Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
HansH
Artikelen: 0

Re: 4 Kleuren probleem

in de basis komt het er denk ik toch op neer dat het er voor het algemene bewijs om gaat dat je met overlappende gesloten lussen altijd voldoende vrijheidsgraden over hebt om het met 4 kleuren te kunnen. vraag is dus waar nu de kern van het probleem zit voor het bewijs. is dat omdat er zoveel verschillende omstandigheden zijn?

ads

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

Regor

Aan Xilvo,

De "zin" hieronder sloeg / slaat op de tekst die erboven stond / staat!
"Wie geeft mij een consistente wiskundige redenering die het tegendeel bewijst ?"

Natuurlijk weet ik dat het 4 kleurenprobleem "bewezen" is ..... voor zover en zolang men het bewijs aanneemt.

Wat ik met de vraag bedoel (bij herhaling, sorry) is ........ welke logische wiskundige redenering bewijst / toont aan dat de 4 basis configuraties die ik tekende (en er zijn niet meer dan 4 basis configuraties logisch mogelijk)niet voldoende zijn om aan te tonen
dat bij complexere configuraties .. ook maar 4 kleuren nodig zijn.

Het gaat mij om fundamentele logica...... die mijn visie ontkracht.
................................................................................................................................................................................................
Uw opmerking over de derde basis figuur kan ik niet plaatsen.
De derde basis figuur is gewoon het meest elementaire Vlak met een even aantal zijden (Lijnen ).en Lijnen naar buiten op de hoekpunten..... bij een willekeurig 2n Vlak (n>1 want een 2 Vlak bestaat niet )............. zijn ook maar 3 kleuren. nodig.

ER ZIJN MAAR 4 FUNDAMENTELE BASIS CONFIGURATIES........ WIE TEKENT ER ANDERE ?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Xilvo

Regor schreef: do 09 jan 2025, 13:07 Wat ik met de vraag bedoel (bij herhaling, sorry) is ........ welke logische wiskundige redenering bewijst / toont aan dat de 4 basis configuraties die ik tekende (en er zijn niet meer dan 4 basis configuraties logisch mogelijk)niet voldoende zijn om aan te tonen
Zo werkt het niet. Jij moet aantonen dat ze wel voldoende zijn.
Regor schreef: do 09 jan 2025, 13:07 Uw opmerking over de derde basis figuur kan ik niet plaatsen.
De derde basis figuur is gewoon het meest elementaire Vlak met een even aantal zijden (Lijnen ).en Lijnen naar buiten op de hoekpunten..... bij een willekeurig 2n Vlak (n>1 want een 2 Vlak bestaat niet )............. zijn ook maar 3 kleuren. nodig.
Nogmaals, kan je bewijzen dat de twee gebieden met B erin elkaar nooit kunnen raken?
HansH

Regor schreef: do 09 jan 2025, 13:07 welke logische wiskundige redenering bewijst / toont aan dat de 4 basis configuraties die ik tekende (en er zijn niet meer dan 4 basis configuraties logisch mogelijk)niet voldoende zijn om aan te tonen
ik denk dat dat komt omdat complexere configuraties niet per definitie dezelfde structuur (en relaties daaruit voortvloeiend) hebben als jouw getekende configuratie. maar als je dat weet wat kun je er dan mee als onderdeel van het totale bewijs? dat is me nog even een raadsel.
Regor

Aan HansH,

Een complexere configuratie bestaat steeds en enkel maar uit meerdere 4 basis configuraties !!!

1. Er zijn altijd cyclische permutaties van de kleuren van de 4 basis configuraties mogelijk.
2. De oriëntatie van de 4 basis configuraties is willekeurig ..... niet hoek afhankelijk.
3. De lengte van de Lijnen (zijden) in de 4 basis configuraties en ook in complexere configuraties is onbelangrijk en beïnvloed de
kleur- setting niet.

Het is blijkbaar heel moeilijk om mij een logische redenering te overhandigen waarom dat niet voldoende is.
Regor

Na talrijke inspirerende inslaap momenten in verband met het 4 K probleem denk ik een sluitend bewijs te hebben.
Gezien ik niet vaardig ben in het maken van figuren en wiskundige formules zal ik ze in een word document zetten en proberen toe te voegen aan een reactie, ofwel er foto's van te maken en deze toe te voegen.
Ik snap dat niemand iets heeft aan deze reactie, maar het is het "eureka" gevoel dat mij ertoe bracht.

Aan het beheer,

Bestaat er zoiets als bescherming van intellectuele eigendom bij ScienceTalk als iemand een reactie / bewijs (als het correct en aanvaard wordt )?
Ik maak mij geen illusies hoor, maar "nooit geschoten is altijd mis"
R_Bena
Beheer

Regor schreef: do 13 feb 2025, 17:31 Na talrijke inspirerende inslaap momenten in verband met het 4 K probleem denk ik een sluitend bewijs te hebben.
Gezien ik niet vaardig ben in het maken van figuren en wiskundige formules zal ik ze in een word document zetten en proberen toe te voegen aan een reactie, ofwel er foto's van te maken en deze toe te voegen.
Ik snap dat niemand iets heeft aan deze reactie, maar het is het "eureka" gevoel dat mij ertoe bracht.

Aan het beheer,

Bestaat er zoiets als bescherming van intellectuele eigendom bij ScienceTalk als iemand een reactie / bewijs (als het correct en aanvaard wordt )?
Ik maak mij geen illusies hoor, maar "nooit geschoten is altijd mis"
Op welke manier bescherming van het intellectueel eigendom?
Regor

Aan het beheer,

Een mogelijks juist bewijs uit handen geven aan een derde / derden (forum leden en/of bezoekers) lijkt mij niet evident / verstandig.
Ziet U daarvoor een oplossing ?
Niet publiceren of niet op een forum plaatsen is natuurlijk een oplossing, maar dan wordt het moeilijk om het te laten controleren / verifiëren.
Professor Puntje

Je kunt het bij een notaris in bewaring geven, die kan dan getuigen dat je het op de betreffende datum hebt overhandigd. Daar zijn dan wel kosten aan verbonden...
R_Bena
Beheer

Regor schreef: do 13 feb 2025, 18:35 Aan het beheer,

Een mogelijks juist bewijs uit handen geven aan een derde / derden (forum leden en/of bezoekers) lijkt mij niet evident / verstandig.
Ziet U daarvoor een oplossing ?
Niet publiceren of niet op een forum plaatsen is natuurlijk een oplossing, maar dan wordt het moeilijk om het te laten controleren / verifiëren.
Zoals in de regels staat: wanneer je iets op het Sciencetalk forum plaatst dan is dat met de bedoeling het openbaar te maken en daarover eventueel in discussie te treden. Posts worden niet verwijderd omdat dan alle reacties van andere mensen ook mee worden verwijderd en dat is niet fair ten aanzien van de rest van de gebruikers. Dat wil niet noodzakelijkerwijs zeggen dat jouw idee of plan of patent dan niet meer van jou is en dat iemand anders het recht heeft om ermee aan de haal te gaan en te gaan munten of iets dergelijks. Maar van dat juridische aspect heb ik niet veel verstand, hoe het zit met ideeën die niet gepanteerd zijn etc.

Nu kan het zo zijn dat iemand een keer iets geplaatst heeft en daar vervolgens ongelofelijk veel spijt van heeft omdat ie daardoor in de problemen is gekomen, en dan willen we best meedenken want iemand moet er niet persoonlijke schade door gaan lijden. Maar ideeën die hier geopenbaard worden (en zolang ze niet gepatenteerd zijn blijven ze ideën lijkt me) zijn nadrukkelijk bedoeld om er publiekelijk over te discussiëren.
Regor

Aan beheer,
Ok, begrepen en akkoord, ik hou er rekening mee.

Aan PP,
Dank U,
Is ook een oplossing.
Nu herinner ik mij dat ik (veel ) vroeger een paar zaken liet registreren bij de "registratie" (in elke stad is zoiets), verzegelde gedateerde enveloppe, voor de lage prijs (van toen) van 50 euro.
Xilvo

Hoe het zit met een wetenschappelijk idee als een wiskundig bewijs weet ik niet, dat lijkt me zeker niet patenteerbaar.

Voor een uitvinding (waar je wel patent/octrooi op kunt aanvragen) geldt dat je er niet mee in de openbaarheid mag komen voordat het patent is aangevraagd (of het geldt totdat het ook daadwerkelijk verleend is weet in niet meer).

Maak je het openbaar, dan is het daarna niet patenteerbaar meer.
Regor

Aan Xilvo,

Ok, maar juridisch gaat het bij mijn weten niet over een patent bij een wiskundig of wetenschappelijk bewijs.
Het is juridisch te beschermen onder "intellectuele eigendom", geen gemakkelijke materie.
Maar gewoon laten registreren zoals ik beschreef is een voldoende bewijs alles in een enveloppe, die de registratie dateert en verzegeld en nummert.

Eerst maar zelf zorgvuldig voldoende checken als het bewijs "hout snijd".
Xilvo

Regor schreef: do 13 feb 2025, 20:27 Ok, maar juridisch gaat het bij mijn weten niet over een patent bij een wiskundig of wetenschappelijk bewijs.
Dat schreef ik dan ook.
Regor schreef: do 13 feb 2025, 20:27 Maar gewoon laten registreren zoals ik beschreef is een voldoende bewijs alles in een enveloppe, die de registratie dateert en verzegeld en nummert.
Ik vraag me af of dat (nog) bestaat en zo ja, of het standhoudt als bewijs bij een rechter.

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

HansH

Hoe gaat het normaal als een wetenschapper iets ontdekt? dan publiceert die het zodat iedereen weet wie het bedacht heeft.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🎲 Wiskunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!