Moderator: jkien
Tuurlijk!! maar dat is wel ontzettend lastig voor de acteursRomaine schreef:................................, maar zou dit niet een mogelijkheid zijn voor wat leven van buiten de aarde?
Romaine
hier denk je zelf in teveel menselijke termenTuurlijk zou ik als buitenaardse ook wel uitkijken voor deze planeet, we bevuilen de boel en denken dat het wel goed komt, kernwapens, oorlogen, ach ja, de mens...
Als je de biologische definitie van leven erop loslaat, zou het mogelijk moeten zijn,.............. toch?Romaine schreef:................
Maar zou een niet stoffelijk lichaam wetenschappelijk mogelijk zijn?
Als ze zouden bestaan, is dat inderdaad een probleem. Zou er niet iets bestaan wat lijkt op het meten van bewustzijn? (Ik zie zelf hersenactiviteit niet als een bewustzijn/leven)de kans is immens klein maar niet uitgesloten. Wel is het zo dat de kans op ontstaan niet echt het probleem is, wat moeilijker is is dat we het ooit ontdekken. Misschien is er wel leven maar gaan we het nooit weten.
Kun je dit verduidelijken, begrijp niet helemaal wat je bedoelt?er zijn nu wel een aantal zaken die leven meedraagt. Leven zou dan ook op een zeer hoog niveau zich moeten kunnen ontwikkelen en kan dat wel binnen de leeftijden van een sterstelsel?
mocht leven zich geevolueerd hebben tot een energievorm, dan gaat daarvoor een lange evolutieperiode, want men heeft gezen dat alles zeer eenvoudig begint en steds ingewikkelder wordt. een levensvorm dat zich kan handhaven en enkel een energievorm is, moet zeer ver geevolueerd zijn. Sterren leven niet eeuwig. dus de vraag is of leven zich wel zo lang kan ontwikkelen tot het zich helemaal kan aanpassen aan energievormen.Noortje:Kun je dit verduidelijken, begrijp niet helemaal wat je bedoelt?er zijn nu wel een aantal zaken die leven meedraagt. Leven zou dan ook op een zeer hoog niveau zich moeten kunnen ontwikkelen en kan dat wel binnen de leeftijden van een sterstelsel?
Biologisch en ander leven kwam ik tegen op deze website: http://members.lycos.nl/anwkukeluku/resume.html
Met name de laatste, leven nr 4, zou dan heel erg van toepassing zijn. Vind het alleen erg moeilijk meetbaar.
Leven in electronische vorm, is dit leven of niet? Dat hangt denk ik heel erg af van wat je onder leven defineert. Voor mij is leven als het een ziel heeft, maar een ziel is weer niet meetbaar of aantoonbaar, lijkt een beetje op een vicieuze cirkel.![]()
Lastig vraagstuk, niet gedacht dat we uit zouden komen op de vraag wat de definitie van leven is. Om terug te keren naar het idee van een energielichaam, ik denk niet dat je bij voorhand kunt zeggen of het bestaat, pas als je het tegen komt, kunt meten dan kun je zeggen van dat het bestaat. Ik denk dat de conclusie dan moet zijn: het bestaat pas als we het tegen komen, meten. Mijn vervolg vraag zou dan zijn: Als het zou bestaan hoe zou je het kunnen meten?