Nee hoor Johan2, jij begon. ..
Hee, dat antwoord staat ook
hier en ik heb er dan ook daar op geantwoord.
Wat betreft je andere posting hier:
NB het vrindelijke Oman met de Sultan, alleenheerser, - de sheik heeft men allang naar huis gestuurd daar- die bevrind is met vele vrouwen en geen lusten in hun richting voelt. Een buitenbeentje in de Arabische tirannen wereld.
Ja, maar wat draagt dat bij aan de discussie?
Waarom houd je je niet aan dit soort informatie:
Hij is net als het merendeel van de bevolking Ibadiet, die geloven dat de Koran door mensenhanden is geschreven.
Kijk, dat is al meer dan types als 1207 weten of types als Esera willen toegeven.
Ze zijn dus wel ietsje anders, ook wijzen zij de jihad en de sharia martelpraktijken af. Oman heeft bovendien vrouwelijke ambassadeurs, zoals in Nederland en zelfs in de VS. Allemaal zaken die door clerus in omringende landen niet zo gewaardeerd worden.
De sultan, Qaboos, behoort zeker niet tot de gruwelijke uitbuiters van buitenlandse arbeidskrachten zoals de andere heersers op het Arabisch schiereiland.
Vanwaar deze aktie?, juist van hem, vraag ik mij af. Een mogelijk antwoord zou zijn tengevolge van de pas beeindigde Islamitische Conferentie, waar dunkt mij, zeker over de film gesproken is.
http://islamic-conference-news.newslib.com
Oman heeft steeds groter wordende grensgeschillen met de Emiraten en met Saoedie, -de grenzen zijn over honderden kms niet definitief vastgesteld- over mogelijke olie vindplaatsen en zeker ook over het water, de oases drogen op. De VS bemoeit zich ermee en zal aan de kant van Saoedie staan.
De hele boycotactie past volstrekt niet bij de politiek, zoals Oman die tot op heden voerde.
Ik vrees dat de Islamitische Conferentie Oman onder druk heeft gezet, de Emiraten en Saoedie weten zich in de grensgeschillen gesteund door de VS. Door nu hard te roepen dat Nederlandse (en Deense) producten geboycot gaan worden, probeert Oman grondverlies te beperken door onder druk uit te voeren wat men op de Isl Conferentie heeft besloten, nl iedere zg aanval op de islam streng te straffen.
Oman is nmm onder druk gezet om de spits af te bijten. Het heeft dat maar te doen, verzet is onmogelijk ivm de grensgeschillen:bovendien is de Ibadieten stroming binnen de islam allang gedecimeerd door zijn Arabische broeders. De Wahabieten van het buurland kennen geen grenzen.
Om zijn land en volk te redden is hij nmm overstag gegaan.
Zo, dat snijdt tenminste hout! Zo mag je ze meer plaatsen.
Om het tot twee kernaspecten terug te voeren:
a) De decennialange Westerse steun voor Saoedie Arabië is voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor de groeiende invloed van de orthodoxe Islam wereldwijd.
Op de ruïnes van iedere gezellige dorpsmoskee in Bosnië, met bezoekers die zich in niets onderscheidden van hun Christelijke dorpsgenoten, is na de burgeroorlog met Saoedisch geld een kitscherige kolos verrezen, dikwijls met in SA opgeleide imams, bestuursleden, sociaal werkers etc. Ook in vele Afrikaanse landen - waar men tot voor kort nog, bij wijze van spreke, in zijn of haar blote reet voor de moskee danste - verstart de Islam tot Salafistische proporties, omdat jonge studenten allemaal hun lesmateriaal uit, en vervolgopleiding in SA krijgen.
b)De tweede oorzaak voor de groei van de orthodoxie is de ongenuanceerde westerse kritiek op de Islam
tout court.
In plaats van te wijzen op, of steun te verlenen aan andere stromingen als Ibadieten, Alawieten, maar ook doodgewone middle of the road Soennieten en Shiïeten, hakt men in op alles wat maar enigszins naar Islam riekt (behalve de eigen buurman en groenteboer, want die tellen nooit mee). Een dergelijke opstelling leidt niet tot meer begrip, maar in tegendeel, tot een zich afzetten tegen die als aantasting van de eigen waardigheid ervaren kritiek. Het is met kritiek op religie als met kritiek op land of familie: zelf kun je de meest harde dingen zeggen of menen, maar een buitenstaander moet zijn bek houden. Zelfs het kind van een asociale acoholicus voelt nog de drang zijn vader verdedigen als een buitenstaander er schande van spreekt. Dat een groeiend aantal jonge moslima's in Nederland een hoofddoek wil dragen is vooral een gevolg van het pal willen staan voor de eigen identiteit tegenover een samenleving die alleen lijkt te kunnen afgeven op die identiteit.
Zolang types als Wilders en 1207 van Moslims eisen dat
zij kritiek moeten leveren op de misstanden in de Islam, is dat voor de meeste moslims een begrijpelijke en terechte reactie om te deneken "stik d'r maar in en bemoei je met je eigen zaken; kijk eerst eens naar jezelf".
Als je zaken wilt veranderen, doe je dat niet door van buiten af ongebreideld kritiek te leveren, maar door van op de achtergrond kritische stemmen binnen de Islam te steunen en, om met de woorden van Jan Terlouw te spreken, niet door met je vinger te wijzen, maar door te laten zien hoe je het beter doet.
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)