317070 schreef: Mobanee, de oneindig komt uit de quantum-kansverdeling, niet uit het type auto waarin je zit. Als de trein tussen de 2 en de 5 minuten vertraging heeft, dan zijn er oneindig veel mogelijke tijdstippen waarin hij gaat aankomen.
descheleschilder schreef: Aantonen dat een theorie niet logisch consistent is niet hetzelfde als falsifieren. Controleren op logische consistentie is een puur theoretische aangelegenheid, terwijl falsifieren gebeurt door middel van experimenten, en dat is in dit geval onmogelijk. De theorie is misschien wel logisch consistent, maar in de praktijk kun je nooit die andere werelden observeren. Waar zijn die gelegen? En is de theorie niet in strijd met behoud van energie? Elke keer dat er een splitsing plaatsvindt zijn er twee keer zo veel deeltjes. Of zijn die reeds voor de splitsing aanwezig? En hoe kan het toeval iets bepalen. Dat is in strijd met de boven gegeven definitie van toeval. Maar wat zou er nu met mij gebeuren als ik een meting doe met een kans van 10 procent op uitkomst A en 90 procent op uitkomst B? Als twee uitkomsten een kans van 50 procent hebben kan ik mij nog wel voorstellen dat er twee nieuwe werelden ontstaan, maar wat als die kansen verdeeld zijn zoals ik zoeven schreef? Wat gebeurt er dan volgens meneer Everett?
entropy schreef:Dan heb je 10 procent kans dat je in universum A terechtkomt, en 90 procent kans op universum B.
Maar wat zou er nu met mij gebeuren als ik een meting doe met een kans van 10 procent op uitkomst A en 90 procent op uitkomst B?
Opmerking moderator