Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Xilvo
Artikelen: 0

Re: Gedrag van vrije massa's

Regor schreef: di 04 feb 2025, 13:07 ivm de laatste zin uit uw laatste reactie .........principieel is wat kort door de bocht denk ik....... hangt toch af van de begintoestanden in al zijn factoren.
Echt principieel.
Regor schreef: di 04 feb 2025, 13:07 Op de keper beschouwd is dus / moet dus het volledige universum chaotisch zijn.
Inderdaad, dat is het dan ook.
Regor schreef: di 04 feb 2025, 13:07 Waarom zijn er dan (ogenschijnlijk) zoveel (bijna) stabiele systemen bv . ons zonnestelsel.
Zoals je zegt, ze lijken stabiel en zijn het over langere tijd. Maar over langere tijd is niet te voorspellen hoe het zal evolueren. Mischien wel in grote lijnen maar niet op het niveau van individuele sterren en planeten.
Het zonnestelsel is te benaderen als een aantal twee-deeltjes problemen, die zijn stabiel. De zon is zoveel massiever dan de planeten dat de planeten maar weinig invloed ondervinden van de andere planeten en dus te benaderen zijn alsof alleen de planeet en de zon bestaan.
Hoe dat ontstaan is heb ik al eerder aangeroerd.
Regor schreef: di 04 feb 2025, 13:07 Is de bepalende factor in de chaos theorie de begin toestand of de tijd ... of beiden ?
De toestand. Chaos zie je aan hoe het zich in de tijd ontwikkelt.
Regor schreef: di 04 feb 2025, 13:07 Kan chaos van een theoretisch geïsoleerd systeem plots verwijten en een stabiele sistuatie opleveren?
Als je een drie-deeltjes situatie hebt en twee ervan botsen en gaan door als een enkel nieuw deeltje, dan ga je van een chaotisch naar een voorspelbaar systeem.

ads

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Bekijk product

Regor

Aan Xilvo,

Heb het moeilijk met uw laatste zin......Chaos die evolueert (weliswaar conditioneel) naar orde .. tenzij ik het verkeerd voor heb.

1. Is Chaos een synoniem voor Wanorde ?
2. Is Wanorde een maat is van Entropie ?
3. Dan moet toch de Chaos steeds toenemen ? ..... gezien de Entropie van een "systeem" steeds toeneemt.
4. Hoe kan dan de einde van het universum een Big Crunch of een Big Freeze zijn ?
5. Zijn dat geen eind-toestanden met lagere Entropie ?.......beetje toelichting aub.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Xilvo

Regor schreef: di 04 feb 2025, 14:49 1. Is Chaos een synoniem voor Wanorde ?
Chaos, zoals in chaostheorie, is de naam voor een op wat langere termijn in de praktijk onvoorspelbaar systeem. Het is geen wanorde, het is geen entropie. Weer is chaotisch, een driedeeltjes systeem is chaotisch. Een tweedeeltjes systeem niet.
Regor schreef: di 04 feb 2025, 14:49 4. Hoe kan dan de einde van het universum een Big Crunch of een Big Freeze zijn ?
Ik zie het verband met dit onderwerp niet.
Regor

Aan Xilvio,

Voor mij hoef U niet in herhaling te vallen met voorbeelden, ik lees ze goed.
Ok, Chaos heeft niets te maken met wanorde.
Mijn laatste vraag heeft wel te maken met Entropie, ik open nieuwe Topic

Aan Allen,

Voor mij is deze Topic afgehandeld, bedankt voor de reacties.

ads

Steun Sciencetalk Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

efdee

Als alle botsingen volkomen veerkrachtig zijn, gaan de bewegingen eeuwig door.
Dat heb je bijvoorbeeld bij gassen en/of gasmnegsels.

Als de botsingen alle gedeeltelijk of volledig onveerkrachtig zijn, klontert tenslotte alles samen.
Hoe veerkrachtiger, hoe langer dat duurt.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🧭 Natuurkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!