Puzzel Puzzels
HansH
Artikelen: 0

Re: Is water in autoband nu echt zo erg?

Xilvo schreef: di 09 mei 2023, 13:15 Overdruk of absoluut?
ik neem even aan overdruk omdat elke compressor om banden op te pompen een schaal heeft in overdruk.

ads

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

Bekijk product

HansH

jadatis schreef: ma 19 mei 2025, 20:02

Vraag dan, gebeurt dat met volledig zuiver water ook, of moet er echt iets in dat water opgelost zitten.

Dus wie kan mij daar in wijzer maken.
metaal in contact met water zal vast een evenwicht opleveren waarbij er altijd metaalionen zijn, ook als je gedestileerd water hebt. maar het effect van water in een band bestaat al zolang er auto's zijn dus zouden garages toch voldoende ervaring moeten hebben om te concluderen of dat nadelig effect heeft of niet. mensen die daarbij een belang hebben en dus partijdig zijn moet je uitsluiten in hun advies. zelf gebruik ik alleen gewone lucht en ik heb er nog nooit enig nadeel van ondervonden. dus het zal allmelaal wel meevallen.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

jadatis

Mijn bedoeling van dit alles is om wetenschappelijk onderbouwd , de vermeende voordelen van stikstof vulling onderuit te kunnen halen.

Van water in de band wordt wordt geschreven dat de temperaturen hoger oplopen, maar dat is dus al niet waar.

Met voldoende water in de band loopt welliswaar de druk meer op , maar de temperatuur van het gasmengsel in de band , blijft ietsje lager.
Daarmee blijft de temperatuur van het heetste stukje bandmateriaal ook ietsje lager.

Deze conclusie getrokken , na spelen met mijn spreadsheet.

Stel, met volledig droge gas-samenstelling, loopt bij rijden de temperatuur in band op tot 75 grC.
Dan zal met een maximum aan water , de druk zo'n 0,3 bar hoger worden, wat minder invering geeft van de band, wat minder warmteproductie, waardoor de temperatuur van het gasmengsel in de band ook minder warm wordt, wat weer minder water als gas geeft.
Kan het niet precies uitrekenen, maar denk dat het evenwicht ongeveer weer bereikt zal worden onder zelfde rij omstandigheden bij 72 grC.
Geen schrikbarende verschillen, maar dus zeker geen pro voor stikstofvulling.

Ook is er dan meer gas in de band, waar het bandmateriaal zijn warmte aan af kan geven, wat meehelpt in het niet oververhitten van het bandmateriaal, wat het hoofdoel is van de bandenfabrikanten.

Maar ja, dit verhaaltje is meer Natuurkunde.
HansH

jadatis schreef: wo 21 mei 2025, 08:00 wetenschappelijk onderbouwd
daarbij ontkom je niet aan praktijktesten en analyses van de resultaten van jarenlang op die manier rijden. dus die zul je dan zelf moeten doen of zien te achterhalen. anders blijft het giswerk en dus niet wetenschappelijk onderbouwd.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Bekijk product

jadatis

De Stikstof ( in autobanden) - lobby gebruikt ook veel , niet onderbouwde en onware argumenten daarvoor, en wordt voor zoete koek aangenomen door de lezers.

Dan om dat te ontkrachten, moet de "tegenstanders" alles onderbouwen.

Maar als dan iets wetenschappelijk onderbouwd bewezen wordt dat het niet klopt, geeft dat me veel voldoening.

Een voorbeeld:
Beweert wordt , dat stikstof 13% meer warmte opneemt om 1 graad C ( of F, of Kelvin of whatever) in temperatuur te stijgen, dan Zuurstof
En dat is waar, als je het per gram bekijkt.
Een autoband wordt echter met een bepaald vollume gevuld , dus dient per liter of beter nog mol gebruikt te worden
Reken je dit om , dan( 32/28 x 1.13 = 1.011, dus zuurstof per zelfde vollume zelfs 1% meer .

De laatste tijd kom je dit verkoop-argument niet zo vaak meer tegen, en ik denk dat dat komt , omdat ze er zelf ook achtergekomen zijn, mogelijk omdat ik ze daar op gewezen heb.

En daarom dus dit onderwerp over water, of dat nou echt zo erg is, om dat onderdeeltje zuiver te krijgen.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!