Ik probeerde wat zaken te zoeken die ook met meditatie kan worden bereikt, maar het enigste 'waarneembare' zijn mensen die weinig tot geen eten of drinken nodig hebben.
Er is méér te vinden dan dàt, Zarath... ](*,)
Misschien heb ik niet goed gezocht, maar volgens mij worden yogi´s ook andere krachten toegedicht.
Er zijn inderdaad ook andere effecten waarneembaar. Al moet je met die 'andere krachten'
niet iets voorstellen dat bovennatuurlijks is. Het gaat om welbepaalde fysiologische effecten die wat sterker tot uiting kunnen komen bij mensen die mediteren, maar het blijven
normale fysiologische effecten.
Enkele links naar artikels, hier op dit forum:
-
Meditatie als therapie voor depressie, Is Transcendente meditatie hiervoor effectief?
-
Een korte meditatietraining leidt al tot een erg duidelijke verbetering van het concentratievermogen, volgens een recente studie...
-
Effect van meditatie op onze hersengolven (eeg)
Transcedente meditatie is enige tijd onder de aandacht geweest, en volgens die wiki hiervan zijn er inderdaad wel wat meetbare effecten, maar het heeft nog niet tot levitatie geleid, wat ze wel claimen.
Wat ik er wel eens over gelezen heb (vraag me alleen niet meer waar), is dat je door te mediteren in een toestand kan komen dat je ahw. je gevoel voor ruimte en tijd 'verliest'. Dit, door je zodanig te concentreren op jouw ademhaling met jouw ogen dicht, waardoor je ook elke prikkel van buiten (ivm. ruimte en tijd) buiten sluit. En dan krijg je soms het gevoel van even te 'zweven', net omdat je ruimtelijke oriëntatie voor even de mist in gaat.
Verborgen inhoud
ik heb het zelf meermaals ervaren toen ik aan het mediteren was. Het is een leuk gevoel, alsof je eventjes zweeft en ik had er heel kort even een 'high' gevoel door, net alsof je in een achtbaan zit. Maar als die uitleg klopt (en ik denk dat er wel degelijk iets van aan is), dan is dit weer mooi te verklaren vanuit onze eigen biologie/ fysiologie en is dit in principe iets wat iedereen kan bereiken, mits wat oefening.
Ik realiseer me dat met 'leviteren' ook wordt bedoeld dat men werkelijk gaat zweven, maar ik heb in elk geval nog nooit iemand boven de grond zien hangen, terwijl die mediteerde en ik geloof er in elk geval niets van. En bovendien ben ik nog geen enkele westerling tegen gekomen die mediteert én die beweert te kunnen zweven als die mediteert
Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-