Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
vijv
Artikelen: 0

Re: Wat is Informatie ?

Regor schreef: do 18 sep 2025, 17:58 @Vijv,

p.s; de dobbelsteen heeft quasi oneindig veen meer informatie, zijn kleur, gewicht, vlakheid, temperatuur, ........ onnoemelijk veel, volgens mij gelimiteerd volgens zijn Planck (zie *) ............... maar volgens mij NIET oneindig veel ........ want twee dobbelstenen hebben er meer !
Als je hier over valt ontgaat je de essentie. De dobbelsteen is hier een metafoor een visualisatie van een systeem dat maar zes toestanden bezit.
Ik heb nog getwijfeld om dit als voorbeeld aan te halen, omdat ik dit soort reacties had verwacht.

Een slecht voorbeeld dus van mij.

ads

Steun Sciencetalk Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - envelop

bol cadeaukaart - envelop

Bekijk product

Regor

@vijv,

Natuurlijk val ik erover, het is niet slecht, maar gewoon fout !
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

wnvl1

vijv schreef: vr 19 sep 2025, 09:10
wnvl1 schreef: do 18 sep 2025, 17:47 Vollediger is dan om te gaan kijken naar de entropie zoals ze gedefinieerd wordt in de informatietheorie. Dan wordt er ook nog rekening gehouden met de kansverdeling.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Entropie_ ... ietheorie)
Ik vind het artikel van wikipedia niet zo goed.
Volgens mij is informatie onafhankelijk te definieren van entropie. Entropie is eerder een maat van verborgen informatie.
Entropie was echt wel de kern van heel onze cursus informatietheorie vroeger. We gebruikten het boek Digital and analog communication systems van Sam Shanmugam wat een bekende referentie is. Dat is daar ook volledig op gebaseerd. Daarin wordt het veel diepgaander uitgelegd en toegepast op alle soorten van modulatie.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
vijv

wnvl1 schreef: vr 19 sep 2025, 09:59
Entropie was echt wel de kern van heel onze cursus informatietheorie vroeger. We gebruikten het boek Digital and analog communication systems van Sam Shanmugam wat een bekende referentie is. Dat is daar ook volledig op gebaseerd. Daarin wordt het veel diepgaander uitgelegd en toegepast op alle soorten van modulatie.
Natuurlijk is in de informatietheorie entropie een centraal begrip.
Over informatie op zich is er immers niet veel te vertellen volgens mij buiten heoveel informatie een systeem bezit en er behoud van is of niet.

PS was het voorbeeld van de dobbelsteen dan zo onduidelijk?
wnvl1

Het voorbeeld van de dobbelsteen is wel duidelijk.

Informatie gaat volgens mij in het algemeen wel niet om het zuiver tellen. Het is eerder hoeveel bits heb je nodig om de toestand van een systeem te specificeren, gegeven het aantal mogelijke toestanden én hun waarschijnlijkheden. Jij zou dus die waarschijnlijkheden eerder weglaten. Voor een meer diepgaande discussie moet je volgens mij vanaf daar niet te veel gaan veralgemenen. Je moet het dan toepassingsgebied per toepassingsgebied gaan bekijken. De insteek gaat dan telkens wat verschillen.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Regor

Ik wacht nog steeds naar wetenschappelijk aansprekende definitie van informatie (in zijn meervoud) en de kleinst mogelijke informatie.
vijv

Regor,

Ik dacht dat ik die gegeven had: "Informatie is het aantal toestanden waarin een systeem zich kan bevinden."
Wat mis je hier nog in?
HansH

als voorbeeld: hoeveel informatie zit er in een avatar van 200 x 200 pixels met 3x 256 kleuren per pixel?
dat is dus 200 x 200 x 256 x 256 x 256=6.7E11 informatie eenheden. dus je kunt maximaal zoveel verschillende avatars maken op science talk.
Regor

@vijv,

Ok, schrijf aub niet "het is" ... maar i"ik denk of "volgens mij"/
(Ik ben allergisch aan "het is" .....tenzij in de zuivere wiskunde)
komt er volgens mij al behoorlijk dichtbij......... maar volgens uw definitie is informatie dus "een getal" ....... ben ik helaas niet mee eens.

@HansH,

Uw voorbeeld getuigt van een heel enge visie over informatie, sorry.
Informatie heeft niets te maken met aantal mogelijkheden !
vijv

Regor schreef: vr 19 sep 2025, 14:58 @vijv,

Ok, schrijf aub niet "het is" ... maar i"ik denk of "volgens mij"/
(Ik ben allergisch aan "het is" .....tenzij in de zuivere wiskunde)
Als ik iets schrijf is het evident dat ik dat denk, dus mag je dat er altijd bij denken bij mijn teksten. maar ik ga die overbodige informatie er niet altijd bijschrijven :)
Regor schreef: vr 19 sep 2025, 14:58 komt er volgens mij al behoorlijk dichtbij......... maar volgens uw definitie is informatie dus "een getal" ....... ben ik helaas niet mee eens.
Wat zijn je argumenten om te denken dat een getal onvoldoende is?
Regor

informatie is geen getal !
vijv

Regor schreef: vr 19 sep 2025, 15:36 informatie is geen getal !
Dat had je al gezegd maar waar besluit je dat uit, (En ik zeg niet dat je ongelijk hebt)
HansH

Regor schreef: vr 19 sep 2025, 15:36 informatie is geen getal !
hoeveel informatie denk je dat er op een CD kan van 700megabyte?
wnvl1

5.6 miljard bits als er geen redundantie is. Dus toch een getal.

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Bekijk product

Regor

@wvnl1,

Een CD bezit veel meer informatie dan wat U opgeeft, ..... zijn afmetingen, zijn temperatuur, zijn kleur ..... en nog quasi oneindig veel meer.
.....................................
@Allen,

Wat is de maximum hoeveelheid informatie die één Planck Ruimte - Tijd kan bevatten ?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🧭 Natuurkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!