Nou ja, ook. De kans dat ie achter de andere overgebleven deur zit (die de quizmaster niet opent) is echt 2/3.En nogmaals: De vraag is of dat wisselen verstandig is. Niet wat de kans is achter welke deur de prijs zit
Nou ja, ook. De kans dat ie achter de andere overgebleven deur zit (die de quizmaster niet opent) is echt 2/3.En nogmaals: De vraag is of dat wisselen verstandig is. Niet wat de kans is achter welke deur de prijs zit
Mij best, maar valt dit eigenlijk niet onder handelen met voorkennis?Bied je ook aandelen aan Rogier?
Goed, als jij dan denkt dat je uiteindelijk 50% kans hebt als je bij de kaart blijft die je oorspronkelijk had gekozen, win je dus in de helft van de gevallen 50 euro. Terwijl het maar 10 euro per potje kost. Nogmaals, dit wordt een goudmijn voor je!Misschien dat ik met dit voorbeeld duidelijk kan maken, waarom wisselen geen zin heeft:Rogier schreef:Het kan trouwens ook wel praktischer, met een pak kaarten bijvoorbeeld (52 stuks) en jij moet de schoppen aas proberen eruit te pikken. Nadat je een kaart aanwijst keer ik 50 andere kaarten om die allemaal geen schoppen aas zijn, en vervolgens krijg je 50 euro als jouw oorspronkelijke kaart een schoppen aas blijkt te zijn (en zo niet, dan draai ik nog even de laatste overgebleven kaart om ter controle dat dat inderdaad de schoppen aas was).
Hoe groot is de kans dat ik bij de eerste keer kiezen een schoppen aas pak? 1/52? Aan de ene kant wel, aan de andere kant niet! En dat laatste komt omdat ik op dit moment al voorkennis heb: ik weet namelijk al dat jij 50 kaarten uit gaat kiezen die geen van allen schoppen aas is! En ik weet dat ik, als jij de 50 kaarten omgedraaid heb, nog een keer mag wisselen. Dus uiteindelijk mag ik kiezen uit 2 kaarten. Waarvan er eentje schoppen aas is, en de andere geheel willekeurig.
Als jij tever weg woont bij hem vandaan wil ik het spel ook wel spelen hoor. Ook ik speel het 1000 keer metje......of als je wilt 2000 keerGoed, als jij dan denkt dat je uiteindelijk 50% kans hebt als je bij de kaart blijft die je oorspronkelijk had gekozen, win je dus in de helft van de gevallen 50 euro. Terwijl het maar 10 euro per potje kost. Nogmaals, dit wordt een goudmijn voor je!zpidermen schreef:Misschien dat ik met dit voorbeeld duidelijk kan maken, waarom wisselen geen zin heeft:Rogier schreef:Het kan trouwens ook wel praktischer, met een pak kaarten bijvoorbeeld (52 stuks) en jij moet de schoppen aas proberen eruit te pikken. Nadat je een kaart aanwijst keer ik 50 andere kaarten om die allemaal geen schoppen aas zijn, en vervolgens krijg je 50 euro als jouw oorspronkelijke kaart een schoppen aas blijkt te zijn (en zo niet, dan draai ik nog even de laatste overgebleven kaart om ter controle dat dat inderdaad de schoppen aas was).
Hoe groot is de kans dat ik bij de eerste keer kiezen een schoppen aas pak? 1/52? Aan de ene kant wel, aan de andere kant niet! En dat laatste komt omdat ik op dit moment al voorkennis heb: ik weet namelijk al dat jij 50 kaarten uit gaat kiezen die geen van allen schoppen aas is! En ik weet dat ik, als jij de 50 kaarten omgedraaid heb, nog een keer mag wisselen. Dus uiteindelijk mag ik kiezen uit 2 kaarten. Waarvan er eentje schoppen aas is, en de andere geheel willekeurig.
Ik wil dit echt 1000 keer doen ja.
Nu begin ik ook te twijfelen: We zijn er denk ik over eens dat het voor de kandidaat verstandig is om van deur te wisselen. Echter, jij zegt dat de kans dat de prijs achter de andere deur ligt, 2/3 is. Ik mis dan de zin : gezien vanuit de kandidaat.Nou ja, ook. De kans dat ie achter de andere overgebleven deur zit (die de quizmaster niet opent) is echt 2/3.
Uiteraard, dat bedoel ik ook. Het dan interessant om te zien dat bij dezelfde keuzemogelijkheid je in elke situatie een andere kans hebt.Als je er vanuit gaat dat je niet weet wat de andere kandidaat heeft gekozen wel. Als degene die binnen komt lopen weet wat de kandidaat heeft gekozen is het net zo goed 2/3
Natuurlijk, maar die informatie is bij dit vraagstuk gegeven.Nu begin ik ook te twijfelen: We zijn er denk ik over eens dat het voor de kandidaat verstandig is om van deur te wisselen. Echter, jij zegt dat de kans dat de prijs achter de andere deur ligt, 2/3 is. Ik mis dan de zin : gezien vanuit de kandidaat.Rogier schreef:Nou ja, ook. De kans dat ie achter de andere overgebleven deur zit (die de quizmaster niet opent) is echt 2/3.
Hier wringt namelijk de schoen. Hoe zit het dan als iemand anders, die net is binnengelopen (en één deur is open) de keuze mag maken . Voor hem is de kans dan 1/2 denk ik .
Hoezo anders? De quizmaster doet toch op een gegeven moment daadwerkelijk de derde deur open? Op dat moment weet jij als kandidaat toch dat die deur niks bevat?Natuurlijk, maar die informatie is bij dit vraagstuk gegeven.Raspoetin schreef:Nu begin ik ook te twijfelen: We zijn er denk ik over eens dat het voor de kandidaat verstandig is om van deur te wisselen. Echter, jij zegt dat de kans dat de prijs achter de andere deur ligt, 2/3 is. Ik mis dan de zin : gezien vanuit de kandidaat.Rogier schreef:Nou ja, ook. De kans dat ie achter de andere overgebleven deur zit (die de quizmaster niet opent) is echt 2/3.
Hier wringt namelijk de schoen. Hoe zit het dan als iemand anders, die net is binnengelopen (en één deur is open) de keuze mag maken . Voor hem is de kans dan 1/2 denk ik .
Als de de situatie is dat je moet kiezen uit 2 deuren, en er staat een derde deur open die niet meer meedoet, en er is verder geen informatie over hoe die situatie tot stand is gekomen, dan is de kans 50%. Maar dat is iets anders dan de de oorspronkelijke vraag.
Inderdaad, en jij als kandidaat weet welke deur (van 3 in totaal) de quizmaster heeft geopend, en dat daar achter niks staat (dus kans 0 valt af). Blijft over: kans is 1/2.Vergelijk: als er 3 knikkers in een pot zitten waarvan één wit en twee zwart, en iemand pakt er één knikker uit, en jij pakt er daarna eentje. Wat is de kans dat jij een witte knikker hebt? Dat is 1/3. Maar wanneer je weet wat diegene voor jou gepakt heeft wordt het een ander verhaal, dan wordt de kans 1/2 of 0.
Ja. helemaal. Maar belofte maakt schuld, dus ik wil dat spelletje toch nog wel duizend keer met je spelen, ondanks dat het me veel geld gaat kosten. Wanneer kun je?Je ziet nu dat dus bij 2 dichte deuren, de kans per deur 1/2 is dat zich achter die deur de auto bevindt. En dus heeft het geen zin om te wisselen. Ik hoop dat ik je nu heb kunnen overtuigen?