Puzzel Puzzels
Angel
Artikelen: 0

Re: Ik weet het allemaal niet meer

Ik denk inderdaad dat je vriendschap met Jessica een oprechte vriendschap is. Ook denk ik dat je niet bang moet zijn haar te "verliezen aan anderen". Het feit dat met haar leuke dingen kunt doen en dat ze jou belt als ze op vakantie is, geeft een duidelijke blijk van wederzijdse vriendschap. Want als je van haar kant geen vriendschap zou krijgen zou ze je niet hebben gebeld.

Heeft ze nog gereageerd op jou mailtje?

Heb je behalve haar nog meer vriendinnen of vrienden? En heb je bij hun ook hetzelfde gevoel of is dat anders?

Verder misschien nog een paar tips:

- Stel zelf eens voor om met vrienden iets leuks te gaan doen, bijvoorbeeld wat drinken op een terrasje, winkelen, filmpje pakken of wat dan ook. Je hoeft daarbij geen angst te hebben om iets "fout"te doen. Je hebt hierbij immers niets te verliezen

- Probeer eens nieuwe mensen te ontmoeten, zoals bijvoorbeeld hier op het forum, misschien op een chat, via msn of zo in de stad waar je woont.

- Ben niet bang om jezelf kwetsbaar op te stellen en probeer ook niet te doen alsof alles goed gaat, daar houden mensen niet van en jijzelf waarschijnlijk ook niet. En het is wel zo eerlijk als ook jij kwijt kan waar je mee zit. Dit kun je ook doen bij wildvreemden waar je wel een gevoel van vertrouwen bij hebt.

- En vooral heel belangrjik: Ben Jezelf!! Zeg wat jij denkt of vind, welke ideeen jij hebt, want jou mening ten op zichte van je vriendin en andere vrienden en mensen in jou omgeving is ook heel belangrijk.

En voor ik dit stukje sluit wil ik je graag nog meegeven dat het niet erg is als je niet veel vrienden hebt. dat wil niet zeggen dat jij niet belangrijk bent, maar het zegt je juist dat de vrienden die je hebt ECHTE vrienden zijn die er voor je zullen zijn in moeilijke tijden en in leuke tijden. Zelf heb ik ook maar 2 echte vriendinnen en 1 hele lieve vriend (waar ik een relatie meeheb) Verder heb ik wel nog wat meiden waar ik gewoon lekker mee kan kletsen en zo maar ik denk dat zij als het er op aankomt geen echte vriendinnen zullen zijn.. Echte vriendinnen vinden het leuk als je samen iets kunt doen, als je voor elkaar klaar staat. Het is leuk om mensen te helpen maar probeer daarbij wel grenzen te maken zodat je er niet te ver in gaat of er zelf aan onderdoor gaat!!!

Kuszz Angel

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Bekijk product

Angel

Sorry ik had de tweede pagina over het hoofd gezien :shock:

Tsja, dat is inderdaad een hele moeilijke situatie. Ik denk dat jij moet doen wat je hart je ingeeft. Dan doe je altijd het goede, hoe moeilijk het ook is!

Kusjes Angel
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Anonymous

Hey Angel,

Bedankt voor je reactie :wink:

Ik doe me de laatste tijd ook vrolijker voor dan ik eigelijk ben. Nou belde ze mij gister op en ik klonk nogal depri.. en vandaag was ik ook niet bepaald zo vrolijk. Alleen of ze dit gemerkt heeft :?:

Het probleem is ook dat ik nogal makkelijk te kwetsen ben, ik vat veel dingen persoonlijk op en heb veel kritiek op mezelf waardoor ik dat voor andere mensen al invul dat ze dat ook hebben. Veel mensen kwetsen me onbewust en onbedoeld.

Ze gaat nu veel met andere om en heb het gevoel dat ze mij daardoor in de steek laat.
Het feit dat met haar leuke dingen kunt doen en dat ze jou belt als ze op vakantie is, geeft een duidelijke blijk van wederzijdse vriendschap. Want als je van haar kant geen vriendschap zou krijgen zou ze je niet hebben gebeld.
Dit zegt iedereen ja, maar ik ben dan weer zo stom en ik kan dan heel moeilijk geloven dat ze echt alleen mij belde/nodig had, ik denk dan gelijk dat andere vriendinnnen niet opnamen en dat ik dan opeens goed genoeg was.

En misschien een fout voorbeeld, maar ze heeft ook een website waar ze een lijstje met vrienden heeft staan enzo. En zelfs heel onbekende kennisen van haar staan daarbij maar en ik niet ;)

zoiets doet me dan gewoon pijn :S ook al is het maar een site.

:shock: Confused..
Anonymous

Ik zat laatst ook te denken dat er binnenkort wel is een ruzie aan kan komen.. Ik kan dit niet veel langer meer voor me houden, ik krop alles maarop, en op een gegeven moment komt het er gewoon allemaal in 1 keer uit ben ik bang.
Anonymous

Meis, een vriendschap hoort gewoon goed te zitten.

Je hoort je niet druk te maken om het verliezen van een persoon, je weet gewoon dat het goed is/zit.

En dat is het niet op dit moment bij jou denk ik zo..
Angel

Hey meissie,

Het is ook een moeilijke situatie waar je in bent. Ik denk dat wanneer jij je echt gebruikt voor door haar, je voor jezelf moet kiezen! Zelf heb ik dat ook gehad; ik had op de middelbare school een vriendin tegen wie ik alles kon vertellen waar ze mee zat. Later kwam ik daar achter en doordat ik ontzettend boos was en het niet recht in haar gezicht durfde te zeggen heb ik haar een brief geschreven waarin ik mijn boosheid uitte. Ze heeft me nooit meer aangekeken daarna, dus het woord vriendin was voor haar niets waard in mijn ogen. Gelukkig had ik een andere vriendin (tegenwoordig mijn beste vriendin, die alles van mij weet en omgekeerd) bij wie ik mijn verhaal kwijt kon zij heeft mij toen ook gesteund. En ik steun haar ook als zij het moelijk heeft. We doen leuke dingen samen enzz. Dan heb je een gelijkwaardige vriendschap.

Als ik lees dat zij jou niet eens in haar "vrienden"lijstje heeft staan, denk ik dat zij het niet waard is om vriendschap met jou te hebben. Het ligt dan absoluut niet aan jou maar aan haar. Het is laf van haar om jou aan een lijntje te houden, want daar komt het op neer als ik het zo lees.

Uit eigen ervaring weet ik dat je in zo'n gevallen echt voor jezelf moet kiezen ,want het maakt je kapot. Vooral ook de onzekerheid of je haar nou wel of niet kunt vertrouwen en of ze dus wel of geen echte vriendin is.

Hoewel het heel moeilijk voor je zal zijn (ik zou het ook allemaal opkroppen om er dan in een keer alles uit te gooien hoor...) denk ik dat het voor jouzelf toch beter is om binnenkort (zo snel mogelijk) met je vuist op de tafel te slaan en je verhaal te doen tegen over haar. Daarbij denk ik dat je je niet van tevoren moet voorbereiden op wat je wilt zeggen, anders krijg je een "aangepast" verhaal zoals dat heet. En niet jouw verhaal van hoe jij het ziet. Als je er over na gaat denken van te voren is de kans groot dat je het zo draait dat het er beter op wordt dan de situatie is. En als je er dan toch nog over wilt denken, kun je beter erover denken wat je precies wilt zeggen en niet hoe je het gaat zeggen.

Kusjes Angel
Anonymous

Haai Angel,
Later kwam ik daar achter en doordat ik ontzettend boos was en het niet recht in haar gezicht durfde te zeggen heb ik haar een brief geschreven waarin ik mijn boosheid uitte. Ze heeft me nooit meer aangekeken daarna, dus het woord vriendin was voor haar niets waard in mijn ogen.
Zo'n reactie verwacht ik dus ook van haar als ik haar een brief schrijf.
Als ik lees dat zij jou niet eens in haar "vrienden"lijstje heeft staan, denk ik dat zij het niet waard is om vriendschap met jou te hebben. Het ligt dan absoluut niet aan jou maar aan haar. Het is laf van haar om jou aan een lijntje te houden, want daar komt het op neer als ik het zo lees.
Ik ben 'blij' dat jij het ook zo ziet.

Ik denk ook steeds meer dat ze me aan het lijntje houd, maar wat iik me dan weer afrvaag, waarom komt ze dan wel ALTIJD met al d'r verhalen over jongens en problemen noem maar op naar mij.
denk ik dat het voor jouzelf toch beter is om binnenkort (zo snel mogelijk) met je vuist op de tafel te slaan en je verhaal te doen tegen over haar. Daarbij denk ik dat je je niet van tevoren moet voorbereiden op wat je wilt zeggen, anders krijg je een "aangepast" verhaal zoals dat heet.
Ik bereid dit soort dingen dus altijd voor. Ook telefoongesprekken, ben altijd bang om iets verkeerds te zeggen enzo. Maar je hebt gelijk, het word zeker tijd om binnenkort actie te ondernemen want ik loop er al zo lang mee.

Ik ben ook wel een beetje veranderd door haar. De laatste maanden helemaal,

Doet Jessica weer iets waarvan ik ongelukkig word dan ben ik sjaggo

Doet Jessica weer aardig (heeft ze meer nodig) dan ben ik blij.

En ik moet gewoon niet zo afhankelijk zijn van haar maar goed. Dit is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.

Nu ik er ook steeds meer over nadenk, kom ik er ook achter dat het de laatste tijd bijna alleen maar om haar draait. Ze vraagt nauwelijks eens een x of IK iets leuks heb gedaan. Het is altijd maar IK heb dit en IK heb dat, en ik vraag er dan op door omdat ik interesse wil tonen enzo.

En nou ben ik zelf niet zo'n prater, maar toch :shock: een beetje interesse van haar naar mij toe mag ook wel toch?

P.s. Nogmaals bedankt voor je reacties Angel..Dat doet me echt goed om ook eens mening van andere te lezen.
Angel

Hey Meissie,

Als ze zo'n reactie geeft, bewijst ze gewoon dat ze een slechte vriendin was voor je. En het geeft jou de zekerheid dat je het goede hebt gedaan door het toch te zeggen, wie weet hoe lang ze je anders nog aan het lijntje houd?

Ik denk dat ze naar jou toekomt met haar verhalen / problemen, omdat zij gewoon weet dat jij zal luisteren naar haar en der misschien tegenin zal gaan dat ze er over begint of wat dan ook. Als ik het zo leest gebruikt ze jou gewoon om der problemen en dergelijke kwijt te kunnen...

Verder (iets wat ik ook heb moeten leren!) niet alles voor proberen te bereiden wat je gaat zeggen. Want je kunt niets fout zeggen. Als zij het er niet mee eens is heb je gewoon een verschil van mening maar dat wil niet zeggen dat jij iets fout zegt of doet. Het wordt idd tijd voor actie, maar dat moet je doen als jij er klaar voor denkt te zijn (daarmee bedoel ik dat je er helemaal achter staat)

En het is inderdaad niet goed dat jou humeur wordt bepaald door haar, je moet het je niet aantrekken of zij een slecht humeur vol verwijten heeft en dat dan vervolgens op je zelf betrekken. Daar ga je zelf aan onderdoor op den duur en ik weet uit ervaring dat dat heel moeilijk is om het je niet aan te trekken wat anderen zeggen of doen, maar het is wel heel belangrijk voor jezelf!!

Tsja, het is geeft alleen maar meer waarheid over het feit dat ze een slechte vriendin voor je is als ze niet eens een beetje interesse in jou kan tonen en alleen maar over zichzelf praat. Alsof ZIJ het belangrijkste is, terwijl JIJ ook belangrijk bent en het ook fijn vind als je je verhaal kwijt kan over leuke (of misschien minder leuke) dingen! Daar kan ik me heel boos om maken om zoiets. Heb een beetje het zelfde mee gemaakt met een vriendin (nu overigens geen contact meer mee) die nota bene ook nog tegen me loog. Ja, ik vind echt dat je voor je zelf moet kiezen!!

Kusjes Angel

p's graag gedaan meid, als ik je ergens mee kan helpen of als je je verhaal kwijt wilt mag je dat altijd doen :wink:
Anonymous

Hey Meid,

Het word indd steeds meer duidelijk dat het geen goeie vriendin (meer) is. Want onze vriendschap is wel erg goed GEWEEST..

Of ik heb dat ook al die tijd alleen maar gedacht en mezelf wijs gemaakt :?:

Wat jij hebt meegemaakt is ook ***** zeg :shock: en dan gaat die 'vriendin' van je nog liegen ook, als ik ergens een hekel aan heb, dan is het dat wel!

Ik zeg mensen ook altijd recht in het gezicht wat ik vindt alleen word dat helaas ook meestal niet gewaardeerd.

Waar ik ook wel achter gekomen ben is dat ik het veel beter met jongens kan vinden. Alleen zoals jij ook denk ik wel weet heb je gewoon ook vriendinnen nodig voor sommige zaken :wink:

Je hebt me wel aan het denken gezet ja, ik moet voor mezelf kiezen en dat ga ik zeker ook doen!! alleen is dat zo moeilijk om een (in mijn ogen) 4 jaar goeie 'vriendschap' weg te gooien.

Je hebt toch lief en leed gedeeld al die tijd enzo snap je.

Als Jessica uit mijn leven is krijg ik denk ik meer het gevoel dat ik leef.

Klinkt misschien heel stom, maar op de momenten dat ik of zij op vakantie was, was ik veel meer buiten en onder de mensen.

Maar toch ik vindt het echt zo moeilijk zoals ik al eerder zei, om een vriendschap zomaar te stoppen.

Een vriend van me gaf de tip om voorlopig even geen aandacht meer te geven aan Jessica. 'Als het een echte vriendin is, komt ze vanzelf wel naar je toe'.

Ik weet alleen niet of dit zo;n goed idee is.

Kus kus

Dankje ;) ik vind het echt fijn dat ik hier serieus word genomen.
Angel

Hey meisie,

Ja klopt geweest is inderdaad het goede woord. Vind het knap van je dat je het zelf ziet, want dat vond ik heel moeilijk om zelf in te zien..

Ik heb ook een gruwelijke hekel aan liegen, vind het veel fijner dat iemand me recht in het gezicht iets zegt dan dat ie achter mijn rug om over me praat of tegen mij liegt, daar kan ik echt niet tegen en ik voel het gewoon als het gebeurd. Maar ja helaas heb je altijd mensen die dat niet door schijnen te hebben dat het niet leuk is als dat gebeurd.

Dat kan inderdaad ja, dat je het met jongens beter kan vinden. Zij zijn ook weer heel anders dan meiden en gaan waarschijnlijk op een voor jou fijnere manier met jou om. Maar inderdaad voor sommige zaken heb je toch echt een vriendin nodig om ze te bespreken!!

Het is ook moeilijk om die stap te zetten en zeker na zo'n lange vriendschap. Maar ik denk niet dat je het weggooit. Je hebt er wat van geleerd en je bent er wijzer door geworden en je krijgt een stukje van jezelf terug doordat je je durft te uiten!

Ja als ik lees dat je veel meer leeft als zij er niet is, dan lijkt het mij duidelijk dat je beter af bent zonder haar, hoe hard dat misschien ook klinkt. Het feit dat je je fijner voelt, beter voelt zonder haar en dat je dan ook meer onder de mensen komt is alleen maar positief voor jezelf! Want dan kun je echt je zelf leren kennen, zoals je werkelijk bent en niet zoals je bent als je door haar aan een lijntje gehouden wordt..

Is misschien inderdaad een goede tip van die vriend. Kijk het eens een poosje aan, en wacht dan af of zij stappen neemt om iets met jou af te spreken of om eens te bellen of wat dan ook. Doet ze dit niet krijg je alleen maar meer bevestiging op wat je al wist en dan is het misschien ook makkelijker om naar haar toe te gaan en te zeggen wat je op je hart hebt. Maar houdt er wel rekening mee dat je het dan uitstelt om het tegen haar te zeggen.

Kuszz Angel

Graag gedaan hoor, je wordt zeker serieus genomen dit is toch niet zomaar iets vind ik! :wink:
Cassanne

Begin anders met iets kleins. Stuur haar een mailtje en maak daarin de opmerking dat je toch wel verbaasd bent om niet op haar site als 'vriendin' vermeld te staan. Aan haar reactie daarop kan je waarschijnlijk wel aflezen hoe ze nou echt over jou denkt.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!
Anonymous

Begin anders met iets kleins. Stuur haar een mailtje en maak daarin de opmerking dat je toch wel verbaasd bent om niet op haar site als 'vriendin' vermeld te staan. Aan haar reactie daarop kan je waarschijnlijk wel aflezen hoe ze nou echt over jou denkt.
Ik ken haar door en door en ik weet nu al wat ze zal gaan zeggen.

'Ow ja joh, maar ik was er nog mee bezig :shock: '

'Tis maar een site hoor'

zoiets zal ze dan zeggen. En het boeit haar dan verder geen reet wat ik er van vindt.

Echt, het begint steeds meer te lijken op een puzzel. Alle puzzelstukjes vallen langzaam op z'n plaats als je snapt wat ik bedoel.

Het word me steeds duidelijker allemaal waarom ze sommige dingen zegt en flikt bij me.

Net als een slaapplek als we gaan stappen bijvoorbeeld.

Dan zegt ze 'wijffie, heb jij zin om uit te gaan en kan ik dan bij je slapen want ik mag eigelijk niet van me ouders en ik moet echt uit. ik heb iedereen al gevraagd maar niemand wil, misschien wil jij wel?'

Dit is al meer x voorgekomen en al die tijd heb ik maar JA is goed gezegd. Maar ik was dus alleen goed genoeg voor een slaapplek.

Denk toch dat ik vanaf nu niet veel meer uit mezelf zal laten horen. De kans dat ze me dan opbelt met de vraag of er iets is ofzo schat ik klein maar zoals Angel al zegt dan krijg ik alleen maar meer bevestiging op wat ik al wist!

Anonymous

Het liefst zou ik ook 'wraak' willen nemen.

Ik weet echt zoveel dingen van haar waarmee ik haar kan breken maar zo ben ik gewoon niet, ik laat haar in haar waarde. Ik ben ook absoluut geen ruziemaker enzo.

Dat is ook de reden dat ik mensen teveel en te snel over me heen laat lopen denk ik. Ze weten toch wel dat ik geen ruzie wil en het goed probeer te houden/maken.

Het probleem is ook gewoon dat ze inmiddels zoveel nieuwe "vrienden" heeft gevonden/gemaakt dat het haar niet veel uit zal maken of ik nou wel of niet boos zou zijn. Want ze heeft tenslotte toch genoeg om bij terug te vallen.

Maar goed, dat zal ik vanzelf ontdekken als ik haar vanaf nu een beetje ga negeren.

Enne Angel je hebt indd gelijk ik heb hier wel heel erg veel van geleerd.

Kus
krishna

misschien denk je dat het haar niks uit zal maken

en misschien doet het dat het haar ook niet in het begin maar als haar andere 'vrienden' fftjes geen tijd hebben of geen zin.. terwijl ze iemand nodig heeft om te praten zal ze toch aan jou denken..

moeilijke situatie waar je in zit

succes

ads

Steun Sciencetalk MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

Bekijk product

Angel

Hey Meissie,

Ik denk ook niet dat het slim is om "wraak" te nemen, want daar heb je uiteindelijk ook alleen maar jezelf mee. Je moet het gewoon een plekje zien te geven en er dus inderdaad over te praten met haar. Althans in ieder geval te zeggen wat jij vind, wat jij ervaart over jullie vriendschap. Dan pas zul je weten of ze een echte vriendin was of dat ze je alleen maar gebruikte. Maar hoe meer ik er over lees wat ze tegen over jou doet, hoe meer ik bevestigd wordt dat ze jou gewoon gebruikt en dus geen echte vriendin.

Pas in moeilijke situaties leer je je echte vrienden kennen! Dat is iets wat ik de afgelopen tijd ook heb ervaren; 2 stages niet gehaald, mijn oma overleden, relatie waar ik aan onderdoor ging. En steeds stonden mijn echte vrienden voor mij klaar. Ik kon bij hun mijn verhaal kwijt, maar ondanks dat ik het moeilijk had konden zij dat ook bij mij blijven doen. Door hen heb ik alles kunnen doorstaan. En de mensen waarvan ik dacht dat ze ook vrienden waren, hebben mij laten vallen toen. Daar heb ik nu ook (bijna) geen contact meer mee. Ik weet hoe moeilijk het is om je mening over een vriendschap die niet goed zit te vertellen tegen die vriend zelf, maar het is zo ontzettend belangrijk voor jezelf. Want eerlijk is eerlijk, als je het niet zegt blijf je er de zelf de dupe van. Je gaat dr dus aan onder door...

Is misschien een goed idee ja, om een tijdje niks van je te laten horen tegenover haar. En ik denk ook dat het verstandig is, dat wanneer ze je belt met de vraag of je iets voor haar kan doen, om dan nee te zeggen!!

Kuszz Angel

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!