Beetje jammer van deze opmerking. De rest van je bericht houd namelijk wel steek. Huidige batterijen hebben een cycle rendement van 90-95% en een zeer laag zelfontladingspercentage.
Met mijn opmerking doelde ik niet alleen op de accu zelf (of het ontladingspercentage), maar ook het randsysteem dat het gebruik daarvan mogelijk maakt. Omdat de energie die geleverd wordt niet aan de voorwaarden voldoet die benodigd zijn voor opslag in de desbetreffende media, zal er een omzetting moeten plaatsvinden. Des te meer omzettingen er gebruikt worden, des te kleiner het rendement van het complete systeem.
Daarbij komt ook nog eens de duurzaamheid van de accu's om de hoek kijken. Ook de recycling van accu's kost energie, welke dan in de complete som meegenomen moet worden. Tenzij mijn informatie op dat gebied niet compleet is, zou het rendement van het complete systeem alleen daardoor al decimeren?
Overigens is het gebruik van accu's in mijn ogen alleen rendabel als het gebruikt wordt voor individuele gevallen (loskoppeling van het net). Zoals verderop in mijn vorige bericht te lezen is dat niet mijn voorkeur.
Betekent natuurlijk nog niet dat je dan ook niet hoeft te isoleren. In absolute termen gaat er nog steeds een hoop energie verloren.
Ben ik helemaal met je eens. Dat de relatieve verliezen kleiner zijn, neemt absoluut niet weg dat streven naar (nog) hogere rendementen niet wenselijk is. Ik denk echter dat hier een grens wordt getrokken vanwege economische aspecten.