Je kunt coördinatentransformaties opvatten als actieve transformaties die de gebeurtenissen (punten) in de ruimtetijd verschuiven. In plaats van dat jij b.v. 1 stap naar links zet, kun je ook een object 1 meter naar rechts verschuiven. Jullie onderlinge orientatie verandert daardoor niet, dus op papier zal zo'n transformatie er hetzelfde uitzien.@ flappelap
Aan de ruimtetijd valt toch niets te verschuiven? Het geheel van alle gebeurtenissen (het heelal) is één blok, en de bewegingen van objecten en waarnemers zijn daarin dan slechts banen in die ruimtetijd. Hoe zou je je een actieve coördinatentransformatie dan nog kunnen voorstellen? Of begrijp ik je verkeerd?
Omdat de alg.rel.theorie met algemene coordinatentransformaties werkt, zijn dit soort transformaties lokaal en kunnen ze dus van punt tot punt anders zijn (het zijn functies van de coördinaten).
Ik vat wiskunde op als een taal met een zeer hoog ontwikkelde syntax. Voor mij is dat een heel bevredigende kijk op de wiskunde.Dat platonisme zit me bij het begrijpen van de hogere wis- en natuurkunde steeds weer in de weg. Uit wat de wiskundige objecten zijn volgt - in mijn optiek - aan wat voor regels ze voldoen en wat hun eigenschappen zijn, en daar volgt dan ten slotte weer uit wat je ermee kunt doen.
Ik zie voor mezelf maar twee oplossingen:
1. Een andere, meer praktijkgerichte filosofie van de wiskunde omarmen.
2. Een andere formalisering van tensoren zoeken waardoor de huidige praktijk van de tensorrekening wel tot in detail wordt gedekt.
Aangezien de mate van gestrengheid die ik nastreef kennelijk veel verder gaat dan de meeste wiskundigen nodig vinden, lijkt optie 1. geboden wil ik in de studie van de tensorrekening en de ART noemenswaardige voortgang kunnen boeken.
Maar dat wordt wat offtopic, vrees ik
Puzzels