Kom maar op...
Als regisseur vindt ik Stanley Kubrick boven andere regisseurs uitsteken vanwege de onderliggende lagen die in vrijwel alle films (behalve 'Spartacus' maar dat was dan ook niet echt zijn film). Kubrick was anders dan de meeste regisseurs doordat hij het verhaal minder belangrijk vond dan de onderliggende gedachte. Hij koos voor verhalen, niet op basis van de qualiteit van de verhaal, maar meer op het oog op de boodschap (thema) die hij wou duidelijk maken. Deze boodschap was vaak de ontmenselijking van de mens. Zo schijnt het dat hij opzettelijk koos voor twee matige acteurs voor de hoofdrollen in '2001: A space odyssey' opdat de mens minder menselijk lijkt en dat zelfs Hal (een computer) menselijker lijkt dan hun, vooral in de scene waarin Hal wordt afgesloten. 'Full metal jacket' toont al in één van de eerste scene's de rekruten, terwijl hun haar wordt afgeschoren. Hun haar staat hierin denk ik voor hun identiteit die door de samenleving wordt vernietigd. Immers, Je kunt van een machine makkelijker een moordenaar maken als van een mens. Hierom de volgende titels:
- 2001: A space odyssey *
- A clockwork orange
- Full metal jacket
- Dr Strangelove
Vlak na de oorlog stond filmproductie voor een tijd vrijwel stil, totdat eind jaren vijftig een kleine opleving kwam. In deze periode werden enkele zeer lange films uitgebracht die ik ook graag zie:
- The ten commandments
- Ben Hur
- The bridge on the river Kwai
- Lawrence of Arabia
- Dr Zhivago
- The great escape
Maar de hoogtijdagen van de film (naar mijn mening) waren de jaren zeventig:
- One flew over the cuckoo's nest
- The man who would be king (geen meesterwerk, maar wel zeer leuk)
- The Godfather
- The Godfather part ll
- The conversation *
- Apocalypse now (wie zou regisseur #2 nou zijn)
- All the presidents man
- Nashville *
- Taxi driver
- Mean streets
- Serpico
- Once upon a time in the west (waardeloos verhaal, maar prachtige muziek en regie)
- The deerhunter *
- Deliverence
- enz.
In de de jaren tachtig werden nog enkele andere goeie films gemaakt:
- Raging bull *
- Koyaanisquatsi
- World according to Garp
- The untouchables
- The killing field
- Amadeus
- Gandhi
- Once upon a time in America
- Brazil
De jaren negentig zijn al een flink stuk magerder:
- Schlindlers list
- American beauty
(- Magnolia) ik ben nog twijfelend hierover.
Verder nog films die niet in de bovenstaande categoriën valt:
- The hustler *
- The graduate (Ik vind Simon & Garfunkel prachtig)
- Vertigo *
- La dolce vita *
- Midnight cowboy *
* Vanwege de grote hoeveelheid heb ik de favorieten onder de favorieten aangemerkt met een asterisk