Puzzel Puzzels
Xilvo
Artikelen: 0

Re: warmteverlies van vloeistof in een vat berekenen

David D schreef: wo 11 sep 2019, 23:41 I. Het moge voor iedereen duidelijk zijn dat met betrekking tot isolatie, het laatste woord in de wetenschap verre van gevallen is.
Het enige wat hier nog moet vallen is het kwartje bij jou.
Als je wilt begrijpen hoe het zit, dan zul je er toch wat moeite voor moeten doen.
Het enige wat je nu doet is schreeuwen dat iedereen het mis heeft doet zonder je ook maar even in de materie te verdiepen, zonder ook maar één inhoudelijke vraag te stellen.
David D schreef: wo 11 sep 2019, 23:41 ik heb mijn beide diploma's al lang geleden behaald. Met onderscheiding en grote onderscheiding.
Mooi. Maar niet in voor een studierichting waarbij dit onderwerp in het curriculum zit, mag ik hopen.

ads

Steun Sciencetalk Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

physicalattraction
Moderator

@David D: Zoals al eerder gemeld maar waarschijnlijk overheen gelezen vergeet dat je het warmteverliezend oppervlak toeneemt indien je isolatiedikte toeneemt.

Stel je hebt een kubus van 1x1x1 m die je wil isoleren.
- Scenario 1: Je zet er een isolatie van 1m dik omheen. Je warmteverliezend oppervlak is nu het oppervlak van een kubus van 3x3x3 m is 6*9 = 54 m2
- Scenario 2: Je zet er een isolatie van 2m dik omheen. Je warmteverliezend oppervlak is nu het oppervlak van een kubus van 5x5x5 m is 6*25 = 150 m2
Deze getallen zijn slechts illustratief om het idee duidelijk te maken dat een twee keer zo dikke isolatie niet zal leiden tot een twee keer zo lage energiestroom. In praktijk zal een gedeelte van de isolatie een oppervlak hebben van 150m2, een gedeelte 54m2 en een gedeelte gewoon 6m2. Dit kun je numeriek benaderen. Je zult dan bij benadering het rekenkundige gemiddelde vinden.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

David D

Xilvo schreef: do 12 sep 2019, 09:50 Het enige wat je nu doet is schreeuwen dat iedereen het mis heeft doet zonder je ook maar even in de materie te verdiepen, zonder ook maar één inhoudelijke vraag te stellen.
De vraag leek me nochtans duidelijk, ik had ze nog 's samengevat in 4 punten. Dat jullie het antwoord schuldig zullen blijven is evenzeer duidelijk. Spijtig, het leek me een goede discussieaanzet. Want als uit experimenten blijkt dat de theoretische warmteverliesmodellen er vlotjes 20 tot 30% naast kunnen zitten, dan moet het voor iedereen duidelijk zijn dat er wat schort aan de huidige theorie … die jullie blijkbaar als (wetenschaps)religieuzen willen blijven verdedigen.

Het enige wat jullie na mijn eerste bewijs (de kubus) hoefden te vertellen was, dat volgens de huidige stand van de wetenschap het wel degelijk zo is dat je met méér isolatie, méér warmte kunt verliezen. Alleen dan, is mijn bewijs er géén. Maar op één of andere manier, blijken wetenschappers dat liever niet luidop te vertellen. Q.e.d.

Als ik jullie een boek mag aanraden: "The Science Delusion" van Rupert Sheldrake - Dr. in de biochemie. Maar als je daarin zal lezen dat zelfs de lichtsnelheid géén constante blijkt … niet in de hoek smijten, hé 8-)

ads

Steun Sciencetalk 25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Jan van de Velde

Opmerking moderator

Er komen wat persoonlijker wordende ondertonen los (onwenselijk). Verder lijkt het er niet op dat voortzetten van de discussie veel inhoudelijk nieuws gaat opleveren. We sluiten daarom deze topic

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Thermodynamica en Stromingsleer”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!