met die stukje bedoel ik bijvoorbeeld:flappelap schreef: ↑do 21 mar 2024, 22:02 Je snapt de ART niet of nauwelijks maar "je kunt je niet voorstellen dat de uitleg over de ART niet in logisch behapbare stukjes in de juiste volgorde is uit te leggen."
Zou dat dan iets over jouw voorstellingsvermogen en begrip kunnen zeggen of over de tekortkomingen van degenen die het je probeerden uit te leggen?
mbt de ART zie ik een aantal puzzelstukjes waarvan het volgens mij niet zo heel moeilijk is om die aan elkaar te leggen, maar heb ik nog niemand in het betreffende topic op een heldere manier zien doen:
1) het begrip ds =F( lengte van de afstanden - lengte van de tijd) vanuit de SRT met een soort alternatieve pythagoras met een - teken ipv plusteken en hoe dat over gaat in de niet lineaire formules in de ART. maar die stap is me niet duidelijk, maar lijkt me niet zo moeilijk uit te leggen.
2) de vraag wat nu feitelijk kromming van de ruimtetijd is. ik heb nu een aantal video's gezien waar de ruimtetijd zich naar een massa toebeweegt, dus grafisch snap ik nu dat dat feitelijk de versnelling is die je voelt en ook kun je dan snappen dat licht niet uit een zwart gat kan ontsnappen omdat de beweging in de tijd sneller is dan c. en ik snap ook hoe een baan van een planeet hieruit te begrijpen is.
3) tensors en hoe die samenhangen met het aan elkaar plakken van stukjes ruimtetijd in de ART.
4) hoe je en geodeet kunt construeren van bv een lichtstraal langs de zon op basis van de ruimtetijd.