Puzzel Puzzels
rwwh
Artikelen: 0

Re: Vragen van Lars over Microscopie

Bacteriën zijn erg klein om zelf te onderzoeken. Grotere eencelligen kun je in slootwater voldoende vinden.

Waar is die zomer van jou op dit moment?

ads

Steun Sciencetalk Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Muylaert Lars

microfotografie tips, hoe moet ik starten

2015-02-15 19
2015-02-15 19 1044 keer bekeken
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Muylaert Lars

hallo ik ben van plan om schimmels te kweken maar hoe moet dat 
groetjes lars 
Timmoty

Schimmels kun je al kweken door een boterham in een plasticzakje te doen een aantal weken te laten `beschimmelen´. Een iets meer gecontroleerde opstelling is een agarplaat met specifieke eigenschappen (zijn veel soorten platen). Let wel op dat de kweektemperatuur van schimmels vaak lager ligt dan die van bacteriën, dus deze kunnen in de meeste gevallen niet in dezelfde stoof.

Muylaert Lars

met mijn microscoop zou ik graag bacterien uit een sloot willen bekijken.
enkele tips graag

groetjes lars
rwwh

Neem een klein potje, en schep er wat slootwater mee. Leg een druppel op een objectglaasje, en dek af met een dekglaasje.
Yvan_be

Schimmels:
Plakjes gekookte aardappel in steriele petrischaal of staafjes gekookte aardappel in steriele reageerbuizen. Aardappel snijden met geflambeerd mes.

Gelatine-oplossing waaraan wat druivensap is toegevoegd. Uitstrijken op objectglaasjes, enten met sporen en bewaren in petrischaal op vochtig keukenpapier. Af en toe glaasje uithalen, even laten drogen, fixeren, verwerken tot definitief preparaat. Zo kan je een reeks aanleggen van de ontwikkeling van spore tot volgroeid.

Een goede algemene kleuring voor schimmels is anilineblauw-orange G.

Schimmels zijn ten overvloede te vinden, overal, maar vaak ontkom je niet aan the works, als je er preparaten van wil maken: fixeren, inbedden in paraffine, snijden op microtoom, kleuren...
Dit is een voorbeeld: Monilia  sp. ("mummierot") op appel. Paraffinecoupe 5 µm, kleuring anilineblauw-orange G:

HPIM0302_640x480
HPIM0302_640x480 1048 keer bekeken
Goede inleiding voor dat soort werk: W. Braune, A. Leman, H. Taubert: Pflanzenanatomisches Praktikum II, Gustav Fischer Verlag, Jena.
Yvan_be

Bacteriën:
Overigens is er aan bacteriën eigenlijk niet "zoveel te zien", vind ik. Dit is een druppel slootwater in anoptralcontrast, gefotografeerd met een 40x op een wat forser microscoop (Reichert Zetopan).

HPIM1504-2
HPIM1504-2 1045 keer bekeken
Yvan_be

Veel schimmels laten zich ook makkelijk "onder de loep" nemen. Letterlijk: dit is Puccinia porri ("preiroest"), gefotografeerd door een stereo-microscoop:

HPIM1697-2
HPIM1697-2 1044 keer bekeken
HPIM1709-2
HPIM1709-2 1044 keer bekeken
Muylaert Lars

hallo ik heb een vraag over de kust biotoop. wat kan ik allemaal aan de kust bekijken onder de microscoop
Yvan_be

Nooit dure optiek meenemen naar het strand, Lars! Stuifzand en optiek zijn gezworen vijanden...

Als ik al eens naar het strand ga neem ik een goedkoop verrekijkertje mee (ze verkochten er vorige week eentje in de Aldi dat redelijk van kwaliteit is en goedkoop: een Magignon 12 * 32, voor een Euro of 10).

Als je wil microscoperen aan het strand: neem een goedkoop zakmicroscoopje mee, zoals een oude ROW Kleinmikroskop B. Die vind je elke week wel op Ebay Duitsland voor vrijwel niks. Handig dingetje dat een 200x vergroot en een goede beeldkwaliteit geeft.

Als ik me goed herinner had de uitgeverij Thieme destijds een gids rond alles wat er zoal aan het strand te zien is. Ik zal vanavond eens op zolder zoeken of ik dat nog kan vinden.
Yvan_be

Schimmels:
Wel Lars, gisteren was ik iets anders aan het zoeken in mijn garage. En ik kwam een map met oude foto's -en notities- tegen. Gemaakt... Dat moet ergens tweede helft de jaren 1970, eerste helft de jaren 1980 geweest zijn. Daaronder ook deze:

IMG_0011
IMG_0011 1045 keer bekeken
Dat waren sporen van Penicilium sp. ("penseelschimmel"), van een stukje beschimmeld brood, overgebracht op objectglaasjes waarop wat gelatine-oplossing (die blaadjes uit de supermarkt, dus) met wat druivensap uitgestreken was. De glaasjes werden in petrischalen (te vervangen door twee soepborden die op elkaar geplaatst worden) op vochtig keukenpapier geplaatst. Af en toe werd er eentje uitgehaald en bekeken. De foto toont preparaten van de ontwikkeling na 20, 45 and 60 uur.
Muylaert Lars

ik dacht aan het kopen van een micro science microscoop
Wouter_Masselink

Het hangt er helemaal vanaf wat je van een microscoop verwacht en hoeveel geld je er realistisch aan uit wilt geven. 
"Meep meep meep." Beaker

ads

Steun Sciencetalk Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

frisotje

een tweedehands olympus ch of gb is ook erg goed, goedkoop maar die hebben een hele prijs/kwaliteit vehouding

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Immunologie en microbiologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!