Eerder schreef jeook [: Het enige wat mij hier nog dwars zit is (misschien een beetje vergezocht), de kwantummechanica. Daar is het resultaat van een expiriment onmogelijk te voorspellen, je kunt slechts de waarschijnlijkheid voor een bepaalde uitkomst uitrekenen.]
Ik zei ook niet dat ik het zeker weet, ik weet alleen dat dit soort expirimenten de enige zijn waarvan we denken dat je van te voren de uitkomst niet met zekerheid kunt voorspellen. Hiermee bedoel ik dat het fundamenteel niet mogelijk is, dat wij het weer niet met zekerheid kunnen voorspellen ligt aan ons, en onze technische beperkingen.
Vanwege deze fundamentele onzekerheid durf ik niet te zeggen of de uitkomst van zo'n expiriment hetzelfde zal zijn als je terug zou reizen in de tijd. Ik heb echter wel iets over een 'verborgen variabelen' theorie gehoord, die zegt dat de uitkomsten van dit soort expirimenten toch niet willekeurig zijn, maar afhankelijk van 'verborgen variabelen'. Maar hier weet ik weinig van.
Maar voor de macroscopische wereld bestaan dit soort onzekerheden volgens mij niet. Maar om hier over te discusseren is het het beste om de mens (vrije wil) buiten beschouwing te laten. Ik denk dat alles, ook onze hersenen, zich aan de natuurwetten moet houden. Vrije wil gaat tegen deze stelling in, vrije wil is zoals de naam al zegt vrij, en kan gevolgen zonder oorzaak laten gebeuren.
Of er al dan niet een 'oorzaak' ligt aan de basis van een gebeurtenis is trouwens niet belangrijk: alle gebeurtenissen in het totale ruimte-tijd continuüm bestaan reeds. Dit is de essentie van Einsteins relativiteit van de gelijktijdigheid.
Ik snap je niet helemaal, wat bedoel je precies met "alle gebeurtenissen in het totale ruimte-tijd continuüm bestaan reeds"?