Toch is het mogelijk. Van de volgende twee uitspraken moet er één een feit zijn:
A) De Aarde is rond.
B) De Aarde is niet rond.
Moderator: Rhiannon
Een van die twee moet inderdaad overeenkomen met de werkelijkheid, maar het is toch pas een feit als wij mensen denken te weten dat het de werkelijkheid is?Knownothing schreef:Toch is het mogelijk. Van de volgende twee uitspraken moet er één een feit zijn:
A) De Aarde is rond.
B) De Aarde is niet rond.
Maar je hebt eigenlijk twee definities van een feit, we moeten een van de twee afspreken om verder te kunnen gaan met deze discussie...Wat we denken doet niet terzake, want we kunnen ons vergissen.
Maar filosofisch gezien is het feit van Balkenende MP is gewoon een waarneming die niet per se werkelijkheid hoeft te zijn. Al is het maar vanwege de eenvoudige mogelijkheid dat een dictator ons andere beelden op tv laat zien. Het is een waarneming van ons via tv dat Balkenende MP zou zijn. Overigens heb ik nooit op tv gezien dat hij ook daadwerkelijk regeert maar goed.DvR schreef:Ik ben niet helemaal met je eens dat er geen feiten bestaan.. Zo is het bijvoorbeeld een feit dat jij zojuist hebt zitten typen..
Ook al kan ik het niet controleren, ik ben er van overtuigd dat jij weet dat het een feit is...
Feiten hoeven niet altijd te gaan over waarneming in wetenschap.. Het is bijvoorbeeld een feit dat J.P. Balkenende nu Minister President van Nederland is.. (helaas, maar waar)
Overigens heb ik nooit op tv gezien dat hij ook daadwerkelijk regeert maar goed.
1 feit is dat wat ervaren is.Bruce schreef:1 Wie weet een goede definitie van "een feit"?
2 En misschien nog moeilijker: Wanneer is iets een "feit"?
Er is een simpele definitie voor een feit: elke stelling die waarneembaar/controleerbaar is.Wie weet een goede definitie van "een feit"? En misschien nog moeilijker: Wanneer is iets een "feit"?