Moderator: jkien
Maar als we hier de voordelen zien, betere prijs en beter voor het milieu, waarom zijn we dan nog niet overgestapt ? Ook puur om economische reden, want als olie niet meer zou verkopen dan gaan heel wat markten/beurzen/landen ten onder gaan ?
Cycloon schreef:Maar als we hier de voordelen zien, betere prijs en beter voor het milieu, waarom zijn we dan nog niet overgestapt ? Ook puur om economische reden, want als olie niet meer zou verkopen dan gaan heel wat markten/beurzen/landen ten onder gaan ?
Ongeveer eens in de 2 a 3 jaar is er een groot plan om biodiesel op grote schaal te produceren en als motorbrandstof op de markt te brengen. Maar er is dan altijd wel een grote oliemaatschappij zoals Shel die de plannen opkoopt en in de ijskast zet.
Als ze willen, kunnen we direct overschakelen.
Onze vervoer / transport maakt gebruik van bijna 100% fossiele brandstoffen. Zoals Cycloon schreef met de vraag waarom we niet massaal overstappen op PPO (puur plantaardige olie) brandstoffen heeft niets te maken met dat oliemaatschappijen deze plannen opkoopt (erg suggestief en niet aantoonbaar). De technologie om je automotor om te bouwen tot één die op PPO kan rijden is gewoon beschikbaar, sterker nog het is hier reeds beschreven.Ongeveer eens in de 2 a 3 jaar is er een groot plan om biodiesel op grote schaal te produceren en als motorbrandstof op de markt te brengen. Maar er is dan altijd wel een grote oliemaatschappij zoals Shel die de plannen opkoopt en in de ijskast zet.Cycloon schreef:Maar als we hier de voordelen zien, betere prijs en beter voor het milieu, waarom zijn we dan nog niet overgestapt ? Ook puur om economische reden, want als olie niet meer zou verkopen dan gaan heel wat markten/beurzen/landen ten onder gaan ?
Als ze willen, kunnen we direct overschakelen.
De landbouw oppervlakte lijkt mij geen probleem. Boeren zouden zekerOnze vervoer / transport maakt gebruik van bijna 100% fossiele brandstoffen. Zoals Cycloon schreef met de vraag waarom we niet massaal overstappen op PPO (puur plantaardige olie) brandstoffen heeft niets te maken met dat oliemaatschappijen deze plannen opkoopt (erg suggestief en niet aantoonbaar). De technologie om je automotor om te bouwen tot één die op PPO kan rijden is gewoon beschikbaar, sterker nog het is hier reeds beschreven.Brownie schreef:Ongeveer eens in de 2 a 3 jaar is er een groot plan om biodiesel op grote schaal te produceren en als motorbrandstof op de markt te brengen. Maar er is dan altijd wel een grote oliemaatschappij zoals Shel die de plannen opkoopt en in de ijskast zet.Cycloon schreef:Maar als we hier de voordelen zien, betere prijs en beter voor het milieu, waarom zijn we dan nog niet overgestapt ? Ook puur om economische reden, want als olie niet meer zou verkopen dan gaan heel wat markten/beurzen/landen ten onder gaan ?
Als ze willen, kunnen we direct overschakelen.
De reden dat we het niet massaal overstappen op PPO zit hem in het simpele feit: waar haal ik zoveel landbouwgrond vandaan om in deze massale vraag te voldoen. Voor biobrandstoffen heb je om dezelfde energie als fossiele brandstoffen te creëren, 3 a 5 keer meer per gewichtseenheid nodig dan fossiele brandstoffen. Dus als je dezelfde energie wilt halen als uit een 150 kilo vat olie, zou dus 750 kilo aan b.v. koolzaad nodig zijn. Dit kost nogal wat landbouwgrond.
Zouden we nu bijvoorbeeld al het braakliggende land (waar boeren subsidie voor krijgen om hier niets op te verbouwen) gebruiken voor het verbouwen van koolzaad dan zouden we "slechts" 3% van onze benodigde brandstoffen voor vervoer kunnen realiseren met PPO.
Daarnaast (voor de mensen die denken dat melk uit de supermarkt komt) is koolzaad seizoensgebonden (de prijs van PPO zal dus in de wintermaanden de pan uitrijzen). Dus zouden we al ons mobiliteit willen vervangen door PPO's dan hebben we weer gigantische oppervlakten (het probleem met alle alternatieve vormen van energie) nodig aan (landbouw)grond. En om deze reden zal het dus nooit realiseerbaar zijn dat we in de toekomst op biobrandstoffen gaan "lopen".
ILLEGAAL ?? Het ministerie van financien promoot het rijden op boi-diesel,Wouter_Masselink schreef:Hoezo? Er is toch duidelijk gezegd dat het rijden op zonnebloem olie ILLEGAAL is?
Is dit nog niet gezegd, dan bij deze:
Rijden op een brandstof waar geen brandstofbelasting over is betaald is illegaal!
OP privé tereinen mag je echter zelf weten wat je verstookt in je auto.
Wat een onzin verkondig je hier.......Anonymous schreef:De landbouw oppervlakte lijkt mij geen probleem. Boeren zouden zeker
meer landbouwgrond in gebruik gaan nemen dan alleen de 'braakgrond'
die er ook voor geschikt is.
Daarbij zijn de landbouwgronden die geschikt zijn voor koolzaad in
Oost-Europa bijna onmetelijk groot.
Zoals ik eerder schreef, koolzaad is een seizoensgebonden product.
Zoals ik eerder schreef, koolzaad is een seizoensgebonden product.
Je vergelijkt maar even aardapppelen met brandstof???.Aardappel industrie, groentenindustrie, ... Het is allemaal seizoensgebonden en de prijzen gaan toch ook niet zo gigantisch de lucht in tijdens de winter! Dit komt ondermeer door de internationale markten zoals jan zei
Er is wereldwijd niet genoeg aanbod van PPO als we besluiten met z'n allen ons te laten vervoeren door koolzaadolie.Maar wereldwijd is er natuurlijk wel een redelijk gelijkmatig aanbod van plantaardige olie (uit diverse bronnen) te gaan rijden