3 van 13
Re: Aandrijftijdstip van de A'dam lookout swing
Geplaatst: wo 28 aug 2024, 11:54
door Xilvo
Ik heb de gesimuleerde schommel, nu zonder luchtweerstand, met r= 3,05 m (dat gaf een marginaal beter resultaat) en een slingerende massa m=150 kg onderworpen aan een kracht 150*a
y.
Dat geeft dit resultaat:
Groen: uitwijking in m, blauw: versnelling in m/s
2.
Zowel het opslingeren als het afremmen kan verklaard worden uit de door jkien gemeten versnelling in de y-richting.
Re: Aandrijftijdstip van de A'dam lookout swing
Geplaatst: wo 28 aug 2024, 14:08
door HansH
Xilvo schreef: ↑wo 28 aug 2024, 11:54
Ik heb de gesimuleerde schommel, nu zonder luchtweerstand, met r= 3,05 m (dat gaf een marginaal beter resultaat) en een slingerende massa m=150 kg onderworpen aan een kracht 150*a
y.
Dat geeft dit resultaat:
lookout2.png
Groen: uitwijking in m, blauw: versnelling in m/s
2.
Zowel het opslingeren als het afremmen kan verklaard worden uit de door jkien gemeten versnelling in de y-richting.
kun je hieruit ook het koppel op de as van de schommel afleiden als functie van de tijd? want dat is uiteindelijk wat interessant is om te zien hoe de motoren werken.
Re: Aandrijftijdstip van de A'dam lookout swing
Geplaatst: wo 28 aug 2024, 14:33
door Xilvo
HansH schreef: ↑wo 28 aug 2024, 14:08
kun je hieruit ook het koppel op de as van de schommel afleiden als functie van de tijd? want dat is uiteindelijk wat interessant is om te zien hoe de motoren werken.
Dat stelt weinig voor. Maximale tangentiële versnelling (ca 0,5 m/s
2) maal massa (geschat op 150 kg) maal arm (3 m) levert ongeveer 225 N.m op. Het verloop volgt vrijwel a
y. Daar zit weliswaar ook de versnelling door de luchtweerstand in, maar die speelt maar een kleine rol.
Hoe de aandrijving precies werkt kan ik niet opmaken uit foto's, het is waarschijnlijk niet een aandrijving op de as waar de schommel aan hangt.
Re: Aandrijftijdstip van de A'dam lookout swing
Geplaatst: wo 28 aug 2024, 15:04
door HansH
Xilvo schreef: ↑wo 28 aug 2024, 14:33
Hoe de aandrijving precies werkt kan ik niet opmaken uit foto's, het is waarschijnlijk niet een aandrijving op de as waar de schommel aan hangt.
deze plaatjes geven meer info:
dit was blijkbaar versie 1 bij plaatsing van de schommels
later hebben ze het verandert zo te zien:
Re: Aandrijftijdstip van de A'dam lookout swing
Geplaatst: wo 28 aug 2024, 15:08
door HansH
bovenste is waarschijnlik een hydrolische zuiger, onder zou een elektromotor kunnen zijn.
Re: Aandrijftijdstip van de A'dam lookout swing
Geplaatst: wo 28 aug 2024, 15:39
door Xilvo
Bovenste zou een schokdemper kunnen zijn, om af te remmen en 'm bij sterke wind ongeveer op z'n plaats te houden.
Maar ook ik kan er alleen maar naar raden.
Re: Aandrijftijdstip van de A'dam lookout swing
Geplaatst: wo 28 aug 2024, 16:02
door HansH
Xilvo schreef: ↑wo 28 aug 2024, 15:39
Bovenste zou een schokdemper kunnen zijn, om af te remmen en 'm bij sterke wind ongeveer op z'n plaats te houden.
Maar ook ik kan er alleen maar naar raden.
dan moet ergens anders dus nog een aandrijving zitten. en die zie ik niet vandaar mijn conclusie dat het de aandrijving moet zijn. maar goed blijkbaar niet meer relevant met versie 2
Re: Aandrijftijdstip van de A'dam lookout swing
Geplaatst: wo 28 aug 2024, 16:26
door HansH
Xilvo schreef: ↑wo 28 aug 2024, 14:33
HansH schreef: ↑wo 28 aug 2024, 14:08
kun je hieruit ook het koppel op de as van de schommel afleiden als functie van de tijd? want dat is uiteindelijk wat interessant is om te zien hoe de motoren werken.
Dat stelt weinig voor. Maximale tangentiële versnelling (ca 0,5 m/s
2) maal massa (geschat op 150 kg) maal arm (3 m) levert ongeveer 225 N.m op. Het verloop volgt vrijwel a
y. Daar zit weliswaar ook de versnelling door de luchtweerstand in, maar die speelt maar een kleine rol.
Xilvo schreef: ↑wo 28 aug 2024, 10:44
Klopt niet. De waarde kan lager dan g worden door de hoek die de z-richting van de schommel met de verticaal maakt, de waarde kan hoger dan g worden door de centrifugale versnelling. Er is geen enkel reden waarom die tegen elkaar zouden moeten wegvallen.
volgens mij spreek je jezelf nu tegen. eerst spreek je mijn conclusie tegen dat de z component gemiddeld g moet zijn vanwege de hoekversnelling. Vervolgens vraag ik om z en y component dan te gebruiken om het koppel van de motor te berekenen omdat dat blijkbaar een andere vorm heeft dan de z component en y component en nu is dat toch niet van belang omdat het verschil verwaarloosbaar is.
Re: Aandrijftijdstip van de A'dam lookout swing
Geplaatst: wo 28 aug 2024, 16:35
door Xilvo
HansH schreef: ↑wo 28 aug 2024, 16:26
volgens mij spreek je jezelf nu tegen. eerst spreek je mijn conclusie tegen dat de z component gemiddeld g moet zijn vanwege de hoekversnelling.
Nee, wegens de centrifugale kracht.
HansH schreef: ↑wo 28 aug 2024, 16:26
Vervolgens vraag ik om z en y component dan te gebruiken om het koppel van de motor te berekenen omdat dat blijkbaar een andere vorm heeft dan de z component en y component en nu is dat toch niet van belang omdat het verschil verwaarloosbaar is.
Ik moet de z en y componenten gebruiken om het koppel te berekenen omdat die een andere vorm hebben dan de z component en de y component? Hier snap ik niets van.
Welk verschil is volgens mij verwaarloosbaar?
Re: Aandrijftijdstip van de A'dam lookout swing
Geplaatst: wo 28 aug 2024, 17:02
door HansH
Xilvo schreef: ↑wo 28 aug 2024, 16:35
Ik moet de z en y componenten gebruiken om het koppel te berekenen omdat die een andere vorm hebben dan de z component en de y component? Hier snap ik niets van.
Welk verschil is volgens mij verwaarloosbaar?
het zijn je eigen woorden:
''Dat stelt weinig voor. Maximale tangentiële versnelling (ca 0,5 m/s2) maal massa (geschat op 150 kg) maal arm (3 m) levert ongeveer 225 N.m op. Het verloop volgt vrijwel ay. Daar zit weliswaar ook de versnelling door de luchtweerstand in,
maar die speelt maar een kleine rol''
Re: Aandrijftijdstip van de A'dam lookout swing
Geplaatst: wo 28 aug 2024, 17:12
door HansH
Dus daaruit concludeer ik dat de vorm van het koppel van de motor dezelfde vorm heeft als de blauwe curve in jouw bericht:
viewtopic.php?p=1186050#p1186050 in steady state lijkt voor 1 helft het koppel mooi evenredig met de uitwijking, dus heeft de vorm van blind vermogen, maar voor de andere helft heeft het een vreemde vorm ,aar wel blindvermogen (symmetrisch tov de piek van de uitwijking). bij aanslingeren is het in fase met de snelheid dus reel geleverd vermogen en bij afremmen is het tegengesteld aan de snelheid, dus reel opgenomen vermogen.
Re: Aandrijftijdstip van de A'dam lookout swing
Geplaatst: wo 28 aug 2024, 17:15
door HansH
Xilvo schreef: ↑wo 28 aug 2024, 16:35
Ik moet de z en y componenten gebruiken om het koppel te berekenen omdat die een andere vorm hebben dan de z component en de y component? Hier snap ik niets van.
omdat je eerder zei dat de z component deels bestaat uit centripetale versnelling. dus als je daar dan het koppel uit wilt extraheren dan moet je het deel van de centripetale versnelling er eerst vanaf trekken.
Re: Aandrijftijdstip van de A'dam lookout swing
Geplaatst: wo 28 aug 2024, 17:21
door Xilvo
HansH schreef: ↑wo 28 aug 2024, 17:02
Daar zit weliswaar ook de versnelling door de luchtweerstand in,
maar die speelt maar een kleine rol''
Die luchtweerstand speelt een relatief kleine rol vergeleken met de aandrijving. Wat heeft dat met z en y componenten te maken?
HansH schreef: ↑wo 28 aug 2024, 17:12
Dus daaruit concludeer ik dat de vorm van het koppel van de motor dezelfde vorm heeft als de blauwe curve in jouw bericht:
Op de luchtweerstand na. En die blauwe curve is a
y in het eerste bericht. Door TS gemeten.
HansH schreef: ↑wo 28 aug 2024, 17:15
omdat je eerder zei dat de z component deels bestaat uit centripetale versnelling. dus als je daar dan het koppel uit wilt extraheren dan moet je het deel van de centripetale versnelling er eerst vanaf trekken.
Ik gebruik a
z niet om het koppel te berekenen.
Graag goed en zorgvuldig lezen.
Re: Aandrijftijdstip van de A'dam lookout swing
Geplaatst: wo 28 aug 2024, 17:43
door HansH
Xilvo schreef: ↑wo 28 aug 2024, 17:21
Ik gebruik a
z niet om het koppel te berekenen.
Graag goed en zorgvuldig lezen.
typo. Ik bedoelde ook a
y zorgvuldig lezen begint al weer knap veel tijd in beslag te nemen vanwege de alweer grote hoeveelheid berichten. dus kunnen we dan concluderen dat het aandrijfkoppel de vorm van a
y heeft?
Re: Aandrijftijdstip van de A'dam lookout swing
Geplaatst: wo 28 aug 2024, 17:51
door HansH
HansH schreef: ↑wo 28 aug 2024, 17:12
in steady state lijkt voor 1 helft het koppel mooi evenredig met de uitwijking, dus heeft de vorm van blind vermogen
toch gek dat het aandrijfkoppel de vorm heeft van blindvermogen (halve sinus evenredig met de uitwijking). zou dat er niet op duiden dat je daar geen aandrijfkoppel meet maar iets anders?