Enrico: Boeddhisme kun je wat mij betreft inderdaad goed beschouwen als een trainingsysteem. Goed getrainde monnikken kunnen naar believen in en uit een diepe trance komen. En aangezien ze geen religie hebben die hen er van weerhoudt hiermee aan wetenschappelijk onderzoek mee te werken, weten we inmiddels van EEG en neuro-imaging dat ze inderdaad zeer veel controle over mentale processen hebben.
Het meten van aangeboren eigenschappen mag dan soms 'eng' lijken, voor bepaalde functies en beroepen is het toch essentieel.
Dido: Dromen zijn wat mij betreft een bijverschijnsel van het proces waar de neurale netwerken mee bezig zijn namelijk het verwerken van ervaringen, zodat het brein leert beter en sneller met soortgelijke ervaringen in de toekomst om te gaan. Het proces zelf is m.i. belangrijker dan het bijverschijnsel. Daarom hecht ik persoonlijk weinig aan het interpreteren van dromen. Deze 'aanpassingen' in het brein kunnen (hoe goed bedoeld ze ook zijn door de natuur) overigens ook leiden tot ongewenste fenomenen zoals een fobie, maar dat is weer een andere discussie.
Empathische vermogens zijn inderdaad essentieel voor een therapeut, de valkuil hiervan is weer echter dat een therapeut misschien teveel opgaat in een negatief mentaal proces van een client waardoor de therapeut zelf wordt 'meegezogen' en de eigen 'batterij leegloopt'. Een empathische therapeut moet dus ook nog de vaardigheid hebben om 'hard' te zijn en soms afstand te nemen. Van alleen maar over de bol aaien zullen er overigens niet snel veranderingen optreden.
Snow wite haalde eerder in deze thread het voorbeeld aan van sociale vaardigheden bij een aspirant vlieger. Daarom ging de discussie richting deze belangrijke, interessante en moeilijk meetbare vaardigheid. Ik wil als jullie het goedvinden naar wat makkelijk meetbaarder vaardigheden. Die zijn in deze thread denk ik net zo interessant.
Oog-hand coordinatie is bijvoorbeeld een belangrijke eigenschap bij vliegers (en sporters bijvoorbeeld) die goed gemeten kan worden. Hier valt goed op te trainen. Het trainen van vliegers is een kostbare zaak, vandaar dat het zinvol is te selecteren: hoe meer aanleg, hoe goedkoper de training. Verder is het ook veiliger als er op bepaalde vlakken voldoende aanleg is.
Een ander aspect dat goed te meten is, maar meer afhankelijk is van ervaring en training is besluitvaardigheid. De kwaliteit en de snelheid van een beslissing die door een gezagvoerder samen met zijn collega (copiloot) wordt genomen zijn makkelijk meetbaar. Er is in sommige situaties weinig tijd beschikbaar, maar al te snel beslissen gaat ten koste van de kwaliteit. De balans tussen snelheid en kwaliteit wordt optimaler naarmate er meer getraind wordt en er dus meer ervaring aanwezig is. Verder is een beslissing in overleg bijna altijd beter dan een beslissing op eigen houtje. Vandaar het belang van standaard procedures en communicatieprotocollen.
In dit verband kom ik op de meest belangrijke mentale vaardigheid die minder goed te meten, maar wel goed te trainen is: bewustzijn van de omgeving, 'situational awareness' afgekort SA. Dit is bijvoorbeeld ook het belangrijkste als je op de fiets of in de auto aan het verkeer deelneemt.
Een Ipod reduceert de SA van een fietser aanmerkelijk. Een telefoongesprek reduceert de SA van een automobilist. (Waarbij het overigens niet zoveel uitmaakt of je de telefoon aan je oor houdt of via een luidspreker).
Probeer je een voorstelling te maken van het volgende scenario, waarbij in elke stap de mentale belasting toeneemt en de SA afneemt:
- Je rijdt in de auto op een snelweg
- Het is 's nachts
- Het regent
- Je hebt een caravan aan de trekhaak hangen
- Je rijdt een heuvel op
- Je kinderen maken ruzie op de achterbank
- Je bijrijder die de navigatie doet, is de weg kwijt
- Het lampje van lage oliedruk in de motor gaat aan
De vraag is: kijk je op dat moment nog wel voldoende in de achteruitkijkspiegels? Het moge duidelijk zijn dat in deze situatie ervaring essentieel is om een voldoende mate van SA te kunnen bewaren. Ook spelen stress en kunnen anticiperen een grote rol. Ik geloof dat de mentale processen die ik hier beschreven heb goed te meten zijn en nog beter te trainen zijn dan zoals we nu doen met rijles (auto) of simulator (vliegtuig). Nu worden dit soort zaken door ervaren instructeurs gedaan door training en vooral pure blootstelling (exposure). Ik denk en hoop dat met de moderne wetenschap besluitvaardigheid, stressbestendigheid en ten alle tijden een hoge SA nog beter te trainen is. Misschien wel in een laboratorium opstelling.
Graag jullie gedachten hierover.
Puzzels