Puzzel Puzzels
Cognition
Artikelen: 0

Re: Bewustzijn

jdr][quote]Maar waar we het allemaal wel over eens zullen zijn schreef:
In die zin gaat het dan niet over de qualia maar over het ervaren ervan zoals ook damasio het onderscheid maakt tussen 'het filmpje in ons hoofd' en het 'ik-probleem'.

Kleuren, geur en pijn an sich zijn niet het probleem, je zou het kunnen zien als een omgezette syntaxis, en computer zou prima dit onderscheid kunnen maken zonder er bewust van te zijn.
Leg eens uit? Ik begrijp niet waar je naartoe wilt en wat je precies bedoelt. qualia ZIJN pure ervaringen
"jdr"]Zoals jij ook al zegt: zo [b]zien wij [/b]kleur schreef:herinneren we[/b] ons de geur van net gebakken brood en voelen we intense pijn.

Het is onze ervaring van de qualia waar het probleem ligt.

qualia ZIJN pure ervaringen: Het is gevoel, ervaringen an sich die problematisch zijn.
jdr][quote]Maar ik verschil met Dennett en Damasio op 1 punt schreef:
Ook hier kan ik me in vinden, die zekerheid is er niet.

Wel ben ik van mening dat een dergelijke instelling een hele gezonde is wanneer je de intentie hebt daadwerkelijk wat te bereiken.

Hou niks voor onmogelijk en wat mij betreft is ons brein de enige plek te zoeken om begrip te krijgen van het bewustzijn.
Dat ben ik helemaal met je eens en ik verwacht ook niet dat het bewustzijn iets is dat buiten ons intellectuele bereik zal blijken te liggen. Maar ik beweer alleen maar dat ik te vaak een soort houding zie van: we weten nog niet alles van het brein, maar we zijn er bijna en dan begrijpen we ook het hele bewustzijn....

En we begrijpen (cognitief gezien) al redelijk wat van het brein, maar we zijn geen millimeter opgeschoten met enig begrip van de subjectieve werkelijkheid. Stel je je de volgende situatie voor: we vinden een nieuwe machine uit, waarmee we het brein in real time kunnen scannen en die machine heeft ook een resolutie zodat we per neuron en per verbinding naar het brein kunnen kijken. Dan hebben we daarna al snel een volledig beeld van wat er gebeurt in het brein en de exacte condities die gelden voor het vormen van cell-assemblies, de manier waarop ze vuren en de manieren waarop ze uitdoven.... Denk je dat je dan ineens ook op wonderbaarlijke wijze "begrijpt" hoe het bewustzijn ontstaat uit al deze processen? Dat betwijfel ik, en daarom denk ik dat we misschien wel een ander soort wetenschap nodig hebben voor werkelijk begrip van het brein

jdr schreef:
Maar hier zie ik een analogie met het idee uit de jaren '70 dat krachtiger computers wel zouden leiden tot een werkelijk begrip door deze computers (de these van de Good Old Fashioned Artificial Intelligence). Maar het werk van Doug Lenat heeft wel aangetoond dat dit niet echt houdbaar meer is.
Heb de naam 'Doug Lenat' gegoogled en zag dat hij projectleider is van het project CYC. Ik kwam niet tot de ontdekking wat je precies bedoeld met een 'werkelijk begrip' (waarvan?) en waarom Doug Lenat heeft aangetoond dat dat niet houdbaar is.

Kun jij dit toelichten?
Ja, Doug Lenat doet onderzoek naar een grootschalig project waarbij hij een gigantische computer allerlei kennis en feitjes leert, en het hele idee erachter was altijd dat als een computer maar genoeg weet en krachtig genoeg is, dan zal hij werkelijk begrip ontwikkelen....Het hele CYC project heeft echter wel aangetoond dat dat ver van de waarheid is...Het hele project is vooral "top-down". Maar het heeft ons wel nieuwe inzichten opgeleverd, maar zeker niet de belofte van de "oude" school van de Kunstmatige intelligentie.

Iets realistischer vind ik het werk van Rodney Brooks dat vooral bottom-up is en daarom veel meer lijkt op "Artificial life". Zijn bekendste creatie is Cog, een androide-achtige machine, die door simpele basis-regels gedrag levert dat vrij realistisch is... Zo was ik een keer bij hem in het Laboratorium, en Cog (wat toen alleen nog maar een soort "hoofd" was) vertoonde toen "volg" gedrag (waarbij hij een bewegend voorwerp volgde met de ogen en het hoofd), en dit leverde bij mij een akelig gevoel op van een bewust "iets". Terwijl dat natuurlijk bullshit is.

[quote='jdr]
Dat kan best zo zijn' date=' maar "rijden" is een emergente eigenschap van auto's: je vind deze eigenschap in geen enkele component terug. Niet in de bougies, niet in de versnelling, niet in het stuur, en zelfs niet in de banden, want die doen niks zonder een motor. Maar we begrijpen wel hoe "rijden" mogelijk is als alle onderdelen van de auto werken. En met bewustzijn is dat anders, omdat het geen fysieke eigenschappen kent. Daardoor zal het voor ons immens veel moeilijker worden om het echt te begrijpen, zelfs al kennen we de exacte neurale mechanismen die leiden tot de prachtige sensaties van het bewustzijn [/quote']

Ik begrijp niet zo goed het onderscheid dat je maakt.

Enerzijds zeg je dat 'rijden' een eigenschap is die je in geen enkel component terugvind.

Anderszijds zeg je dat het met bewustzijn anders is omdat het geen fysieke eigenschappen kent.

Dit geldt toch ook voor 'rijden' ook al is dit een emergente eigenschap uit fysieke onderdelen

Mag bewustzijn dan niet gelden als beweging? Waarom niet?
Dit is vrij simpel in te zien als je je beseft dat rijden of beweging wordt veroorzaakt door fysieke aspecten (wrijving en draaien van de banden van de auto die op hun beurt weer worden rondgedraaid door de motor en die motor haalt de energie dmv. verbranding uit de benzine). Op deze manier begrijp je hoe een complex van processen in de auto leidt tot een eigenschap van de auto die emergent is (ontstaat door samenwerking van de onderdelen), maar die wel fysiek is....

Het probleem van bewustzijn is dat we nog steeds geen millimeter dichterbij "echt" begrip zijn, terwijl we toch vrij aardig begrijpen wat er in het brein gebeurt. En bovendien heeft het bewustzijn geen fysieke eigenschappen. Daarom is mijn stelling dat het bewustzijn een ander soort emergente eigenschap is en als mensen ALLEEN maar beweren dat het een emergentie is net als alle andere emergenties, dan zijn die niet erg slim bezig.....

ads

Steun Sciencetalk Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

Bekijk product

Cognition

Even over de snelheid van informatie-verwerking in het brein. Ons brein is uitermate snel omdat het parallel werkt in tegenstelling tot een digitale computer. Hoewel de CPU in een computer werkt in hele snelle stapjes (miljarden per seconde), gebeurt elk stapje wel NA het vorige stapje.....

En ons brein is parallel en er kunnen dus meerdere dingen tegelijkertijd verwerkt worden, hoewel de snelheid van een neuron hoogstens kan oplopen tot ongeveer 100 Hz (dus eenmaal vuren in 10 milliseconden). Maar ik ben het helemaal eens met P__. Deze snelheid heeft niks te maken met het bewustzijn
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Fujaro

Interessante discussie over emergente eigenschappen. Zoals de doelgerichtheid van een mierenhoop ook niet echt te verklaren is uit het gedrag van de individuele mieren, zo zijn mi ook zaken als subjectiviteit, qualia, de ervaring van het 'ik' niet te verklaren uit een beschouwing van neuronen of eigenschappen op quantumniveau. Het gaat uiteindelijk allemaal om de manier waarop informatie wordt gericht en georganiseerd. Ook in een computerarchitectuur is die organisatie en gerichtheid belangrijk en ontwerpers van computers gebruiken inmiddels complexe meerlagige modellen om die structuren nog enigzins overzichtelijk te houden. Heel wat anders dan Turing's tape-achtige startpunt. Ik acht het heel wel mogelijk dat een vergelijkbare meerlagige structurering van informatie in de hersenen er uiteindelijk voor zorgt dat alle bouwstenen bijdragen aan de uitvinding van het 'ik'. Een virtueel onderdeel van de georganiseerde informatiestroom die de rol van beschouwer/waarnemer/beslisser aanneemt of slechts lijkt aan te nemen. Een illusie dus (in strikte zin) van ons brein.
Skeptic by nature
Cognition

Interessante discussie over emergente eigenschappen. Zoals de doelgerichtheid van een mierenhoop ook niet echt te verklaren is uit het gedrag van de individuele mieren, zo zijn mi ook zaken als subjectiviteit, qualia, de ervaring van het 'ik' niet te verklaren uit een beschouwing van neuronen of eigenschappen op quantumniveau.
Nee, dit is een analogie die niet deugt. De doelgerichtheid snappen we omdat elke mier een bepaalde taak vervult die bijdraagt aan het "doel". Maar we begrijpen niet hoe het vuren van een neuron of zelfs maar een cell-assembly kan bijdragen aan "ervaring". De analogie deugt niet omdat het doel van de mierenhoop kan worden uitgedrukt in fysieke variabelen en het ervaren van iets niet.
Het gaat uiteindelijk allemaal om de manier waarop informatie wordt gericht en georganiseerd. Ook in een computerarchitectuur is die organisatie en gerichtheid belangrijk en ontwerpers van computers gebruiken inmiddels complexe meerlagige modellen om die structuren nog enigzins overzichtelijk te houden. Heel wat anders dan Turing's tape-achtige startpunt. Ik acht het heel wel mogelijk dat een vergelijkbare meerlagige structurering van informatie in de hersenen er uiteindelijk voor zorgt dat alle bouwstenen bijdragen aan de uitvinding van het 'ik'.
Hoe dan? Ik vind het eigenlijk bijna onmogelijk om me dit mogelijk te achten..... Als je bewustzijn alleen maar uitlegt door de mechanismen aan te wijzen, maak je per definitie eigenlijk geen contact met bewustzijn. Jij zou dus, a la Dennett, bewustzijn willen toeschrijven aan de Thermostaat, want dat zijn logisch gezien dezelfde mechanismen, hoewel wat simpeler natuurlijk, maar dat is geen kwalitatief verschil...
Fujaro

Nee, dit is een analogie die niet deugt. De doelgerichtheid snappen we omdat elke mier een bepaalde taak vervult die bijdraagt aan het "doel". Maar we begrijpen niet hoe het vuren van een neuron of zelfs maar een cell-assembly kan bijdragen aan "ervaring". De analogie deugt niet omdat het doel van de mierenhoop kan worden uitgedrukt in fysieke variabelen en het ervaren van iets niet.

Niet te snel. Ik heb het niet voor niets over het gedrag van de mier ipv de taak van de mier. De taak is de vertaling die wij mensen toekennen aan de mier wanneer we top-down redeneren van mierenhoop naar bijdrage van de mier. Een stap die we in het geval van de hersenen nog niet gemaakt hebben en misschien niet eeduidig te maken is. Het gedrag van een mier op mierniveau is tamelijk random. Zet een schep in een mierenhoop en de mieren zullen massaal reageren. Maar wanneer je kijkt op mierniveau is er geen touw aan vast te knopen. De ene mier brengt een takje van links naar rechts, een andere mier sleept het van rechts naar boven of soms weer naar links.
Skeptic by nature
Fujaro

....Hoe dan? Ik vind het eigenlijk bijna onmogelijk om me dit mogelijk te achten..... Als je bewustzijn alleen maar uitlegt door de mechanismen aan te wijzen, maak je per definitie eigenlijk geen contact met bewustzijn. Jij zou dus, a la Dennett, bewustzijn willen toeschrijven aan de Thermostaat, want dat zijn logisch gezien dezelfde mechanismen, hoewel wat simpeler natuurlijk, maar dat is geen kwalitatief verschil...
Dat van die thermometer vind ik nou een vergelijking die mank gaat. Heeft een thermometer een complexe informatiearchitectuur die een 'ik' zou kunnen emuleren?

Waar zit precies je bezwaar:

a. de bouwstenen van ons brein zijn niet in staat een 'ik' te emuleren

b. de informatie in ons brein is niet aan te sluiten op dat 'ik'

c. de aansluiting leidt niet tot een 'ik'-ervaring
Skeptic by nature
jdr

De ene mier brengt een takje van links naar rechts, een andere mier sleept het van rechts naar boven of soms weer naar links.
Het emergente gedrag van mieren is nog wel te bevatten.

Een mier op zichzelf is een chaotisch wezentje, hij heeft geen flauw idee wat hij moet doen.

Zet hem bij 80 andere mieren en hij gaat systematisch emergent gedrag vertonen.

Dit zit in zijn genoom opgenomen en werkt ongeveer zo:

Kom ik 20 mieren tegen die afval aan het verwerken zijn dan ga ik larven voeden, kom ik vijf mieren tegen die larven aan het voeden zijn dan ga ik voedsel verzamelen.

Aldus de hypothese.
Leg eens uit? Ik begrijp niet waar je naartoe wilt en wat je precies bedoelt. qualia ZIJN pure ervaringen
Het kan heel goed zijn dat ik weer eens naast de betekenis van een begrip zit, mijn excuses als dit zo is.

Ik dacht dat qualia juist hetgeen zijn wat we ervaren: gevoel, herinneringen, ons visuele plaatje, etc.

Deze lijken me niet problematisch omdat het vrij simpel is deze te programeren in een computer.

Wat veel lastiger is is om de computer een ervaring te geven van deze dingen.
Denk je dat je dan ineens ook op wonderbaarlijke wijze "begrijpt" hoe het bewustzijn ontstaat uit al deze processen? Dat betwijfel ik, en daarom denk ik dat we misschien wel een ander soort wetenschap nodig hebben voor werkelijk begrip van het brein
Absoluut, neurobiologie op zichzelf stelt niks voor.

Om neurobiologie te bedrijven kun je niet zonder de natuurwetenschappen of de cognitieve psychologie etc. en dan heb ik het nog niet eens over het verklaren van het bewustzijn.

Wellicht is voor het verklaren van het bewustzijn inderdaad een 'nieuwe'wetenschap nodig.
Daarom is mijn stelling dat het bewustzijn een ander soort emergente eigenschap is en als mensen ALLEEN maar beweren dat het een emergentie is net als alle andere emergenties, dan zijn die niet erg slim bezig.....
Andersom hoeft natuurlijk ook niet per definitie waar te zijn:

Het is goed mogelijk dat het bewustzijn wel een emergentie is als andere emergenties, alleeen snappen we de clou nog niet.
Cognition

Niet te snel. Ik heb het niet voor niets over het gedrag van de mier ipv de taak van de mier. De taak is de vertaling die wij mensen toekennen aan de mier wanneer we top-down redeneren van mierenhoop naar bijdrage van de mier. Een stap die we in het geval van de hersenen nog niet gemaakt hebben en misschien niet eeduidig te maken is. Het gedrag van een mier op mierniveau is tamelijk random. Zet een schep in een mierenhoop en de mieren zullen massaal reageren. Maar wanneer je kijkt op mierniveau is er geen touw aan vast te knopen. De ene mier brengt een takje van links naar rechts, een andere mier sleept het van rechts naar boven of soms weer naar links.

Ja, dat is allemaal ook zo, maar wat we moeten verklaren is onze persoonlijk ervaring, en die is op haar eigen nivo al uitvoerig beschreven. Net als het brein op haar nivo...Maar als je alle breinprocessen kennen, staat dat dan gelijk aan bewustzijn? Wat jij vergeet is dat we heel goed begrijpen hoe een structurele toestand van de mierenhoop wordt veroorzaakt door elk individuele gedrag van de mier. Maar datzelfde begrip heb je niet van het veroorzaken van het gedrag van neuronen voor het begrip van bewustzijn.
Cognition

jdr schreef:Zet hem bij 80 andere mieren en hij gaat systematisch emergent gedrag vertonen.

Dit zit in zijn genoom opgenomen en werkt ongeveer zo:

Kom ik 20 mieren tegen die afval aan het verwerken zijn dan ga ik larven voeden, kom ik vijf mieren tegen die larven aan het voeden zijn dan ga ik voedsel verzamelen.

Aldus de hypothese.
Dat is een erg goede beschrijving.
Cognition schreef:Daarom is mijn stelling dat het bewustzijn een ander soort emergente eigenschap is en als mensen ALLEEN maar beweren dat het een emergentie is net als alle andere emergenties, dan zijn die niet erg slim bezig.....
Andersom hoeft natuurlijk ook niet per definitie waar te zijn:

Het is goed mogelijk dat het bewustzijn wel een emergentie is als andere emergenties, alleeen snappen we de clou nog niet.
Ja, daar heb je gelijk in
Fujaro

..Wat jij vergeet is dat we heel goed begrijpen hoe een structurele toestand van de mierenhoop wordt veroorzaakt door elk individuele gedrag van de mier. Maar datzelfde begrip heb je niet van het veroorzaken van het gedrag van neuronen voor het begrip van bewustzijn.

Dat van de mierenhoop klopt. Dat is nog tamelijk overzichtelijk en toegankelijk voor inspectie. En we weten veel meer over de relatie van de mier tot de mierenhoop dan over de relatie van het neuron tot de hersenen als geheel. In zoverre is de analogie beperkt. Maar wie verwacht dat het voor een vele malen complexer en groter (in termen van bouwstenen) systeem dus ook toegankelijk en duidelijk zou moeten zijn, vergist zich in de bizarre consequenties van schaalvergroting.
Skeptic by nature
jdr

Dat van die thermometer vind ik nou een vergelijking die mank gaat. Heeft een thermometer een complexe informatiearchitectuur die een 'ik' zou kunnen emuleren?
Hoe zie jij dit voor je op neuraal niveau; een 'ik' emuleren?
Cognition

Fujaro schreef:
Cognition schreef:
....Hoe dan? Ik vind het eigenlijk bijna onmogelijk om me dit mogelijk te achten..... Als je bewustzijn alleen maar uitlegt door de mechanismen aan te wijzen, maak je per definitie eigenlijk geen contact met bewustzijn. Jij zou dus, a la Dennett, bewustzijn willen toeschrijven aan de Thermostaat, want dat zijn logisch gezien dezelfde mechanismen, hoewel wat simpeler natuurlijk, maar dat is geen kwalitatief verschil...

Waar zit precies je bezwaar:

a. de bouwstenen van ons brein zijn niet in staat een 'ik' te emuleren

b. de informatie in ons brein is niet aan te sluiten op dat 'ik'

c. de aansluiting leidt niet tot een 'ik'-ervaring
Een thermostaat, geen thermometer, heeft inderdaad niet dezelfde complexe structuur als het brein om allerlei dingen op een gedetailleerde manier te kunnen sturen en regelen, maar het is een kwantitatief verschil en geen kwalitatief verschil. Wat jij dus beweert is dat een thermostaat geen bewustzijn heeft, maar een apparaat met een veel complexere cybernetische (regel- en controlemechanismen) dus wel?

Waar komt dan bewustzijn ineens vandaan? Puur uit de complexiteit? Dan zou een thermostaat ook een rudimentair bewustzijn moeten hebben.

Mijn bezwaar zit hem voornamelijk in puntje b: de informatie in ons brein is niet aan te sluiten op de subjectieve ervaringen van het bewustzijn. En ik probeer mensen alleen te laten inzien dat het te simpel is om te zeggen dat het een emergente eigenschap is van het functioneren van het brein, net als alle andere emergente eigenschappen in de natuur
jdr

de informatie in ons brein is niet aan te sluiten op de subjectieve ervaringen van het bewustzijn.
Zou je/jullie stellen dat de subjectieve ervaringen functioneel zijn?
Fujaro

Wat jij dus beweert is dat een thermostaat geen bewustzijn heeft, maar een apparaat met een veel complexere cybernetische (regel- en controlemechanismen) dus wel? Waar komt dan bewustzijn ineens vandaan? Puur uit de complexiteit?
Ik denk niet dat ik een stellige bewering heb gedaan. Ik heb een vermoeden uitgesproken op basis van een analogie en het bevat een flinke dosis speculaas. Maar het is ook een vraag. Stel dat we onderdelen a, b en c uit de vorige posting kunnen terugvinden in onze 'breinsoftware'. Is er dan nog een probleem met qualia en intentionaliteit? Ik denk dat Dennett bedoelt dat een dergelijke organisatie van processen en informatie in ons brein als mechanisme volstaat en dat in die context qualia en intentionaliteit overbodige begrippen zullen blijken te zijn. Zijn multiple drafts model zie ik als een voorstel voor onderdeel a.
Dan zou een thermostaat ook een rudimentair bewustzijn moeten hebben.
Nee, dat volgt er niet uit. In mijn onaffe idee moeten a én b én c gerealiseerd zijn. In een thermostaat is aan geen van deze voorwaarden voldaan.
Mijn bezwaar zit hem voornamelijk in puntje b: de informatie in ons brein is niet aan te sluiten op de subjectieve ervaringen van het bewustzijn. En ik probeer mensen alleen te laten inzien dat het te simpel is om te zeggen dat het een emergente eigenschap is van het functioneren van het brein, net als alle andere emergente eigenschappen in de natuur
De bewering alleen is inderdaad te simpel. Anderzijds is het omgekeerde ook niet hard te maken: mieren kunnen nimmer een mierenhoop vormen. De afstand tussen mierniveau en mierenhoopniveau is in het geval van ons brein simpelweg nog te groot om een oordeel te kunnen vellen.
Skeptic by nature

ads

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Cognition

Cognition schreef:Wat jij dus beweert is dat een thermostaat geen bewustzijn heeft, maar een apparaat met een veel complexere cybernetische (regel- en controlemechanismen) dus wel? Waar komt dan bewustzijn ineens vandaan? Puur uit de complexiteit?
Ik denk niet dat ik een stellige bewering heb gedaan. Ik heb een vermoeden uitgesproken op basis van een analogie en het bevat een flinke dosis speculaas. Maar het is ook een vraag. Stel dat we onderdelen a, b en c uit de vorige posting kunnen terugvinden in onze 'breinsoftware'. Is er dan nog een probleem met qualia en intentionaliteit? Ik denk dat Dennett bedoelt dat een dergelijke organisatie van processen en informatie in ons brein als mechanisme volstaat en dat in die context qualia en intentionaliteit overbodige begrippen zullen blijken te zijn. Zijn multiple drafts model zie ik als een voorstel voor onderdeel a.
Je hebt gelijk, en wetenschappelijk gezien zou het best kunnen dat we geen bewustzijn nodig hebben. Misschien is het een epifenomeen. Maar als dat zo is, heb je nog wel de taak om uit te leggen waarom alles mensen dan "denken" bewust te zijn?
Cognition schreef: Dan zou een thermostaat ook een rudimentair bewustzijn moeten hebben.
Nee, dat volgt er niet uit. In mijn onaffe idee moeten a én b én c gerealiseerd zijn. In een thermostaat is aan geen van deze voorwaarden voldaan.
Het gaat helemaal niet om de logische voorwaarden. Het probleem zit hem er alleen in dat bewustzijn niet begrepen wordt uit de logische processen.
Cognition schreef:Mijn bezwaar zit hem voornamelijk in puntje b: de informatie in ons brein is niet aan te sluiten op de subjectieve ervaringen van het bewustzijn. En ik probeer mensen alleen te laten inzien dat het te simpel is om te zeggen dat het een emergente eigenschap is van het functioneren van het brein, net als alle andere emergente eigenschappen in de natuur
De bewering alleen is inderdaad te simpel. Anderzijds is het omgekeerde ook niet hard te maken: mieren kunnen nimmer een mierenhoop vormen. De afstand tussen mierniveau en mierenhoopniveau is in het geval van ons brein simpelweg nog te groot om een oordeel te kunnen vellen.
Het is een heel ander soort probleem. Er is niks "subjectiefs" aan de doelstelling in de mierenhoop. deZe doelstelling leggen wij er subjectief overheen, maar we zien haar terug in de structuur van de mierenhoop...Meer is daarvan gewoon niet nodig om te begrijpen. Bij het bewustzijn denken we ook dat wij "bewust" zijn, qualia hebben, maar deze eigenschappen zien we nergens terug in het brein.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Filosofie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!