Puzzel Puzzels
OOOVincentOOO
Artikelen: 0

Re: Ontbrekende hoogte van gebouwen aan de horizon

Hier een betere schets met maten. Inclusief kromming.
Schets

ads

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Bekijk product

Steun Sciencetalk Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Bekijk product

tuander

OOOVincentOOO schreef: di 10 sep 2024, 13:53 Hier een betere schets met maten. Inclusief kromming.
Schets.png
zo lijkt het net of de aarde cilinder-vormig is ;)
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

OOOVincentOOO

Helaas een compromis moeten maken. Eerder een ellipsoïde denk ik (een as op schaal en de andere niet). Is een 3D tekening anders lukken projecties 2D niet met maten. Hoopte dat de schets inzicht zou geven blijkbaar niet dus.
tuander

ik zat zelf te denken, de aarde is natuurlijk bolvormig. maar tussen utrecht en amsterdam is die bolling natuurlijk slechts zeer gering. Om die bolling toch zichtbaar te maken in een ietwat 'normale tekening had ik zelf de x-as ingekrompen met een factor 100. Je zou daarentegen ook de 2 horizontale assen normaal kunnen laten, en dan de verticale as juist uitrekken met een factor 100. misschien zou dat werken. Zelf kan ik dat niet makkelijk met mijn tekenprogramma.
OOOVincentOOO

Ik heb nu geen zin de rekening aan te passen. Volgens mij zijn alle effecten zichtbaar wat ter sprake zijn gekomen.

In de huidige tekening is de ca. 1 meter wat aan de Dom voet verdwijnt meetbaar. Dit vanwege afstand Dom verder dan horizon. Dit kwam eerder in topic ter sprake.

Gemaakt met Fusion360 gratis non commertieel gebruik. Leercurve 3D tekenen kost wat moeite maar handige "chop" te hebben.
.
wnvl1

OOOVincentOOO schreef: di 10 sep 2024, 16:23 Hoopte dat de schets inzicht zou geven blijkbaar niet dus.
Toch wel. Heel mooi getekend en duidelijk!
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

HansH

voor mij ook duidelijk. het gaat om de kromming in het vlak waar de lijnen naar toe gaan. dus dat het in de andere richting dan een cylinder is maakt niet uit toch?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Optica en Akoestiek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!