ik kan uit eigen ervaring zeggen dat het niets voor beginners is die er nix van af weten!! (geloof mij maar het kan fout gaan zoals het in begin bij mij is gebeurt en dat heb ik geweten) tis allemaal wel goedgekomen en had me er verder in verdiept! zo ver dat ik het alleen al kan doen en voor die tijd al wist dat ik contact had! geloof mij.... geen gelul.... mijn geloof is weg! ik weet dat het kan!!

heb zoveel meegemaakt met glaasje draaien dat ik er een boek over kan schrijven!!

in iedergeval.... dit is mijn verhaal....

als je het geloven of niet....

wees voorzichtig ermee en ga je er eerst in verdiepen (liever niet)

voordat je er aan gaat beginnen!

vr. groeten

e.buurma

groningen
Wel erg interessant als je er zo veel ervaring mee hebt. Waarschijnlijk kun je ook wel aangeven welke ervaringen je meegemaakt hebt die niet psychologisch van aard zijn? Dit zijn namelijk de enige waarnemingen die door een externe bron zijn waar te nemen (camera, geluidsband, getuigen) en dit kan dan ook de enige manier zijn om deze fenomenen te discussieren en bestuderen.
Anonymous

[/quote]

Wel erg interessant als je er zo veel ervaring mee hebt. Waarschijnlijk kun je ook wel aangeven welke ervaringen je meegemaakt hebt die niet psychologisch van aard zijn? Dit zijn namelijk de enige waarnemingen die door een externe bron zijn waar te nemen (camera, geluidsband, getuigen) en dit kan dan ook de enige manier zijn om deze fenomenen te discussieren en bestuderen.[/quote]

getuigen genoeg geweest!

vooral ongelovigen die je het nooit wijs zou kunnen maken zijn hun kapot geschrokken!!
Anonymous

Blijkbaar niet ongelovig genoeg.
Anonymous

ik heb enkele keren geestje opgeroepen en ja het was gelukt.. het is best eng.. en ik zal als ik jullie was niet doen..!! :shock:
CloudedHeaven

Wat gebeurt er wanneer je een slechte geest in je glaasje hebt? Hebben jullie ook film materiaal waarop je van allerlij gebeurenissen hebt vast gelegd of zijn jullie gewoon in schijn een beetje wetenschappelijk geweest. Gewoon wat tijd verdrijf.

Nog even wat over die "goed bedoelde" waarschuwingen, jullie realiseren je dat wanneer je met dit soort waarschuwingen komt, dat dit bij een puber die tot de nok toe gevuld is met hyperactieve hormomonen een effect kan hebben als olie op het vuur?

Uiteraard mijn excuses aan de mensen in de puber jaren die ik evetueel gekwest heb.
Anonymous

"heb zoveel meegemaakt met glaasje draaien dat ik er een boek over kan schrijven!! "

Nou, E. Buurma, schrijf dat boek!
Anonymous

Iedereen komt met verhaaltjes van, ja dat is eng, niet doen dat is gevaarlijk? Hoezo? Niemand vertelt in details wat er precies gebeurde... Niemand vertelt wat er met hun gebeurde en wat hun in gevaar bracht en op welke manier... Niemand heeft film materiaal, geen geluid materiaal, niks. Alleen maar loze opmerkingen, die gelovigen altijd gebruiken om hun gelijk te krijgen.
The Don

Iedereen komt met verhaaltjes van, ja dat is eng, niet doen dat is gevaarlijk? Hoezo? Niemand vertelt in details wat er precies gebeurde... Niemand vertelt wat er met hun gebeurde en wat hun in gevaar bracht en op welke manier... Niemand heeft film materiaal, geen geluid materiaal, niks. Alleen maar loze opmerkingen, die gelovigen altijd gebruiken om hun gelijk te krijgen.

Ja nou dat is misschien wat overdreven maar feit is wel dat er nooit vanuit een wetenschappelijke visie wordt gewerkt met dit soort zaken. Erg jammer is dat wel want nu heb je geen overtuigende werking op de zogenaamde "ongelovigen". Kom eens met een paar harde bewijzen of een proefopzet? Ik meld me graag aan als vrijwilliger :wink:

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk 50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Anonymous

Ja of vertel in ieders geval in details wat er gebeurt....

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!