Puzzel Puzzels
klazon
Pluimdrager
Artikelen: 0

Re: Hoe is god ontstaan?

...Historisch gezien is het Christendom en later de Islam gegroeid uit of geent op het joodse geloof.
De Islam is niet geent op het Joodse geloof. Het zet zich er juist erg tegen af. Islam is in mijn ogen een dwaalweg.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

klazon
Pluimdrager

...... Een voorbeeld: in de koraan wordt er veel over Jezus verteld.
Ja, en? In welke zin wordt er over Jezus verteld? Er wordt gezegd dat Jezus een profeet is, maar de koran ontkent dat Hij de zoon van God is.

Er staat zelfs in de koran dat Allah geen zoon heeft. Dat is het beste bewijs dat God en Allah niet dezelfde persoon kunnen zijn.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Sado

Volgens mij degradeerd het topic nu naar het bestaan van het paranormale, maar goed. Over Out-Of-Body experiences kan ik in ieder geval niets zeggen. Het kan namelijk niet worden bewezen dat het niet kan. Het kan echter ook niet worden bewezen dat het wel kan. Dit is net zo met God.

Honderde mensen hebben het meegemaakt, liegen ze allemaal?

Liegen? Dit is niet een kwestie van liegen. Het is een kwestie of ze de objectieve waarheid spreken. Subjectieve ervaringen zijn altijd moeilijk te verklaren omdat ze maar door één persoon kunnen worden getoetst op waarheid, en dat is degene die de ervaring meemaakt. Die persoon zal voor zichzelf altijd de waarheid vertellen, als hij hiervan overtuigd is, maar dit maakt hiet nog niet meteen tot waarheid voor een ander. Ik zou hierbij niet spreken van liegen...
Anonymous

zweinstein schreef:Ik denk dat de vroegere wetenschappers (zoals ptolomeus) de geocentrisme zelf hebben uitgevonden. Omdat de sterren, de zon, de maan en de planeten om de aarde leken te draaien, dacht men dat de aarde werkelijk het centrum was en dat leek voor de katholieken ook het meest voor de hand liggend. Later kwam Copernicus, Kepler, Newton,...

en ze verbeterden de berekeningen en bleek dat de zon het centrum was, voor de katholieken was dat een nachtmerrie omdat de aarde volgens hen speciaal moest zijn, daarom dat ze geen verbeteringen wilden. Maar eigenlijk was geocentrisme een idee van de wetenschappers.
Je zegt het goed, maar vergeet een ding. Beide theorien zijn door wetenschappers 'gevonden', maar de ene werd wel en de ander werd niet door de kerk geaccepteerd, net zoals Sado verteld.
Er zijn ook duizende mensen die UFO's heben gezien, liegen ze allemaal? Een groot gedeelte hiervan zegt dit vanwege de publiciteit. Maakt er zelfs bewerkte beelden van (misschien ook wel andere mensen op een dwaalspoor te zetten)
Subjectieve ervaringen zijn altijd moeilijk te verklaren omdat ze maar door ��n persoon kunnen worden getoetst op waarheid, en dat is degene die de ervaring meemaakt.
Hier ben ik het volkomen mee eens.

Daarnaast Zweinstein, krijg ik het idee dat je een beetje rond het onderwerp heen praat en er telkens dingen bij trekt om er maar een beetje kleur aan te geven. Je zou misschien je antwoorden vannuit meerdere perspecties kunnen bekijken. En het betekend niet dat als de menigte A zegt, dat dit dan ook daadwerkelijk zo is
Cixx

Volgens mij degradeerd het topic nu naar het bestaan van het paranormale, maar goed. Over Out-Of-Body experiences kan ik in ieder geval niets zeggen. Het kan namelijk niet worden bewezen dat het niet kan. Het kan echter ook niet worden bewezen dat het wel kan. Dit is net zo met God.
nee, dit kan zelfs opgewekt worden! als er op bepaalde punten op je hersens stroom komt te staan dan is het voor diegene net alsof hij buiten zijn lichaam treed.

Bij een bijna dood ervaring heb je ook zon soort effect, dit komt omdat er door paniek of zuurstof tekort iets mis gaat in de hersens.

dus die mensen liegen niet, maar zichzelf zien liggen op een bed ofzo kan gewoon niet.
Sado

nee, dit kan zelfs opgewekt worden! als er op bepaalde punten op je hersens stroom komt te staan dan is het voor diegene net alsof hij buiten zijn lichaam treed.
Ik dacht dat dat alleen kon met het voelen van een aanwezigheid net als dat je voelt als je bijvoorbeeld gelooft dat je geesten ziet, of God voelt, e.d.? Heb je een bron waar staat dat out-of-body ervaringen ook door deze methode kunnen worden opgewekt? Zou ik graag willen lezen! :shock:
Bij een bijna dood ervaring heb je ook zon soort effect, dit komt omdat er door paniek of zuurstof tekort iets mis gaat in de hersens.
Volgens mij word het bij NDE vooral veroorzaakt doordat de hersenen allemaal stoffen in het lichaam loslaten die de pijn van het doodgaan verzachten, maar ik weet dit niet zeker!
Anonymous

Ik voel jullie woede tot hier, het is geen oorlog ik wilde jullie alleen helpen juiste weg te vinden maar zo te zien blijven jullie een uitvlucht zoeken. Ik vind het eigenlijk spijtig dat sommigen niet weten wat hen te wachten staat.

Misschein dat iemand anders jullie beter kan overtuigen.
Sado

Ik voel jullie woede tot hier, het is geen oorlog ik wilde jullie alleen helpen juiste weg te vinden maar zo te zien blijven jullie een uitvlucht zoeken. Ik vind het eigenlijk spijtig dat sommigen niet weten wat hen te wachten staat.
Is jouw doel dan om ons te overtuigen? Ik geloof zelf namelijk dat je alleen jezelf kunt veranderen. Het is nutteloos om te proberen anderen te veranderen - ze moeten zelf tot inkeer komen door de dingen zelf te ervaren. Het enige wat de mensen hier proberen is een discussie te houden die niet vol zit met logische valkuilen. Je hebt een slechte plek uitgezocht om zieltjes te winnen: op een wetenschapsforum waar bijna iedereen de logica aanhangt! :wink:

Ik denk niet dat het woede is wat wij voelen. Het is eerder een vorm van onbegrip. Net als dat jij sommigen van ons waarschijnlijk niet kunt begrijpen!
Er is maar één iemand waarvan ik weet dat hij me kan overtuigen, en die persoon ben ik zelf!
p__

Even wat misverstanden uit de weg helpen.

OBEs kunnen bewezen worden. Zo heeft 1 testpersoon tijdens een wetenschappelijk experiment eens tijdens haar OBE een 5 cijferig getal (dat zich buiten haar zintuigelijk bereik vond)correct gezien. De kans dat dit toevallig gebeurt, is 1 op de 100.000.

Verder is er bij onderzoek naar bijna-dood-ervaringen ook gebleken dat mensen tijdens de hersendood OBEs hebben en dingen zien, welke achteraf geverifieerd werden (en dus overeenkomen met gebeurtenissen die plaatsvonden tijdens de hersendood).

Verklaringen hiervoor zijn er nog niet. De conclusie van dit wetenschappelijk onderzoek was dan ook dat het bewustzijn tijdens de hersendood door kan gaan, en dat men hiervoor als verklaring o.a. zou moeten kijken naar 'trancendence'.

Verder is het helaas inderdaad zo, dat hoewel je op een wetenschapsforum misschien hoger opgeleide mensen aantreft, dat zodra het over religies of God gaat, hiervan af en toe niets meer te merken is. Het is nu eenmaal een beladen onderwerp en ieder heeft er zo zijn eigen sterke mening over.
Anonymous

zweistein schreef:Ik voel jullie woede tot hier, het is geen oorlog ik wilde jullie alleen helpen juiste weg te vinden maar zo te zien blijven jullie een uitvlucht zoeken. Ik vind het eigenlijk spijtig dat sommigen niet weten wat hen te wachten staat.

Ik vind dit persoonlijk nogal een treurige reactie. Ten eerste omdat jij het idee hebt dat wij jouw persoonlijk aanvallen, wat ik uit voorgaande posts niet heb geconcludeerd, maar als het zo toch heel spijtig is. Ten tweede omdat jij harduit zegt dat wij dom zijn en niet de "juiste" weg kiezen.

Mijn vraag is dan: Wie bepaald (in dit onderwerp) de juiste weg? Volgens mij ben ik zelf degene die die weg kiest.

En hoezo weten wij niet wat ons te wachten staat? Iedereen mag toch iets anders denken over de toekomst en de manier waarop het leven eindigt. Jij bent God zelf niet en weet waarschijnlijk ook niet tot in de details hoe alles gaat; dus laat de mening van mensen voorral in hun waarde!
Pesmontis

Vorig jaar had ik een out-of-body experience.

Dat ging heel ver, ik heb zelfs even met God gesproken.

Goeie kerel wel hoor (ja, het is toch een man).

Kom ik daar, aan de spreekwoordelijke hemelpoort, blijkt dat 'ie half open staat. Uithangbordje ernaast: "tapvergunning".

Ik dacht: "Laat ik maar naar binnen gaan en eens vragen waar ik hier in 's hemelsnaam zit."

Ik naar binnen. Nou, dat bleek best een gezellig café te zijn, daar had ik wel een tijdje willen blijven. Niet al te druk, je kon je er prima verstaanbaar maken. In ieder geval liep ik door naar de toog en ik sprak de caféhouder aan.

"Goeiemiddag", zei ik.

"Hoi", zei God.

"Meneer, kunt u mij vertellen waar ik hier terecht ben gekomen?"

"Nou, nou", sprak God, "je hoeft geen meneer tegen mij te zeggen hoor, iedereen hier noemt me God, maar eigenlijk heet ik Bert."

"OK Bert", zei ik (ik spreek graag eenieder aan bij zijn echte voornaam),

"volgens mij ben ik een soort van dood of zo. Vertel me eens, wat is dit?"

"Tja", sprak God, "dit is nou 'De Hemel'."

Hij sprak het een beetje onverschilig uit en hij leek me niet helemaal tevreden, daarom vroeg ik: "Mm.. niet al te veel klandizie of wel?"

"Dat heb je goed gezien", antwoordde hij, "de meeste mensen fietsen maar wat rond en de anderen zitten in café 'De Hel'. Kwestie van lokatie denk ik, ze geloven eenvoudig niet dat hier in deze uithoek ook nog een café zit."

Ik bestelde een biertje.

"Hoe is het in 'De Hel' dan?", vroeg ik.

"Tja, ze schenken daar alleen Duvel, consumptie verplicht, en ze hebben geen airco", antwoordde God terloops, terwijl hij mij een perfect koel biertje tapte.

"Aw, ****", zei ik.

U moet weten dat ik niet goed tegen drank kan, dus ik had ineens medelijden met diegenen die daar terecht kwamen. Ik begreep ook waarom de deur van de Hemel half open stond: zoveel mensen kwamen hier niet. Iemand die op Petrus leek zat in een rustig hoekje zeer verdiept in een potje schaak.

God keek op zijn horloge en daarna keek hij mij aan. Hij wou iets zeggen, dat voelde ik wel.

"Wat is er?", vroeg ik.

"Je moet zo terug", zei hij.

"O, jammer", antwoordde ik verbaasd.

"Joa..", zei God, "drink eerst maar rustig je biertje op, daarna zal Gabriel je wel even een stukje op weg helpen."

"Gabriel?", vroeg ik.

"Ja, dat is jouw beschermengel. Je hebt het aan hem te danken dat je hier effe kon zijn."

"Cool", zei ik.

God knipoogde.

Ik had mijn biertje bijna op, maar ik had nog één brandende vraag in mijn hoofd.

"Bert?", vroeg ik, om God's aandacht te trekken.

God was even weggelopen om de bitterballen uit de frituur te halen.

Hij draaide zijn hoofd in mijn richting, maar bleeft ondertussen met zijn ogen op de frituur gericht: "Wat is er?"

Ik sprak een beetje voorzichtig, want ik wilde hem niet op zijn tenen trappen:

"Nou.. als jij God bent, waarom is het op Aarde dan zo'n puinzooi?"

Zijn antwoord verbaasde me en zal me altijd blijven verbazen, alhoewel het eigenlijk heel logisch is:

"Ja HALLO!", sprak hij, lichtelijk geïrriteerd, "wie moet er dàn voor de bitterballen zorgen?"

Daarna, zonder waarschuwing, vervaagde de hele scène alsof het ineens heel mistig werd. Toen ik wakker werd lag ik op straat en ik had alleen een schram op mijn knie, een meterje verder lag mijn fiets in een diepe, droge sloot.

Ik stond strak van de adrenaline, viste terstond mijn fiets uit de sloot, zette het zadel recht en fietste verder (mijn fiets kan wel tegen een stootje).

Terwijl ik verder fietste bedacht ik me: "Wat een mazzel, ik had mijn nek wel kunnen breken.."
Cixx

Ik dacht dat dat alleen kon met het voelen van een aanwezigheid net als dat je voelt als je bijvoorbeeld gelooft dat je geesten ziet, of God voelt, e.d.? Heb je een bron waar staat dat out-of-body ervaringen ook door deze methode kunnen worden opgewekt? Zou ik graag willen lezen!   :shock:
dit is eens op tv geweest in het programma "god bestaat niet'

ik heb deze aflevering op me pc staan. het stukje wat hierover gaat heb ik er even uitgehaald en op internet gezet(alleen de audio).

klik http://s41.yousendit.com/d.aspx?id=1V4YNG1...ZM1N9A0T1PBW6F2

wat deze man zegt is allemaal bewezen, dus geen meningen.
p__

Dit onderzoek toont aan dat opgewekte ervaringen, niet gelijk zijn aan bijna-dood-ervaringen(NDE):
And yet, neurophysiological processes must play some part in NDE. Similar experiences can be induced through electrical stimulation of the temporal lobe (and hence of the hippocampus) during neurosurgery for epilepsy,23 with high carbon dioxide levels (hypercarbia),24 and in decreased cerebral perfusion resulting in local cerebral hypoxia as in rapid acceleration during training of fighter pilots,25 or as in hyperventilation followed by valsalva manoeuvre.4 Ketamine-induced experiences resulting from blockage of the NMDA receptor,26 and the role of endorphin, serotonin, and enkephalin have also been mentioned,27 as have near-death-like experiences after the use of LSD,28 psilocarpine, and mescaline.21 These induced experiences can consist of unconsciousness, out-of-body experiences, and perception of light or flashes of recollection from the past. These recollections, however, consist of fragmented and random memories unlike the panoramic life-review that can occur in NDE. Further, transformational processes with changing life-insight and disappearance of fear of death are rarely reported after induced experiences.  

Thus, induced experiences are not identical to NDE
, and so, besides age, an unknown mechanism causes NDE by stimulation of neurophysiological and neurohumoral processes at a subcellular level in the brain in only a few cases during a critical situation such as clinical death. These processes might also determine whether the experience reaches consciousness and can be recollected.  

http://profezie3m.altervista.org/archivio/TheLancet_NDE.htm
Pesmontis

Volgens mij toont mijn vorige bericht aan dat dit niet altijd zo is.

ads

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

p__

Volgens mij toont mijn vorige bericht aan dat dit niet altijd zo is.
En dan toont dit bericht van mij zeker aan dat doorzichtige roze olifanten bestaan:

"Ik zie doorzichtige roze olifanten"

:wink:

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!