Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
p__
Artikelen: 0

Re: Denk jij dat buitenaards leven bestaat?

Heeft iemand een idee over hoe dit intelligente leven er waarschijnlijk uit zal zien.

(bijv. een wezen dat net zo, of nog intelligenter is dan de mens)

ads

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

Steun Sciencetalk Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

ZonnTroLL

Noemen we het eerste dier met hersenen intelligent? Of wat is nu intelligent?

Wil jij daar op antwoorden p,want jij had dacht ik de vraag gesteld ?
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

p__

ZonnTroLL schreef:Noemen we het eerste dier met hersenen intelligent? Of wat is nu intelligent?

Wil jij daar op antwoorden p,want jij had dacht ik de vraag gesteld ?

Niemand weet wat intelligentie precies is, dus gebruik je eigen denkbeeld hierover maar.
coats001

Mijn stelling is dat wij dat gewoon niet weten gezien de huidige stand van de wetenschap. Alles hiervoor is groottendeels speculatie. :shock:

Dus: antwoord A,B of C zijn allemaal net zo (on)waarschijnlijk. ;)

Maar persoonlijk twijvel ik er geen moment over dat het heelal welig tiert met allerlei vormen van "intelligenties", maar nogmaals totaal geen wetenschappelijke onderbouwing zowel voor of tegen, naar mijn mening.
Wouter_Masselink

En hoe kom je dan tot deze conclusie?
"Meep meep meep." Beaker
coats001

En hoe kom je dan tot deze conclusie?
Ik snap de vraag niet helemaal, dus wil graag de volgende verduidelijking voordat ik een gepaste reactie kan geven. Ik weet namenlijk niet welke conclusie je bedoelt. Dat de wetenschap nog niet ver genoeg is of dat er zat intelligenties om ons heen bestaat, welke van de twee?
Wouter_Masselink

Maar persoonlijk twijvel ik er geen moment over dat het heelal welig tiert met allerlei vormen van "intelligenties".

Ik doelde op deze conclusie/opmerking.
"Meep meep meep." Beaker
coats001

coats001 schreef:Maar persoonlijk twijvel ik er geen moment over dat het heelal welig tiert met allerlei vormen van "intelligenties".

Ik doelde op deze conclusie/opmerking.
Geen enkele (wetenschapelijke) grond..
Wouter_Masselink

Dat was al duidelijk. Waar basseer je je dan wel op?
"Meep meep meep." Beaker
webfox

Gekozen voor antwoord => C

Uitgaande van verschillende 'theorieen', zowel evolutie als een schepper, denk ik dat ons zonnestelsel niet de enige is met intelligent leven.

Als je ziet hoe onmenselijk groot het heelal is moet de kans zeker aanwezig zijn dat er op een andere plek eenzelfde soort evolutie heeft kunnen plaatsvinden. Ook al is de evolutie gebaseerd op vele 'toevalligheden', in die miljarden jaren dat het heelal bestaat heeft leven zich ongetwijfeld ergens anders ook weten te ontwikkelen.
The Don

Afgaande op de "wet van de grote getallen" denk ik dat je dit in het geval van buitenaards leven ook kunt gebruiken gezien de overweldigende hoeveelheid planeten en manen waar leven kan ontstaan (en nee er is geen schepper voor nodig om uit moleculen iets "levends" te laten ontstaan :wink: ). Levende wezens zijn niets meer dan een bundel molecuelen die erg ingenieus zijn samengesteld door evolutie. Duidelijk is niet of op andere planeten humanoide wezens zullen voorkomen. Ik denk dat er ook anaerobe wezens kunnen voorkomen die misschien methaan of CO2 kunnen gebruiken als koolstofbron of groeisubstraat. De vorm van deze wezens zal volledig anders zijn maar het formaat zal wel in dezelfde orde van grote zijn als op deze aarde aangezien dezelfde "wetten van de natuur" zullen gelden. Als de zwaartekracht het toelaat zullen de wezens een groter formaat kunnen aannemen of anderzom (grote zwaartekracht, kleiner formaat)
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.
Brownie

Ik denk dat er ook anaerobe wezens kunnen voorkomen die misschien methaan of CO2 kunnen gebruiken als koolstofbron of groeisubstraat.

Wat ik me afvraag is of koolstof wel noodzakelijk is voor leven?

Zou er geen leven kunnen zijn (misschien niet meer dan microscopisch) op basis van een ander element?

Of is koolstof het enige element waarmee grote en complexe moleculen gevormd kunnen worden?
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)
Bas

Heel misschien silicium, maar dat is daar veel minder geschikt voor. Maar ja, we kunnen niets uitsluiten.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren
Dino

wat zijn de vereisten nodig om al bouwsteen te dienen en welke moleculen hebben deze eigenschappen?

en wat is hun abundantie?

ads

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Syd

Brownie schreef:Wat ik me afvraag is of koolstof wel noodzakelijk is voor leven?

Zou er geen leven kunnen zijn (misschien niet meer dan microscopisch) op basis van een ander element?  

Of is koolstof het enige element waarmee grote en complexe moleculen gevormd kunnen worden?

Als je hier op aarde kijkt zijn er vrijwel alleen macro-moleculen op koolstof-basis. Maar of dat dan komt omdat alleen koolostof deze structuren kan maken, of omdat er 'toevallig' veel koolstof is, weet ik niet exact.

Zonder onderbouwing zou ik zeggen dat het alleen met koolstof kan(noem het intuïtie ofzo).

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🦠 Biologie en medisch laboratoriumonderzoek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!