Natuurlijk gelooft een deel van de kids gewoon in sinterklaas! Maar daar gaat het helemaal niet om. Het gaat om alle mensen, en waarom meer dan 80% van alle mensen religieus zijn. Ik heb het toch ook niet alleen over europeanen of eskimo's ofso?
Wat nu het verschil is, is dat Sinterklaas een héél concreet begrip is, terwijl God een héél vaag begrip is, voor iedereen anders is, terwijl ze het allemaal God noemen. Er is een christelijke God, Allah, te veel om op te noemen, en dan hebben we het nog niet eens over het beeld van God dat mensen in hun hoofd hebben, waarschijnlijk zijn er dan miljoenen Goden, die allemaal onder de noemer 'God' vallen.
Als ik God op een bepaalde manier definieer dan kan ik, de 'ongelovige', zelfs nog zeggen dat ik in God geloof. Waarschijnlijk, als ik in zwaar gelovige samenleving was opgegroeit, had ik het 'gevoel' wat ik nu niet met een bepaalde God associeer, wél met een bepaalde God geassocieerd. Andersom geldt dit netzo volgens mij.
God zit niet ver van 'iets' af, en iedereen gelooft wel 'iets', gelovigen noemen dat nu eenmaal God.
Iemand kan in God geloven en denken een burka te moeten dragen en anderen denken dat God vindt dat je je zonden aan Jezus moet geven, enz. Maar er is maar 1 Sinterklaas en die heeft een rode puntmuts en geeft kadootjes. Die 80% geloven allemaal weer wat anders. God is een soort
barbapapa in het kwadraat, je kunt alles God noemen, je kan niet alles Sinterklaas noemen. Hoe kan je nu het niet-bestaan van iets bewijzen als je niet eens weet wat dat iets is?
Ja!,
dat wat
jij gelooft
dat is God!