Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
Cycloon
Artikelen: 0
Berichten: 4.810
Lid geworden op: ma 24 jan 2005, 20:56

Re: Diesel op koolzaadolie

Maar als we hier de voordelen zien, betere prijs en beter voor het milieu, waarom zijn we dan nog niet overgestapt ? Ook puur om economische reden, want als olie niet meer zou verkopen dan gaan heel wat markten/beurzen/landen ten onder gaan ?

ads

Steun Sciencetalk Tomodachi Life - Nintendo Switch

Tomodachi Life - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Bekijk product

Gebruikersavatar
Wouter_Masselink
Artikelen: 0
Berichten: 8.560
Lid geworden op: ma 13 okt 2003, 09:54

Re: Diesel op koolzaadolie

Dan is de opec ineens al zijn macht kwijt dat willen ze natuurlijk niet. Je kan natuurlijk zeggen dat de opec dan ook gewoon over moet stappen, maar dat is niet zo makkelijk. Ze zijn zelf stuk voor stuk olieproducerende landen. Zo'n grootschalige omschakeling daar wagen ze zich echt (nog) niet aan.
"Meep meep meep." Beaker
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

ericverkley
Artikelen: 0
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 23:54

Re: Diesel op koolzaadolie

2 dorpen verder op rijdt er iemand met een Fiat Punto op bio olie. als het maar vloeibaar blijft in koude situatie. en geen stukkies friet natuurlijk. Hij heeft de brandstofpomp vervangen voor een zwaardere en een warmtewisselaar geplaatst. waarschijnlijk vanwege de viscositeit. Hij gaat wel eens naar Duitsland om daar zonnebloem olie te halen. Daar schijnt het nog goedkoper te zijn. stond een jaartje geleden in de krant.
Gebruikersavatar
Brownie
Artikelen: 0
Berichten: 296
Lid geworden op: ma 04 jul 2005, 16:59

Re: Diesel op koolzaadolie

Maar als we hier de voordelen zien, betere prijs en beter voor het milieu, waarom zijn we dan nog niet overgestapt ? Ook puur om economische reden, want als olie niet meer zou verkopen dan gaan heel wat markten/beurzen/landen ten onder gaan ?


Ongeveer eens in de 2 a 3 jaar is er een groot plan om biodiesel op grote schaal te produceren en als motorbrandstof op de markt te brengen. Maar er is dan altijd wel een grote oliemaatschappij zoals Shel die de plannen opkoopt en in de ijskast zet.

Als ze willen, kunnen we direct overschakelen.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)
Gebruikersavatar
Cycloon
Artikelen: 0
Berichten: 4.810
Lid geworden op: ma 24 jan 2005, 20:56

Re: Diesel op koolzaadolie

Cycloon schreef:Maar als we hier de voordelen zien, betere prijs en beter voor het milieu, waarom zijn we dan nog niet overgestapt ? Ook puur om economische reden, want als olie niet meer zou verkopen dan gaan heel wat markten/beurzen/landen ten onder gaan ?


Ongeveer eens in de 2 a 3 jaar is er een groot plan om biodiesel op grote schaal te produceren en als motorbrandstof op de markt te brengen. Maar er is dan altijd wel een grote oliemaatschappij zoals Shel die de plannen opkoopt en in de ijskast zet.

Als ze willen, kunnen we direct overschakelen.


Is wel jammer natuurlijk maar wel ergens logisch ...
Gebruikersavatar
Helly1975
Artikelen: 0
Berichten: 767
Lid geworden op: do 07 apr 2005, 17:18

Re: Diesel op koolzaadolie

Cycloon schreef:Maar als we hier de voordelen zien, betere prijs en beter voor het milieu, waarom zijn we dan nog niet overgestapt ? Ook puur om economische reden, want als olie niet meer zou verkopen dan gaan heel wat markten/beurzen/landen ten onder gaan ?
Ongeveer eens in de 2 a 3 jaar is er een groot plan om biodiesel op grote schaal te produceren en als motorbrandstof op de markt te brengen. Maar er is dan altijd wel een grote oliemaatschappij zoals Shel die de plannen opkoopt en in de ijskast zet.

Als ze willen, kunnen we direct overschakelen.
Onze vervoer / transport maakt gebruik van bijna 100% fossiele brandstoffen. Zoals Cycloon schreef met de vraag waarom we niet massaal overstappen op PPO (puur plantaardige olie) brandstoffen heeft niets te maken met dat oliemaatschappijen deze plannen opkoopt (erg suggestief en niet aantoonbaar). De technologie om je automotor om te bouwen tot één die op PPO kan rijden is gewoon beschikbaar, sterker nog het is hier reeds beschreven.

De reden dat we het niet massaal overstappen op PPO zit hem in het simpele feit: waar haal ik zoveel landbouwgrond vandaan om in deze massale vraag te voldoen. Voor biobrandstoffen heb je om dezelfde energie als fossiele brandstoffen te creëren, 3 a 5 keer meer per gewichtseenheid nodig dan fossiele brandstoffen. Dus als je dezelfde energie wilt halen als uit een 150 kilo vat olie, zou dus 750 kilo aan b.v. koolzaad nodig zijn. Dit kost nogal wat landbouwgrond.

Zouden we nu bijvoorbeeld al het braakliggende land (waar boeren subsidie voor krijgen om hier niets op te verbouwen) gebruiken voor het verbouwen van koolzaad dan zouden we "slechts" 3% van onze benodigde brandstoffen voor vervoer kunnen realiseren met PPO.

Daarnaast (voor de mensen die denken dat melk uit de supermarkt komt) is koolzaad seizoensgebonden (de prijs van PPO zal dus in de wintermaanden de pan uitrijzen). Dus zouden we al ons mobiliteit willen vervangen door PPO's dan hebben we weer gigantische oppervlakten (het probleem met alle alternatieve vormen van energie) nodig aan (landbouw)grond. En om deze reden zal het dus nooit realiseerbaar zijn dat we in de toekomst op biobrandstoffen gaan "lopen".
Gebruikersavatar
Cycloon
Artikelen: 0
Berichten: 4.810
Lid geworden op: ma 24 jan 2005, 20:56

Re: Diesel op koolzaadolie

We zullen er toch wat op moeten verzinnen want de fossiele brandstoffen geraken nu ook eenmaal op hé
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Diesel op koolzaadolie

Brownie schreef:
Cycloon schreef:Maar als we hier de voordelen zien, betere prijs en beter voor het milieu, waarom zijn we dan nog niet overgestapt ? Ook puur om economische reden, want als olie niet meer zou verkopen dan gaan heel wat markten/beurzen/landen ten onder gaan ?
Ongeveer eens in de 2 a 3 jaar is er een groot plan om biodiesel op grote schaal te produceren en als motorbrandstof op de markt te brengen. Maar er is dan altijd wel een grote oliemaatschappij zoals Shel die de plannen opkoopt en in de ijskast zet.

Als ze willen, kunnen we direct overschakelen.
Onze vervoer / transport maakt gebruik van bijna 100% fossiele brandstoffen. Zoals Cycloon schreef met de vraag waarom we niet massaal overstappen op PPO (puur plantaardige olie) brandstoffen heeft niets te maken met dat oliemaatschappijen deze plannen opkoopt (erg suggestief en niet aantoonbaar). De technologie om je automotor om te bouwen tot één die op PPO kan rijden is gewoon beschikbaar, sterker nog het is hier reeds beschreven.

De reden dat we het niet massaal overstappen op PPO zit hem in het simpele feit: waar haal ik zoveel landbouwgrond vandaan om in deze massale vraag te voldoen. Voor biobrandstoffen heb je om dezelfde energie als fossiele brandstoffen te creëren, 3 a 5 keer meer per gewichtseenheid nodig dan fossiele brandstoffen. Dus als je dezelfde energie wilt halen als uit een 150 kilo vat olie, zou dus 750 kilo aan b.v. koolzaad nodig zijn. Dit kost nogal wat landbouwgrond.

Zouden we nu bijvoorbeeld al het braakliggende land (waar boeren subsidie voor krijgen om hier niets op te verbouwen) gebruiken voor het verbouwen van koolzaad dan zouden we "slechts" 3% van onze benodigde brandstoffen voor vervoer kunnen realiseren met PPO.

Daarnaast (voor de mensen die denken dat melk uit de supermarkt komt) is koolzaad seizoensgebonden (de prijs van PPO zal dus in de wintermaanden de pan uitrijzen). Dus zouden we al ons mobiliteit willen vervangen door PPO's dan hebben we weer gigantische oppervlakten (het probleem met alle alternatieve vormen van energie) nodig aan (landbouw)grond. En om deze reden zal het dus nooit realiseerbaar zijn dat we in de toekomst op biobrandstoffen gaan "lopen".
De landbouw oppervlakte lijkt mij geen probleem. Boeren zouden zeker

meer landbouwgrond in gebruik gaan nemen dan alleen de 'braakgrond'

die er ook voor geschikt is.

Daarbij zijn de landbouwgronden die geschikt zijn voor koolzaad in

Oost-Europa bijna onmetelijk groot.
Gebruikersavatar
Cycloon
Artikelen: 0
Berichten: 4.810
Lid geworden op: ma 24 jan 2005, 20:56

Re: Diesel op koolzaadolie

Ik las hier ook dat koolzaad goed was voor de grond bemesting, dus eerst ff koolzaad telen >> grond vruchtbaar voor graangewassen en dergelijke + olie

:shock:
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Diesel op koolzaadolie

Wouter_Masselink schreef:Hoezo? Er is toch duidelijk gezegd dat het rijden op zonnebloem olie ILLEGAAL is?

Is dit nog niet gezegd, dan bij deze:

Rijden op een brandstof waar geen brandstofbelasting over is betaald is illegaal!

OP privé tereinen mag je echter zelf weten wat je verstookt in je auto.
ILLEGAAL ?? Het ministerie van financien promoot het rijden op boi-diesel,

en per 1-1-'06 is alle illegaliteit er af omdat er dan officeel op deze onbelaste brandstof gereden mag worden. Dit lag/ligt in de lijn die 'Brussel' al lang aangeeft voor boi-diesel gebruik. Wat nu dus het geval is is een overgangsfase die mijns inziens binnen de 'gedoog-zone'

van de brandstofwetgeving valt. (aanloopperiode)

Volgens andere sites heeft het ministerie van finacien al bevestig dat

plantenolie is VRIJGESTELD van accijns.
Gebruikersavatar
Helly1975
Artikelen: 0
Berichten: 767
Lid geworden op: do 07 apr 2005, 17:18

Re: Diesel op koolzaadolie

Anonymous schreef:De landbouw oppervlakte lijkt mij geen probleem. Boeren zouden zeker

meer landbouwgrond in gebruik gaan nemen dan alleen de 'braakgrond'

die er ook voor geschikt is.

Daarbij zijn de landbouwgronden die geschikt zijn voor koolzaad in  

Oost-Europa bijna onmetelijk groot.
Wat een onzin verkondig je hier.......

Zoals ik eerder schreef, koolzaad is een seizoensgebonden product. Dus er wordt over de koude maanden niets geoogst. Als je alles verbouwd op één locatie is de kans op misoogsten funest alles zal dan in één keer weg zijn, en zal de huidige prijs van olie in geen vergelijk staan met de prijs van koolzaadolie. Zoals ik al eerder schreef je moet nogal wat kilo's verbouwen om hetzelfde energie te krijgen. En deze onmetelijke vlakten van je :shock: ik denk dat dat wel wat overdreven is hé.

Dit soort reacties is vaak een blijk van geen enkele kennis over het onderwerp en schiet te kort als je het gehele plaatje gaat bekijken.

Ga nou gewoon eens rekenen met desnoods 3x de energie waarde van een vat olie (zie mijn eerdere post). Het gewicht van koolzaad wat op één kubieke meter landbouwgrond verbouwd kan worden. En vergelijk dit eens met de liters benzine en diesel die wij (alleen Nederland) jaarlijks verbruiken. Dan worden jouw onmetelijke landbouwgronden opeens, heel klein hoor!.
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Diesel op koolzaadolie

Wij hebben nu al 3 land rovers omgebouwd en deze rijden nu beter en zuiniger.

Voor meer informatie kun je kijken op www.koolzaadolie.net

of mail me even

Groetjes

Ad Groenenberg

XXXXXXXXXX

Edit moderator (Elmo): Volgens de regels van het wetenschapsforum is het plaatsen van e-mail adressen niet toegestaan. Als je op de hoogte gehouden wil worden van een onderwerp, dan kan je je registreren en er een abonnoment op nemen.
Gebruikersavatar
JanMeut
Artikelen: 0
Berichten: 2.116
Lid geworden op: vr 26 mar 2004, 12:56

Re: Diesel op koolzaadolie

Zoals ik eerder schreef, koolzaad is een seizoensgebonden product.


Het lijkt me idd niet handig om op een soort olie te gaan rijden. Maar wereldwijd is er natuurlijk wel een redelijk gelijkmatig aanbod van plantaardige olie (uit diverse bronnen) te gaan rijden. De zeep en margarine industrie drijft ook al ruim een eeuw op de internationale plantaardige olie markt.
β-Damascenon en maneschijn
Gebruikersavatar
Cycloon
Artikelen: 0
Berichten: 4.810
Lid geworden op: ma 24 jan 2005, 20:56

Re: Diesel op koolzaadolie

Zoals ik eerder schreef, koolzaad is een seizoensgebonden product.


Aardappel industrie, groentenindustrie, ... Het is allemaal seizoensgebonden en de prijzen gaan toch ook niet zo gigantisch de lucht in tijdens de winter! Dit komt ondermeer door de internationale markten zoals jan zei :wink:

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

Gebruikersavatar
Helly1975
Artikelen: 0
Berichten: 767
Lid geworden op: do 07 apr 2005, 17:18

Re: Diesel op koolzaadolie

Aardappel industrie, groentenindustrie, ... Het is allemaal seizoensgebonden en de prijzen gaan toch ook niet zo gigantisch de lucht in tijdens de winter! Dit komt ondermeer door de internationale markten zoals jan zei  :wink:
Je vergelijkt maar even aardapppelen met brandstof???.

Nee natuurlijk schiet de prijs van aardappelen en groente niet giga omhoog in de winter, maar als we het over koolzaad als brandstof gaan hebben wordt de gehele economie hiervan afhankelijk!!!!!. en zullen er wel degelijk prijsstijgingen zien. Dit lijkt me toch niet zo moeilijk te begrijpen. Ik denk zelfs dat de prijzen van PPO zich nog grilliger zullen gedragen dan olie. Je hebt nooit (door o.a misoogsten) een redelijk constant aanbod.

En stel dat de prijs redelijk gelijk blijft. Dan hebben we nog steeds de problemen die ik al eerder noemde.
Maar wereldwijd is er natuurlijk wel een redelijk gelijkmatig aanbod van plantaardige olie (uit diverse bronnen) te gaan rijden
Er is wereldwijd niet genoeg aanbod van PPO als we besluiten met z'n allen ons te laten vervoeren door koolzaadolie.

PPO is perfect om op kleine schaal te gaan gebruiken maar niet als vervanger voor benzine / diesel op grootte schaal en ik hoop zelfs dat men het gaat toepassen want ik vind koolzaadvelden fantastisch om te zien in het landschap.

Voor diegene die werkelijk gelooft dat we met z'n allen op koolzaadolie kunnen gaan rijden een sommetje gebaseerd op België zie artikel

http://www.wervel.be/vk/voedselkrant6/vk6_0605.htm

Hier stelt men dat om 2% van het brandstofverbuik door PPO te vervangen 90.000 ha nodig is oftwel 900 Km². Om de overige 98% te dekken -> 88200 km². Dus wil Belgie 100% van zijn brandstofverbruik voorzien door PPO, zou het dus 3x zijn eigen oppervlakte nodig zijn aan grond maar je kan er niet meer wonen!.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Duurzaamheid en Klimaat”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!