@ Souldja:
"Slechte leefgewoonten" vind ik een weinig specifieke omschrijving. Over het algemeen is men het eens over dit lijstje als oorzaken voor kanker:
- erfelijkheid
- virussen
en straling/mutagenen/carcinogenen als grote 'restgroep'
Verder is het lichaam prima in staat om kankercellen op te ruimen. Kanker is monoclonaal, dus zeker in beginstadium relatief gemakkelijk op te ruimen: de meeste worden door het autoimmuunsysteem opgeruimd (cytotoxische T-cellen als ik me niet vergis).
Helaas schieten we onszelf soms te kort en ontstaat er inderdaad kanker.
De omega 3 die noemt is een essentieel (kan je dus niet zelf synthetiseren) meervoudig onverzadigd vetzuur.
Zie ook
Wiki, waar onder andere de naamgeving wordt toegelicht.
@ robo:
Het gaat vaak pas mis als in het gen voor een reparatiemechanisme een mutatie ontstaat waardoor dit niet meer werkt en mutaties elders dus een kleinere kans hebben op reparatie.
Kanker is een ongeremde celdeling. Genen waaruit kanker onstaat zijn dan ook vaak betrokken bij het aanmaken van groeiremmende of -stumulerende factoren.
Wat statistiek (grove percentages):
- 85% van alle kanker is een carcinoom, wat wil zeggen dat het uit epitheelcellen is gevormt
- 8% hematopoetisch (bloedcellen)
- 2% uit zenuwcellen
- 1% sarcoon (bindweefselcellen)
(de rest van de 100% is afronding en kleine 'restgroepen')
Op zich lijken deze percentages me niet vreemd, gezien epitheel van deze cellen verreweg het snelste deelt.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-