Math-E-Mad-X
Artikelen: 0

Re: Iceman tart de wetenschap

Het heeft te maken met innerlijke kracht, yogi's, meditatie, qi energie, accupunctuur, maar daar wordt ook niet veel onderzoek naar gedaan.
Volgens mij zijn er wel degelijk een heleboel onderzoeken naar bovenstaande zaken gedaan, alleen leverden die over het algemeen heel weinig op. Of in elk geval leverden ze niet die dingen op waar spirituele mensen op gehoopt hadden.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
Bartjes

Volgens mij zijn er wel degelijk een heleboel onderzoeken naar bovenstaande zaken gedaan, alleen leverden die over het algemeen heel weinig op. Of in elk geval leverden ze niet die dingen op waar spirituele mensen op gehoopt hadden.
Dat is juist. Zie de parapsychologie, gezondheidspsychologie, positieve psychologie en het psychologisch en fysiologisch onderzoek van diverse vormen van meditatie.

Er lijken hier en daar wel kleine effecten te zijn, maar het is niet wereldschokkend.
Dido

Bartjes schreef:Dat is juist. Zie de parapsychologie, gezondheidspsychologie, positieve psychologie en het psychologisch en fysiologisch onderzoek van diverse vormen van meditatie.

Er lijken hier en daar wel kleine effecten te zijn, maar het is niet wereldschokkend.
Wereldschokkend niet... Dat klopt. Maar wat meditatie betreft, zijn hier en daar toch al redelijke effecten gevonden. Al is dit ook weer afhankelijk van het soort meditatie. Trouwens, als je MBCT (Mindfulness based cognitive therapy) ook rekent tot de meditatievormen, en eigenlijk mag dat best, aangezien het vooral gebaseerd is op aandachtsgerichte en Zen-meditatie, dan kan je niet zomaar stellen dat er hier en daar maar wat kleine effecten van zijn...

Al klopt het wel weer dat het onderzoek over bv. MBCT nog redelijk beperkt is.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-
Bartjes

Dido schreef:Wereldschokkend niet... Dat klopt. Maar wat meditatie betreft, zijn hier en daar toch al redelijke effecten gevonden. Al is dit ook weer afhankelijk van het soort meditatie. Trouwens, als je MBCT (Mindfulness based cognitive therapy) ook rekent tot de meditatievormen, en eigenlijk mag dat best, aangezien het vooral gebaseerd is op aandachtsgerichte en Zen-meditatie, dan kan je niet zomaar stellen dat er hier en daar maar wat kleine effecten van zijn...

Al klopt het wel weer dat het onderzoek over bv. MBCT nog redelijk beperkt is.

Dido
Mee eens. Dat is inderdaad een zeer interessant onderzoeksgebied (evenals de positieve psychologie), maar we moeten nog een aantal jaren wachten om te zien of de voorlopige gunstige effecten ook in vervolg-onderzoeken gevonden worden. De parapsychologie leert dat voorzichtigheid geboden is.
jkien
Moderator

Wim Hof is goed in staat om zijn kerntemperatuur te handhaven, maar je kunt je afvragen of dat absoluut noodzakelijk is voor het menselijk lichaam. In 2006 werd een vermiste 35-jarige man, Mitsutaka Uchikoshi, na 24 dagen half dood teruggevonden in de bergen. Zijn kerntemperatuur was gedaald tot 22°C. Maar in het ziekenhuis kwam hij weer tot leven en hij herstelde. Misschien kent het menselijke lichaam wel een soort winterslaaptoestand. bbc
zarath

De wiki van hypothermie verklaart dit.

De overeenkomst tussen de die Navy seal van het filmpje en Wim Hof is dat ze allebei getraind zijn in ondergaan van kou, waar Wim Hof een stapje verder kan gaan. De navy seal houdt zich o.a. warm met rillen, maar je ziet Wim Hof vrij ontspannen in de ijsklontjes staan.

Ik probeerde wat zaken te zoeken die ook met meditatie kan worden bereikt, maar het enigste 'waarneembare' zijn mensen die weinig tot geen eten of drinken nodig hebben. Misschien heb ik niet goed gezocht, maar volgens mij worden yogi´s ook andere krachten toegedicht. Transcedente meditatie is enige tijd onder de aandacht geweest, en volgens die wiki hiervan zijn er inderdaad wel wat meetbare effecten, maar het heeft nog niet tot levitatie geleid, wat ze wel claimen.

De link met qi energie en accupunctuur lijkt me logisch, omdat er anders twee onbekende onafhankelijk van elkaar krachten zijn binnen het menselijk lichaam. Over accupunctuur is er al een topic, en daar was er geen uitsluitsel over of het iets fysiologisch is, of energetisch.
visionair.nl
Dido

Ik probeerde wat zaken te zoeken die ook met meditatie kan worden bereikt, maar het enigste 'waarneembare' zijn mensen die weinig tot geen eten of drinken nodig hebben.
Er is méér te vinden dan dàt, Zarath... ](*,)
Misschien heb ik niet goed gezocht, maar volgens mij worden yogi´s ook andere krachten toegedicht.
Er zijn inderdaad ook andere effecten waarneembaar. Al moet je met die 'andere krachten' niet iets voorstellen dat bovennatuurlijks is. Het gaat om welbepaalde fysiologische effecten die wat sterker tot uiting kunnen komen bij mensen die mediteren, maar het blijven normale fysiologische effecten.

Enkele links naar artikels, hier op dit forum:

- Meditatie als therapie voor depressie, Is Transcendente meditatie hiervoor effectief?

- Een korte meditatietraining leidt al tot een erg duidelijke verbetering van het concentratievermogen, volgens een recente studie...

- Effect van meditatie op onze hersengolven (eeg)
Transcedente meditatie is enige tijd onder de aandacht geweest, en volgens die wiki hiervan zijn er inderdaad wel wat meetbare effecten, maar het heeft nog niet tot levitatie geleid, wat ze wel claimen.
Wat ik er wel eens over gelezen heb (vraag me alleen niet meer waar), is dat je door te mediteren in een toestand kan komen dat je ahw. je gevoel voor ruimte en tijd 'verliest'. Dit, door je zodanig te concentreren op jouw ademhaling met jouw ogen dicht, waardoor je ook elke prikkel van buiten (ivm. ruimte en tijd) buiten sluit. En dan krijg je soms het gevoel van even te 'zweven', net omdat je ruimtelijke oriëntatie voor even de mist in gaat.

Verborgen inhoud
ik heb het zelf meermaals ervaren toen ik aan het mediteren was. Het is een leuk gevoel, alsof je eventjes zweeft en ik had er heel kort even een 'high' gevoel door, net alsof je in een achtbaan zit. Maar als die uitleg klopt (en ik denk dat er wel degelijk iets van aan is), dan is dit weer mooi te verklaren vanuit onze eigen biologie/ fysiologie en is dit in principe iets wat iedereen kan bereiken, mits wat oefening.

Ik realiseer me dat met 'leviteren' ook wordt bedoeld dat men werkelijk gaat zweven, maar ik heb in elk geval nog nooit iemand boven de grond zien hangen, terwijl die mediteerde en ik geloof er in elk geval niets van. En bovendien ben ik nog geen enkele westerling tegen gekomen die mediteert én die beweert te kunnen zweven als die mediteert ;)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-
Bartjes

Ik probeerde wat zaken te zoeken die ook met meditatie kan worden bereikt, maar het enigste 'waarneembare' zijn mensen die weinig tot geen eten of drinken nodig hebben. Misschien heb ik niet goed gezocht, maar volgens mij worden yogi´s ook andere krachten toegedicht. Transcedente meditatie is enige tijd onder de aandacht geweest, en volgens die wiki hiervan zijn er inderdaad wel wat meetbare effecten, maar het heeft nog niet tot levitatie geleid, wat ze wel claimen.
Inderdaad worden aan yogi's allerlei wonderlijke vermogens toegedicht. Er is echt wel het een en ander van onderzocht. Maar voor zover ik weet zijn er alleen wetenschappelijke aanwijzingen voor een verhoogde controle over lichamelijke processen, en zekere psychologische en fysiologische veranderingen.
De link met qi energie en accupunctuur lijkt me logisch, omdat er anders twee onbekende onafhankelijk van elkaar krachten zijn binnen het menselijk lichaam. Over accupunctuur is er al een topic, en daar was er geen uitsluitsel over of het iets fysiologisch is, of energetisch.
Het probleem met begrippen als qi, prana, levensenergie e.d. is dat ze te vaag zijn. Voor wetenschappelijk onderzoek heb je scherpe begrippen nodig zodat je toetsbare hypothesen kunt opstellen.

Ken je het boek:

Altered States of Consciousness van Charles T. Tart

Of:

http://www.noetic.org/research/medbiblio/index.htm
cjh

Topics samengevoegd wegens dezelfde strekking.

Goededag. Hebben jullie ooit op de discovery channel iets over de shaolin monniken gehoord? Of The Iceman? Ze kunnen allemaal geweldige dingen doen. Ze worden soms zelfs 'Superhumans' genoemd. Ik vroeg me af hoe ze dat deden, of dit gewoon een goedkope truc was of echt wetenschappelijk. Ze hadden allemaal 1 ding met elkaar gemeen: Ze hadden het over het controleren van hun metabolisme. Ik had info op wiki gezocht en daar klonk het vrij

logischhttp://nl.wikipedia.org/wiki/Stofwisseling

De stofwisseling heeft onder meer de volgende functies

De aanmaak van reservestoffen door vastleggen van zonne-energie of chemische energie en het gebruik daarvan

De opname van stoffen

Het vrijmaken van energie uit o.a. opgenomen stoffen

Het gebruik van bouwstoffen en energie als bron voor alle biologische processen

Het verwerken van afvalstoffen

Een bepaald teveel aan opbouwstoffen elimineren

Stel dat je je metabolisme werkelijk kunt controleren, zou het dan mogelijk zijn om te kunnen wat de shaolin monniken kunnen? Ik neem aan dat de meeste van jullie dit onzinnig klinkt, maar ik wilde er toch een topic over openen. Wetenschappers zijn deze mensen aan het onderzoeken over hoe ze dit allemaal kunnen. Lang geleden zag ik op tv (ik geloof dat het programme 'exclusief' heette) waar een man een veel langer uithoudingsvermogen had dan de gemiddelde mens omdat hij een langzamere stofwisseling had. Zelf weet ik vrij weinig over al deze mensen. Waar de vraag heen gaat, geloven jullie wat deze mensen allemaal kunnen? Of goedkope trucjes?
Wouter_Masselink

Dat deze mensen, bijvoorbeeld Wim Hoff dingen kunnen die de meest mensen niet van zichzelf kunnen doen wil ik best geloven. Of dit in alle gevallen ook daadwerkelijk zo is, is maar de vraag. Als we het onderzoeken dan kunnen we proberen om er achter te komen waarom ze dit kunnen en hoe ze dit doen.

Of we geloven dat mensen dit kunnen is dan ook vrij onbelangrijk, er blijken mensen te zijn die claimen bijzondere dingen te kunnen. Dan is het vervolgens aan de wetenschap om te onderzoeken hoe ze dit doen.
"Meep meep meep." Beaker
cjh

Idd. Wim Hoff heb ik twee keer op tv gezien: De discovery special 'Super humans' (op youtube te vinden), en onlangs op discovery science: The future of superhumans. In de eerste werd vertelt wat hij kan en wat zijn verhaal is (hier had hij het ook over metabolisme) In de andere werd hetzelfde vertelt, alleen deze keer vertelde hij een ander persoon hoe hij het moest doen, gaf de man een paar tips en liet hem in een bad met ijs zitten. Het lukte hem wel, alleen hield hij het rond de 8 minuten vol, maar de thermometer liet zien dat zijn lichaamswarmte stijgt. Wa Wim Hoff zei was dat hij goed moest adem halen, relaxen niet in de stress schieten en dat hij de baas is van zijn metabolisme. Nu over de shaolin monniken, wat ze ook doen is elke dag 2 uur lang mediteren, terwijl een andere monnik 2 uur lang 'karatetikken' op zijn hoofd geeft, zeggen ze dat ze dan over 2 jaar hun schedel 4 keer zo sterk is, heeft dit een bron van waarheid?
Wouter_Masselink

Wat Hoff doet weet ik niet, dat hij zelf zegt zijn metabolisme te reguleren zal eerst onderzocht moeten worden. Hij kan opmerkelijke prestaties leveren (full stop). Betreffende de shaolin monniken, ik weet niet waar je dit specifieke voorbeeld vandaan haalt maar het zou wel te verklaren zijn. Dit staat bij kung-fu en andere vechtsporten bekend als het harden van botten. Veelal doet men dit met de scheenbenen. Men trapt zo vaak tegen een object aan zodat er microbreuken onstaaan in het bot. Deze worden vervolgens weer opgevuld en zo ontstaat een sterker dan voorheen bot. Of dit ook daadwerkelijk een 4x sterker bot tot gevolg heeft betwijfel ik.
"Meep meep meep." Beaker
cjh

Het metabolisme is ook verantwoordelijk voor het vrijmaken van energie uit opgenomen stoffen. Mischien gebruiken ze die energie wel voor hetgene wat de shaolins kunnen? Maar wat voor vorm heeft die energie dan? Zou je het kunnen 'aftappen'? Want ik weet niet precies welke vorm die energie heeft. Wat ik op brainiac zag (ik heb een video op youtube gezien als je hem wilt zien zeg het maar), de man had een stuk chocola, hij vroeg hoeveel energie erin zit, gebruikte een chemicaal om de energie vrij te maken, en zo zag je hoeveel energie het chocola stukje heeft. Dus mischien kunnen de monniken zo hun specialiteiten gebruiken. Het is een onpraktische suggestie, maar de shaolin monniken hadden het wel over een bepaalde energievorm.
Wouter_Masselink

Ookal is het hier dan het WSF Cafe, dat maakt het nog geen vrijbrief om de eerste de beste onzin die je ook in een fantasy boek kan vinden te posten als pseudo-serieus wetenschappelijke theorie.
"Meep meep meep." Beaker

Terug naar “Sciencetalk café”