Even voor de rest, balisong is de 'duurdere' naam voor een vlindermes (voor de helderheid).
Ik heb nog eens op de interessante site van Ger gekeken en ben zo op het juiste deel van de site van justitie terecht gekomen.
http://www.justitie.nl/onderwerpen/crimina...aliteit/wapens/
Dolk
Categorie I wapens waaronder stiletto's, vlindermessen, valmessen, waarvan het lemmet meer dan een snijkant heeft, 7 centimeterof langer en 14 millimeterof smaller is, 9 centimeterof langer is of van een stootplaats is voorzien zijn geheel verboden.
Wat verder op de website onder het kopje wapens voor vechtsporten:
Voor wat betreft de wapens van categorie I geldt een zeer restrictief beleid. Dit betekent dat het redelijk belang niet gemakkelijk wordt aangenomen en dat een ontheffing slechts in zeer uitzonderlijke gevallen kan worden verleend (artikel 2, eerste lid, categorie I).
Ik vind dit niet helemaal duidelijk. Begrijp ik het goed dat het mogelijk is om een vergunning te verkrijgen voor het verzamelen van vlindermessen maar dat deze vergunning slechts zelden gegeven wordt?
Wat een rare twist is in de wet is wel dat bokshandschoenen kan, als zijde sportartikel en een vlindermes niet. Doch toch is balisong flippen ook een sport (die tevens koncentratie vereist en waaraan je geen beschadigde hersenen overhoud), kan je eventueel bewonderen op de xtreme balisong website.
1. Met bokshandschoenen kan je mensen geen pijn doen. Integendeel [rr]
Bokshandschoenen dienen er juist voor om minder pijn te doen aan zowel de ander als aan jouw eigen handen. Dankzij deze handschoenen is het mogelijk om competitief te boksen (lees met maximale weerstand itt sparren), zonder die handschoenen zou dat medisch gezien onverantwoord zijn; met handschoenen is het zelfs nog discutabel gezien de hersenschade maar die treedt ook op met het voetballen (veelvuldig koppen, vooral wanneer de koptechniek niet goed is).
2. Ik heb nog nooit gehoord van vlindermeszwaaicompetities. Ik twijfel er niet aan dat wanneer de vlindermesliefhebbers zich organiseren in een vereniging dat de overheid dan wel zal toestaan om competities te organiseren onder strenge voorwaarden mbt de veiligheid (botte messen). Niet klagen dus maar organiseren. Wie weet kom ik dan zelfs nog eens kijken al lijkt het mij moeilijk om daar een interessante sport van te maken zoals het schermen of nunchaku-vechten bijvoorbeeld is.
Haal dat zakmes uit de verboden lijst, het is een onschuldig metalen ding dat niet gevaarlijker is dan een zwitsers zakmes (met zijn verschrikkelijke zaag). Een pistool kan op vergunning, waarom een balisong niet??
Het is niet een onschuldig metalen ding, meestal zijn ze scherp. In tegenstelling tot een zakmes nodigt een vlindermes uit om er mee te zwaaien en daar zit nu net een belanrijk verschil. Puberjongens vinden het interessant om dat zwaaien te proberen mag vervelende ongelukken die voorkomen worden als deze jongens geen vlindermessen hebben. Ook trekt het een verkeerd publiek aan, jongentjes die hiermee stoer willen doen en het zelfs misbruiken voor intimidatie (oa op VMBO-scholen). Als je dan nog bedenkt dat een zakmes goedkoper is en voor alle legitieme doeleinden volstaat waarvoor je een vlindermes kan gebruiken dan is het logisch dat het parlement vlindermessen in beginsel niet toestaat.
Naar mijn bescheiden mening hoeft de balisong niet verboden te wezen zonder meer, ben je van plan iemand te verwonden kan je dit met werkschoenen met stalen inlegjes (kan je iemand mee verrot trappen), met stukgeslagen flesjes (vreselijke verwondingen die slecht helen), met keukenmessen die dwars door je heen gaan, met stalen buizen kan je iemand de harsens inslagen (zoals dit Weekend in Belgie), .......
Heeft dus te maken met de functie van de voorwerpen. De voorwerpen die jij hier noemt zijn eveneens voor nuttige zaken te gebruiken en daar zijn geen of minder alternatieven voor.
Wel, blijkbaar zijn zwaarden historisch verantwoord zijn, maar vlindermessen / balisongs niet. en dat er achter die stoere zwaarden (waarmee vrij recent een geweldadige racistische aanval mee gebeurde in Duitsland) een cultuur schuilt en achter balisongs niet. Dat zullen de Visayan uit de Fillipijnen graag horen.
Leg eens uit wat die cultuur is bij deze volkeren? Ik weet er niets van maar ik leer graag bij. In Nederland bestaat deze cultuur vooralsnog in ieder geval niet.
Ik wil nog even benadrukken dat wat mij betreft het verzamelen van bijzondere vlindermessen moet kunnen, net als bij zwaarden het geval is met dezelfde rechten en plichten. Dit onder voorwaarde dat het inderdaad artistieke, ambachtelijke hoogstandjes zijn.
Wat gevechtsporten betreft (ik heb een tijdlang karate gedaan), daar gaat het erom jezelf te verdedigen, in geen geval aanvallen. En de regel was: "Een vermeden gevecht, is een gewonnen gevecht." Ik heb dan ook nooit moeten vechten. Ik heb nog nooit de nood gevoeld een mes op zak te hebben "voor de veiligheid".
Idem voor mij. Ik doe aan judo en ik heb nog nooit gevochten op straat. Ik vermijd gevechten liever dan dat ik ze aanga (buiten de mat dan), als ik zie dat 2 anderen met elkaar op de vuist dreigen te gaan dan treed ik bemiddelend op (heb ik al eens gedaan) om te voorkomen dat er klappen vallen.
Mocht ik ooit mezelf moeten verdedigen dan ben ik blij dat ik mijn judovaardigheid en verstand als wapens kan gebruiken ipv steekwapens of vuurwapens. Hiermee zal ik in ieder geval geen mensen vermoorden en in de gevangenis terecht komen. Ook lokken deze wapens (verstand en judovaardigheid) geen geweld uit (zeg maar een preemptive strike om met de woorden van Rumsfeld te spreken).