dit is hem inderdaad.2Cu +6HNO3 ----> 2Cu(NO3)2 +3H2O +NO +NO2
ik had hem gister om 18.00 al opgelost maar zat toen niet achter de computer dus dacht zet ik er vandaag nog wel even neer (als ie er nog niet staat)
maar hij stond er dus al
Moderator: Rhiannon
dit is hem inderdaad.2Cu +6HNO3 ----> 2Cu(NO3)2 +3H2O +NO +NO2
scientist1:... PCl3 + ... H2O ---> ... H3PO4 + ... HCl
Bijna: 4C links en 6 rechts.tequila boy schreef: dit is volgens mij de Verbranding van buskruit:
6 KNO3 + S + 4 C --> 2 K2CO3 + K2SO4 + 3 N2 + 4 CO2
je hebt gelijk scientist1 ik heb het al even verbeterd in mijn bovenstaande postscientist 1 schreef:Bijna: 4C links en 6 rechts.tequila boy schreef: dit is volgens mij de Verbranding van buskruit:
6 KNO3 + S + 4 C --> 2 K2CO3 + K2SO4 + 3 N2 + 4 CO2
Dit is slechts een van de mogelijkheden. Je kunt nog andere reactievergelijkingen bedenken voor buskruit.
b.v. 10 KNO3 + 3 S + 8 C --> 2 K2CO3 + 3 K2SO4 + 5 N2 + 6 CO2
Tot daar klopt het al.4 NH3 + 5 O2 => 4 NO + 6 H2O
hey woelenwoelen schreef: Er ontstaat water en NO, daarnaast ook NO2. met extra zuurstof ontstaat uit NO ook NO2. Ik ben er van overtuigd dat er ook wel degelijk wat N2 en ik denk ook nog wel wat N2O ontstaat. Er zijn maar weinig redox-reacties met stikstof die mooi "schoon" verlopen zonder allerlei nevenproducten met andere oxidatietoestand.
NO2 disproportioneert met water tot HNO3 en NO. Als je ook daar weer zuurstof bij doet, dan ontstaat uiteindelijk allemaal HNO3 (via NO2).
De reactievergelijkingen hiervoor zijn allemaal vrij triviaal, die mag een ander geven. Leuke oefening om uiteindelijk de netto reactievergelijking te geven voor maken van salpeterzuur.
Deze reactie verloopt trouwens niet zo eenvoudig. Het vereist katalysatoren. Ik heb wel eens geprobeerd om gasvorming puur NH3 te verbranden in lucht, maar dat wil alleen als je de vlam er bij houdt. Zolang de vlam er is, zie je de NH3 ook branden, haal je de vlam weg, dan houdt het branden van NH3 op.
Het zelfde heb ik ook een keer geprobeerd voor gasvorming CH3NH2. Dat wil goed branden, aansteken en het gas brandt zelfstandig verder.
De gassen zijn eenvoudig te maken uit vast NH4Cl (resp. CH3NH3Cl) en vast NaOH waar je een druppel water bij doet om de reactie te starten.
Dit klopt niet.tequila boy schreef: NO + O2 => NO3
4 NO3 + 2 H2O => 4 HNO3 + O2
Dit gebeurt in werkelijkheid (zo maken ze salpeterzuur). Wat woelen wou zeggen was dat het ingewikkelder is dan ik het voorstel. Natuurlijk zijn er katalysatoren nodig zoals woelen zei en zullen er nevenproducten (NO en N2) ontstaan maar deze vormen geen probleem als je salpeterzuur wilt maken.tequila boy @ di 12 juni 2007 om 11:07 uur schreef:hey woelen
je had het er zelf ook al eerder over dat je het even achterwege moest laten of het in werkelijkheid kan of niet