Ik denk dat het beter is dat het woordje 'god' vervangen moet worden..het is al zo vervuilt met idealen van een soort verzonnen opperwezen. Terwijl het slechts een benaming is voor de kracht in het universum en de onze. Wij zijn allemaal goden.Alleen kunnen de meeste niet tegen het idee dat ze het zelf moeten doen en zijn liever afhankelijk van zon opperwezen.Dat is een keuze,maar mensen met een open mind weten wel beter dat alles voort komt vanuit eigen denken.
Inderdaad. De kern van elk geloof is naar mijn mening dat je het in jezelf moet zoeken. Eigen verantwoordelijkheid voor al je daden. Maar dit betekent tegerlijkertijd dus ook dat je 'in control' bent, als je er maar (bewust) voor open stelt. Als wij dan goden zouden zijn, prima. Dan zijn er nog veel meer goden en hoef ik me nergens druk over te maken. Is alles gewoon 1, verbonden in een eindeloze Matrix-achtige wereld? Dan hoef ik me nergens druk over te maken. Is dit leven slechts een les en kom ik verder na mijn dood? Dan hoef ik mij nergens druk over te maken.
Uiteindelijk komt het er bij mij op neer, dat welke God of hoeveel Goden dan ook er zijn.. ik heb mijn leven te leiden, zoals ik dat wil en doe. Zoals ik ben, wil ik zijn. Geen poespas, geen (massa)religie aanhangen. Alles ontdekken voor mijzelf, dan komen die antwoorden vanzelf. En tegen die tijd zal ik heus nog wel eens bladeren in de Bijbel.. er staan ook vele waarheden in denk ik.. Maar zoals Satyr al terecht zei: te vertroebelt, te ver weg van de essentie.
Die essentie ligt naar mijn mening in jezelf. Als er slechts 1 God zou zijn, dan zijn de verschillende namen een farce. De verschillende religies zeggen nml op hun manier allemaal hetzelfde en het wijst allemaal in de richting van de individu, die net als Jezus een zoon van God is.. Is dit dan symbolisch, voor het feit dat wij onderdeel zijn van het geheel, van het leven, van het universum? Ik denk zelf van wel.. Stof tot stof.. we komen en we gaan en misschien komen we hierna nog een keer..
Maar aangezien iedereen vanuit zijn perceptie een beeld vormt van het leven, de werking van de schepping en evt een God, zien we gelijk al het probleem: 6 miljard visies, waarvan allen - en tegelijkertijd geen - gelijk hebben. God is wat je er van maken wil, maar ik maak er voorlopig niets van. Het universum als 1 geheel zien, vind ik voorlopig een mooie stap in de richting

8)
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.