De schommel op het dakterras van A'dam lookout heeft een slingerlengte van 3 m en een slingertijd van 3.5 s. Het schommelen duurt een minuut, de schommel lijkt in 4 slingertijden de maximale amplitude (~40°) te bereiken. Ik voelde dat de slinger aangedreven werd (zoals in een vliegtuig tijdens de start), maar in welke fase van de slingerbeweging dat gebeurde was onduidelijk. Ik hoopte het tijdstip van aandrijven achteraf te kunnen bepalen met de versnellingsmeter van een smartphone die als het ware op het zitvlak van de stoel geplakt was. De sensor mat de versnellingen ay en az als functie van de tijd, waarbij y de tangentiele richting is (de zwaairichting), en z de radiale richting (de richting van de stang waaraan de stoel hangt). Helaas vergeten om de uitwijkingshoek (de 'rotatievector') en gps mee te registreren.
Hieronder een grafiek van beide signalen. De az schijnt 2 seconden later te beginnen dan ay, wat begrijpelijk is vanwege de kleine verplaatsingsamplitude in het begin. De periode van az is de helft van de slingertijd van ay, wat normaal is voor iedere slinger. De merkwaardige rimpelingen van ay na t = 72 s met de schijnbaar gehalveerde trillingstijd ontstonden door de kunstmatige afdaling van de schommel terug naar het terras.
Het lukt me niet om uit deze signalen af te leiden in welke fase van de slingerbeweging de aandrijving plaatsvindt. Vermoedelijk vindt de aandrijving plaats bij iedere doorgang van de evenwichtstand, dat lijkt me prettig voor de persoon op de schommel.