> ".. Maar kortom, eerst even vastleggen wat de definitie van vrije wil is.. wie durft?.."
Cool, een uitdaging
Ehm, eens effe kijken..
Laten we eerst beginnen met het begrip "wil". Een mens denkt dat 'ie een wil heeft, een onderdeel van ons bewustzijn, een stukje gereedschap waarmee we onszelf tot daden kunnen aansporen. 'Wil' is iets uit ons innerlijk.
Daarmee komen we bij 'vrije wil': dat kan in mijn ogen betekenen dat wij over dat gereedschap vrijelijk kunnen beschikken, dat wij dat gereedschap zomaar kunnen opnemen onafhankelijk van de situatie die buiten ons heerst, maar ook onafhankelijk van onze ervaring en onze levensovertuiging. Als contrast schrijf ik er dan ook maar meteen bij dat er volgens deze beschrijving dan ook iets bestaat als 'onvrije wil', namelijk de onbewuste/ongestuurde opname van hetzelfde gereedschap, die dan juist erg afhankelijk is van de situatie die buiten ons heerst, en/of afhankelijk van onze ervaring, en/of afhankelijk van onze levensovertuiging.
Volgens mij is dit nog een tikkeltje beknopt wat ik hier schrijf.
(shoot me, I'm not the messenger
> ".. De chemische processen gebeuren wetmatig, maar wel wetmatigheden waar we nog maar bitterweinig van afweten.."
Wij willen graag dat er wetmatigheden zijn, maar als min of meer blijkt dat dat niet het geval is, dan kunnen we zeer koppig zijn (E.: "God dobbelt niet" etc.).
> ".. Los van de onzekerheids theorie van Heisenberg is het natuurlijk zo dat wij als mens geen invloed kunnen uitoefenen op de chemische processen in de hersenen.. toch?.."
Ik ben blij dat je hier letterlijk een vraagteken bij plaatst
> "..Het drinken van alcohol of het roken van een joint is geen vrije keuze.."
En hoe zit het dan met stoppen met roken / stoppen met drinken?
> ".. uiteindelijk kun je altijd zelf de beslissing nemen om het niet te nuttigen.."
Ja, ik vind dat wel een sterk argument voor de menselijke capaciteit om onze handelingen met denkprocessen te kunnen sturen,
maar het is geen argument voor het bestaan van een 'vrije wil', want dan gaat het juist om de vraag: "Waarom wil je het niet nuttigen?"
> ".. dan hebben we nog mazzel dan we niet allemaal spastische bewegingen maken.."
Uh.. ik weet nog, toen jij in de wieg lag..