Ik denk dat dit eerder heeft te maken met voorstellingsvermogen, en minder met bewustzijn perse. Ik kan me ook een eenhoorn voorstellen, maar dit bestaat ook niet in de dagelijkse "werkelijkheid".
Inderdaad, Einstein heeft alleen beschreven dat het verwonderlijk is dat de mens een voorstellingsvermogen heeft, dit is gewoon een leuke bijkomstigheid die we (de mens) door de evolutie heen verkregen hebben. Met bewust-zijn heeft het niets te maken lijkt me.
Daarnaast is de uitspraak realiteit is een illusie ook al een achterhaald iets. Je kunt alleen een illusie hebben over zaken die er niet zijn, de werkelijkheid is er wel degelijk als fysieke entiteit maar hoe we die als mens intepreteren is voor ieder van ons verschillend, ook de mate van bewustzijn is voor ieder van ons verschillend, ik denk ook dat de ervaring van bewustzijn wordt bepaald door genetische aspecten. Einstein had toevallig een grotere mate van bewustzijn en kon daarmee ook een grotere mate van voorstelligsvermogen toelaten. Een zwakzinnig persoon (no offence) zal een mindere mate van bewustzijn en voorstellingsvermogen hebben en zal dan ook niet in staat zijn "door de grenzen" van de dagelijkse werkelijkheid te breken (bv. moeilijke wiskundige sommen oplossen)
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.