3 van 3

Re: vmbo examen 2015 natuurkunde, opstijgend vliegtuig

Geplaatst: wo 27 mei 2015, 07:35
door anusthesist
Hartgrondig mee eens. Desalniettemin mag er misschien een beetje beter worden nagedacht over de vraagstelling zodat leerlingen de de natuurkunde echt begrijpen niet in de war raken. Ik moest er met mijn academische achtergrond toch echt drie keer naar kijken voordat ik door had wat ze bedoelen. En het is een mavo examen (zeg ik met veel respect voor mavo leerlingen, maar het moet wel redelijk blijven). Op deze manier wordt het casino voor de leerlingen: wat zullen we doen? F = m keer a of F = m keer g?
Maar logische redenatie zoals eerder in dit topic geconcludeerd leidt onmiskenbaar tot de formule F = ma, ook als je moeilijk gaat nadenken, kom je er uiteindelijk achter dat F= ma de juiste formule is die je toe moet passen, dus ik voorzie 3 soorten leerlingen.

1) De groep die niet te moeilijk nadenkt en 231kN als antwoord heeft.

2) De groep die moeilijk nadenkt maar niet volledig grip heeft op wat nu daadwerkelijk voor lift zorgt en dat zijn inderdaad de vleugels en dit over het hoofd ziet en 700kN als antwoord geeft

3) De groep die moeilijk nadenkt, grip heeft op een beetje aerodynamica en wat er komt kijken bij het opstijgen (lift), en dus terecht toch op het eerste antwoord komt.

Als je moeilijk nadenkt moet je daar wel het denkvermogen voor hebben (ook met alle respect), anders poch je een beetje met de middelen die je niet hebt.

Re: vmbo examen 2015 natuurkunde, opstijgend vliegtuig

Geplaatst: wo 27 mei 2015, 09:17
door Jan van de Velde
anusthesist schreef: ik voorzie 3 soorten leerlingen.

1) De groep die niet te moeilijk nadenkt en 231kN als antwoord heeft.

2) De groep die moeilijk nadenkt maar niet volledig grip heeft op wat nu daadwerkelijk voor lift zorgt en dat zijn inderdaad de vleugels en dit over het hoofd ziet en 700kN als antwoord geeft

3) De groep die moeilijk nadenkt, ..//..
Dat heb je dan wel ongeveer goed ingeschat. De club viel ongeveer ½-½ uiteen in soorten 1 en 2. Groep 3 is er ook altijd wel maar die loopt gegarandeerd vast in zijn eigen redenaties en komt dus met werkelijke onzin.  Ik had de vraag toen ik het zelf maakte ook gewoon opgevat als "nodig om na 25 s voldoende snelheid te hebben". Maar toen ik de eerste tegenkwam die F=m·g gebruikte begon ik toch te twijfelen of er niet iets over het hoofd was gezien. Ik had beter moeten weten  :oops: , vliegtuigen zijn geen raketten, maar je wordt wel eens gaar als je uren zit te corrigeren.
Groep 2 is, net als ikzelf eigenlijk, in de val gelokt door dat woordje "opstijgen" in vraag 39.
 
Ik heb intussen zitten denken aan een andere bewoording als "om in die 25 s die snelheid te bereiken" maar daarmee ga je een mavist met teveel verlokkelijke overbodige gegevens confronteren (of zo je wil, de gegeven versnelling in een dikke mist hullen) en zo alsnog een dot onzin over je heen krijgen.
 
Gezien mijn eigen getwijfel had deze vraag er eigenlijk niet in mogen staan.

Re: vmbo examen 2015 natuurkunde, opstijgend vliegtuig

Geplaatst: wo 27 mei 2015, 14:01
door Benm
Dat de helft het verkeerd doet is toch wel een teken aan de wand. Eerlijkgezegd had ik zelf, onder protest, die 231 geantwoord.

Ik vermoed dan veel meer leerlingen vraag 38 correct hebben beantwoord: daarvoor maakt de richting niets uit, bij een verticale "lancering" kom je ook op die snelheid (de verkeerde kant op, maar dat hoef je niet te specificeren).

Re: vmbo examen 2015 natuurkunde, opstijgend vliegtuig

Geplaatst: wo 27 mei 2015, 21:48
door Jan van de Velde
Benm schreef:
Ik vermoed dat veel meer leerlingen vraag 38 correct hebben beantwoord: 
Klopt, bijna allemaal zelfs, alleen het omreken van m/s naar km/h ging nog wel eens de mist in, maar daar gaan dan ook niet alle scorepunten mee heen.

Re: vmbo examen 2015 natuurkunde, opstijgend vliegtuig

Geplaatst: do 28 mei 2015, 02:21
door Benm
Een rekenfoutje daargelaten was de redenatie daar in ieder geval overwegend wel correct.

Misschien is de verwoording 'tenminste' hier ook wel een probleem. Je kan dat uitleggen als de laagst mogelijke waarde waarbij het zou kunnen werken, maar ook als een waarde die met zekerheid lager is dan waarbij het gaat werken (waarbij 0 newton ook correct is).

Anderzijds kun je het zien als de waarde waarbij dat opstijgen met zekerheid lukt, en dat maakt 700 kN ergens wel verdedigbaar, verondersteld dat je van een leerling van dit nivo niet kunt verwachten dat hij bekend is met de grove werking van een vliegtuig(?).

Re: vmbo examen 2015 natuurkunde, opstijgend vliegtuig

Geplaatst: do 28 mei 2015, 08:48
door Jan van de Velde
Op het vmbo doen we niet aan aerodynamica. Stromingsleer zit zelfs volgens mij nergens in het middelbareschoolpakket.