Misschien hang ik inderdaad ten onrechte het label 'mystiek' aan je beweringen (ik ben geen expert van mysticisme). Je doet in ieder geval de suggestie dat bewustzijn op een heel andere manier moet worden benaderd dan de wetenschap nu doet.
Ik ben vooral opzoek naar een metafysische benadering, omdat ik denk dat de metafysica een gat tussen wetenschap en mystiek kan overbruggen.
Je definitie is dermate generiek en vaag dat het geen specifieke betekenis geeft aan hetgeen je zegt te definiëren.
Ik ben blij dat je de vinger op de zere plek legt, een te vage definitie is dodelijk voor elke discussie.
daddycool schreef:
De kern dualiteit die je kunt realiseren is natuurlijk ik - niet ik.
Ook dat lijkt me geen logische conclusie. Je kan die dualiteit niet realiseren omdat je niet tegelijkertijd ik en niet-ik kunt teweegbrengen.
Sta mij een nieuwe poging toe;
Zoals ik het zie zijn er 3 mogelijke plaatjes te schetsen omtrend bewustzijn.
1) Er is een a priori fysieke realiteit, en het bewustzijn is een product van de fysiek. Zeg maar een produkt van de neuronen, dermate complex dat het lijkt op een vrije wil, alhoewel het in feite compleet deterministisch is.
2) Er is een a priori fysieke realiteit, en er is een bewustzijn dat onafhankelijk van deze fysieke realiteit kan bestaan. Bewustzijn en lichaam vormen een huwelijk voor het leven, waarna het lichaam wegrot en het bewustzijn een onbekende bestemming tegemoet gaat.
3) Er is een a priori bewustzijn dat door de realisatie/schepping van dualiteit de illusie van een ego en een fysieke wereld creeert.
Met mijn definitie "bewustzijn is realisatie van dualiteit" doel ik op punt 3. Het ego is een verzinsel van het bewustzijn dat om e.o.a. reden de dualiteit ik versus niet-ik heeft gerealiseerd.
Of een golf/deeltje is een dualistische representatie van eenheid.
Overigens blijven voor mij alle natuurwetten wel gewoon van kracht, het is vooral een filosofische benadering, gedreven door het feit dat ik vast loop als ik uitga van een a priori fysieke realiteit. (punt 1 en 2)
Overigens breng je wel tegelijker tijd ik en niet-ik teweeg; op het moment dat je X creeert, creeer je automatisch niet-X, dat is onvermijdelijk. Het creeeren van X is namelijk niks anders dan het onderscheiden van dat wat het niet is, niet-X.Als X niet bestaat, kan niet-X ook niet bestaan.