Michel, bedankt voor je uitleg!
Ontzettend interessant, ik denk persoonlijk omdat de zwaartekrachtgolven nu bewezen zijn, we in een rap tempo meer te weten komen over het universum.
Spannend allemaal.
317070 schreef: 1. Ik vroeg: waarom worden de gravitatiegolven transversaal verondersteld?
Omdat als je een antenne zou richten op waar de straling vandaan komt, de antenne niet begint te trillen in de richting van de straling, maar enkel in de richtingen er loodrecht op.
2. Ik vroeg: .... = omdat andere gravitatiegolven deze opheffen?
Nee, omdat ze stiller en stiller worden als je verder en verder gaat. Net zoals bij geluid. En op een gegeven moment zijn ze te stil om nog te horen.
Ik weet niet of ze als zodanig gedempt worden, maar zo'n verstoring verspreidt zich net als een geluids-of lichtgolf bolvormig door de ruimte. De verstoring wordt dus uitgesmeerd over een groter en groter wordend golffront naarmate de afstand tot de bron toeneemt. De amplitude van de verstoring neemt dus kwadratisch af met de afstand: omgekeerde kwadratenwetTommyWhite schreef:
2. Waardoor worden gravitatiegolven dan gedempt?
TommyWhite schreef:
1. Maar gravitatiegolven worden dan toch verkeerd afgebeeld?
Jan van de Velde schreef: De amplitude van de verstoring neemt dus kwadratisch af met de afstand: omgekeerde kwadratenwet
TommyWhite schreef: (Nu mijn vraag hiervoor nog ... effect van gravitatiegolven op materie.)
Olof Bosma schreef: Aangezien de detectoren de golven kunnen detecteren, zou ik concluderen dat de materie van afmeting verandert. Anders kan er geen verschil optreden tussen de detector die haaks op de voortplanting staat en de detector in de lengterichting.
TommyWhite schreef:
Hoe bedoel je dat precies? Dat materie van afmeting veranderd?
Zijn we dan niet die energie voor altijd kwijt geraakt?
Dit begrijp ik niet, concreet de woorden "dan ook". Elektromagnetische golven kunnen prima energie dragen zonder massa te bezitten, waarom zou dat voor gravitatiegolven anders zijn?Je kan je ook afvragen of zwaartekrachtsgolven indien ze energie bezitten, dan ook een massa hebben en dientengevolge een (iets) lagere snelheid dan die van het licht in vacuüm hebben c.q. of de hypothetische gravitonen een massa bezitten.
Marko schreef: Dit begrijp ik niet, concreet de woorden "dan ook". Elektromagnetische golven kunnen prima energie dragen zonder massa te bezitten, ...