Mechanieker schreef:Ik heb het twee keer doorgelezen en ik voel veel sympathie met je! Toch kan ik het niet met je eens zijn.
Je bent een fijn persoon. Ik ook, maar ik vind het op mijn beurt gezond voor een wetenschappelijk forum als mensen zich gedwongen voelen om goed te overwegen of wat ze schrijven wel onderbouwing kent in de literatuur.
In ieder geval bedankt voor uw opmerkingen naar mij toe. Dan kan ik hierbij ook zeggen dat u een fijn persoon bent! Uiteraard hoeft u het niet met mij eens te zijn.
maar ik vind het op mijn beurt gezond voor een wetenschappelijk forum als mensen zich gedwongen voelen om goed te overwegen of wat ze schrijven wel onderbouwing kent in de literatuur. Ik probeer mensen slechts te helpen om zich daartoe gedwongen te voelen.
Oké, dat begrijp ik en dan streep ik hierbij mijn kritiek naar jou toe door. Het is in ieder geval fijn te horen dat het enkel bedoelt is om een tegenreactie te provoceren, zo af en toe vond ik namelijk uw statements op het randje. Nu weet ik in ieder geval dat u dat niet zo bedoelde. Inderdaad is het gezond om op een wetenschappelijk forum met onderbouwing te komen en wat dat betreft onderstreep ik uw woorden.
Naar de andere kant kijken doe ik altijd. Ik bestudeer namelijk zoveel mogelijk argumenten tegen alles wat ik denk totdat ik het weet.
Dan zit u naar mijn idee in ieder geval op het goede forum en doet u goed mee aan de wetenschappelijke discussies.
Nu, welke argumenten heeft u dan
tegen de invloed van zonnecycli (even zonder AGW bekeken)? En waarom gelooft u niet in een combinatie van antropologe oorzaken en niet-antropologe oorzaken? Of is deze aanname verkeerd en wilt u enkel zien dat de (eventuele) antropologe oorzaken in achting worden genomen door overheden?
Uiteraard kunnen de hoofdlijnen van het rapport nog steeds kloppen, ondanks de gemaakte fouten en wat dat betreft snap ik uw ergernis, maar u moet toch toe geven dat de gemaakte fouten toch van een niet wetenschappelijke aard waren en dat het geen "kleine foutjes" zijn. Het overnemen van bevindingen van bergbeklimmers betekent uiteraard niet dat de uiteindelijke conclusies niet kloppen, maar het is toch in ieder geval wetenschappelijk heel min om dit te doen?! En op zo'n wijze is het toch onoverkomelijk dat de grote massa, die het rapport niet leest maar enkel kijkt naar wat de media zegt en daar hun mening op baseert, het vertrouwen in het instituut verliest. En dat is het probleem. Of het broeikaseffect een reëel effect is staat daar buiten. Dit had bovendien voorzien kunnen worden want de mensen die tegen het broeikaseffect zijn ZOEKEN letterlijk naar dit soort fouten. Nu zijn het ook nog allemaal verschillende kleine, kort op elkaar, gevonden fouten en dan is het onvermijdelijk dat er een mediahype omtrent dit instituut ontstaat.
Bovendien, wees blij dat Jacqueline Cramer hier op deze wijze op reageert. Ze had ook stellig kunnen beweren dat de leden van het IPCC moeten aftreden en dan was de crisis nog groter geweest. Ze heeft zich er nu vrij makkelijk af gedaan als politicus, door er niet te veel woorden aan vuil te maken, stelt u zich voor de Wilders deze vraag kreeg.
Bart schreef:
Voor iemand die erop gestudeerd heeft lijkt u weinig te weten van de taken en methoden die behoren bij het IPCC, hoe de wetenschappelijke methode werkt, wat wel en niet binnen het onderwerp 'klimaat' valt en wat peer-review is.
Hier wil ik toch graag enige argumentatie zien, als u (Bart) het niet erg vindt.
Een ieder een fijne dag verder.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!