Puzzel Puzzels
R_Bena
Beheer
Artikelen: 0

Re: grafiek genereren van het aantal nieuwe leden van Sciencetalk als functie van de tijd

OOOVincentOOO schreef: do 02 okt 2025, 23:23
Wat er moest gebeuren, en dat is uiteindelijk ook gedaan, is activiteit op het forum behouden
Activiteit is belangrijk. Echter denk ik dat het forum diep begraven ligt in de website. Veel kliks nodig en dan op Forum overzicht uitkomen als startpunt.

Ook denk ik rechtuit dat het forum HTML verouderd is en omslachtig te bedienen en is nagenoeg 1 op 1 het oude forum. Het is in de jaren gegroeid met bijvoorbeeld te veel subcatagorien in de door mij gehate Forum overzicht.

Twee belangrijke winners m.i.:

1.
Een makkelijk overzicht laatste post met terug zoek functie.

2
Een makkelijke manier dat gebruikers een topic kunnen aanmaken en ook terug vinden. Al helemaal wanneer een mod bericht verplaatst. Forum overzicht helpt hier niet bij.

Voor een nieuwe gebruiker is dit niet evident. Maar hier is inlevingsvermogen en zelfkritiek voor nodig.
Betreft het eerste ben ik het met je eens. Met het tweede ben ik het ook eens. Echter, de vraag is of dat zal leiden tot meer activiteit. Het zal zeker de boel vergemakkelijken, maar het lijkt me stug dat daardoor opeens de activiteit toeneemt, laat staan sterk toeneemt. Ik denk dat het probleem dieper ligt, namelijk aan een algehele trendontwikkeling en inderdaad veroudering, maar sowieso veroudering van forumlayouts en manier van posten daarop.

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

wnvl1

Re: grafiek genereren van het aantal nieuwe leden van Sciencetalk als functie van de tijd

OOOVincentOOO schreef: do 02 okt 2025, 23:23 Twee belangrijke winners m.i.:

1.

2
Een makkelijke manier dat gebruikers een topic kunnen aanmaken en ook terug vinden. Al helemaal wanneer een mod bericht verplaatst. Forum overzicht helpt hier niet bij.

Voor een nieuwe gebruiker is dit niet evident. Maar hier is inlevingsvermogen en zelfkritiek voor nodig.
Daar heb je gelijk in. Dat zit op physicsforums beter in elkaar. Zij hebben wel geen standaard phpBB. Mogelijk is het niet evident om dat op een eenvoudige goedkope manier op te lossen.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

OOOVincentOOO

@wnvl,

Dit gebruikte ik:

Datum conversie deed ik in excel. Omdat ik dit al gedaan had bij handmatige data collecting.

Code: Selecteer alles

from selenium import webdriver
from selenium.webdriver.chrome.service import Service
from selenium.webdriver.common.by import By
import pandas as pd
import time

# Path to your Chrome/Chromium profile (adjust for your OS!)
user_data_dir = r"C:\Users\MY_USER\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default"

options = webdriver.ChromeOptions()
options.add_argument(f"--user-data-dir={user_data_dir}")
options.add_argument("--profile-directory=Default")  # or "Profile 1" etc.

driver = webdriver.Chrome(options=options)

pages = 70925/25
all_rows = []

for i in range(int(pages)):
    start = i * 25
    print(start)
    url = f"https://sciencetalk.nl/forum/memberlist.php?sk=c&sd=1&start={start}"
    driver.get(url)

# wait for table to load
    time.sleep(2) 

# locate table
    table = driver.find_element(By.ID, "memberlist")

# get headers only once
    if i == 0:
        headers = [th.text.strip() for th in table.find_elements(By.TAG_NAME, "th")]

# get rows
    for tr in table.find_elements(By.CSS_SELECTOR, "tbody tr"):
        cells = [td.text.strip() for td in tr.find_elements(By.TAG_NAME, "td")]
        if cells:
            all_rows.append(cells)

# --- optional: save intermediate DataFrame every 5 pages ---
    if (i + 1) % 5 == 0:
        df_temp = pd.DataFrame(all_rows, columns=headers)
        df_temp.to_csv(f"memberlist_progress_{start}.csv", index=False)
        print(f"Saved progress after page {i + 1}")

# --- final save ---
df = pd.DataFrame(all_rows, columns=headers)
df.to_csv("memberlist_final.csv", index=False)
print("Scraping finished, saved final DataFrame.")

driver.quit()
wnvl1

Danku. Je kan dus via

Code: Selecteer alles

options = webdriver.ChromeOptions()
options.add_argument(f"--user-data-dir={user_data_dir}")
options.add_argument("--profile-directory=Default")  # or "Profile 1" etc.

driver = webdriver.Chrome(options=options)
Selenium Chrome openen met je eigen bestaande gebruikersprofiel. Zo blijf je dan ingelogd op ST. Daar had chatgpt mij niet op gewezen.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
R_Bena
Beheer

wnvl1 schreef: do 02 okt 2025, 23:46
OOOVincentOOO schreef: do 02 okt 2025, 23:23 Twee belangrijke winners m.i.:

1.

2

Daar heb je gelijk in. Dat zit op physicsforums beter in elkaar. Zij hebben wel geen standaard phpBB. Mogelijk is het niet evident om dat op een eenvoudige goedkope manier op te lossen.
Maar ze kampen met hetzelfde probleem: een achteruitgang van de activiteit (in de loop der jaren). Dusja, de million dollar question is: hoe counter je zoiets.
OOOVincentOOO

wnvl1 schreef: vr 03 okt 2025, 00:13 Daar had chatgpt mij niet op gewezen.
De juiste vragen stellen door: ervaring opbouwen en veel verschilllende gereedschappen kennen.

Op topics waar ik geheel niets van weet krijg ik ook antwoorden van AI die mij niet helemaal bevallen. Garbage in is garbage out.
HansH

OOOVincentOOO schreef: vr 03 okt 2025, 08:35

Op topics waar ik geheel niets van weet krijg ik ook antwoorden van AI die mij niet helemaal bevallen. Garbage in is garbage out.
helemaal mee eens. Dat probleem kwam ik gisteren al tegen omdat ik geen steek verder kwam ondanks AI omdat ik er onvoldoende in zit hoe je data extraheertt en converteert naar leesbare formaten waar andere tools iet mee kunnen. en dat is nu precies waar een forum wel veel sterker in is als er mensen zijn die begrijpen waar je mee zit. AI begrijpt niets.
R_Bena
Beheer

Het is allemaal heel makkelijk om onszelf als uitgangspunt te nemen. Maar je moet iemand van - pakweg 25 - nemen. Die heeft een vraag. Die stelt 'm aan chatgpt. Chatgpt geeft een onbevredigend antwoord. Dan gaat ie niet naar een forum toe. Dan gebruikt ie andere ai, zoals Google gemini of perplexity. Hij wil immers meteen, à la minute, een antwoord, want we willen tegenwoordig instant gratification. Vind ie het antwoord daar niet, dan zou ie nog kunnen zoeken op social media: youtube, tiktok, google, twitter, reddit, telegram, groepsapps op whatsapps, etc. Pas in het allerlaatste geval, als ie écht niet bevredigd wordt door ai en de rest van de kanalen, gaat ie naar een forum toe.

Nu, je moet deze case optellen bij gelijksoortige cases, en dan kom je op een groot volume dat is weggevallen. En daar tel je vervolgens ook nog eens de mensen bij op die weggevallen zijn van forums sinds de opkomst van social media in 2006/2007, omdat forums niet meer kunnen voorzien in hun behoeften als het gaat om het sociale aspect. En vanuit dat licht bekeken worden de grafieken die in deze topic gegeven zijn superlogisch. Ze volgen precies dat patroon, op de jaren 20/21 na, die vanwege covid een uitzondering waren.

Chatgpt is de definitieve nekslag geweest voor forums als deze. Ook de Engelse forums gaan er vroeg of laat aan, want vertonen hetzelfde patroon van wat ik daar heb gelezen over dalend bezoekersvolume en dalende activiteit.

Positief of negatief heeft daar niets mee te maken. De cijfers hebben geen boodschap aan zogenaamde positiviteit. Die zijn neutraal en vertellen de waarheid. De rest is constructie, een menselijk verzinsel waar de realiteit geen boodschap aan heeft.

Ai ontwikkelt zich ook in razend tempo. De problemen die er nu nog zijn met ai, die zijn er over een jaar of binnen enkele jaren niet meer.
Regor

@Bena,

Hierbij mijn ongevraagde adviezen.

1. De topics en posts nog laagdrempeliger toelaten....... omdat de superieure kennis van een paar bollebozen nieuwe leden afschrikt .... denk ik, daarom schrijft ik het.
2. In het beheer consequent zijn in het schrappen van posts, gelijke behandeling van iedereen.
3. Uzelf buiten het plaatsen van topics en posts te houden.
Volgens mijn levenservaring (!) vertoont U een amalgaan van behoorlijk harde en niet zo evidente standpunten over een veelheid
van zaken ....... waar veel mensen / lezers moeite mee hebben.
U neemt een harde wetenschappelijke houding aan zonder veel gevoel; of emotie !
Ik opende speciaal een topic ervoor om aan te tonen dat mensen rationeel analyseren, maar emotioneel beslissen, dus ook in het
"lid worden of niet"
Ik heb al een paar keer in die zin gereageerd . maar post verwijdert.
3. Van uw troon afstappen, en via officiele nationale instanties subsidies aanvragen . en hopelijk bekomen.
HansH

Ik denk ook dat steeds proberen te bevestigen waarom het slecht gaat weinig zin heeft en zeker geen positief effect heeft. mijn voorstel zou zijn om het oftewel te nemen zoals het is en daarmee proberen er het beste van te maken, maar er dan ook zelf achter staan, of de zaak stoppen of overdragen aan iemand anders.
R_Bena
Beheer

1. De topics en posts nog laagdrempeliger toelaten....... omdat de superieure kennis van een paar bollebozen nieuwe leden afschrikt .... denk ik, daarom schrijft ik het.
Het heeft in 2017 geen mensen afgeschrikt en nu ineens wel. Mensen kunnen laagdrempelig zonder registratie binnen 5 seconden hun reactie plaatsen. Is niet de reden. Is één van de meest laagdrempelige forums die er is. Qua inhoud een hoog niveau, maar er zijn genoeg mensen met een hoog niveau in Nederland. Die waren er in 2017 namelijk ook, en ik geloof niet dat de bevolking plots veel dommer is geworden.
2. In het beheer consequent zijn in het schrappen van posts, gelijke behandeling van iedereen.
Iedereen wordt hier gelijk behandeld. Is ook niet de reden dat mensen niet posten.
3. Uzelf buiten het plaatsen van topics en posts te houden.
Mijn beheer heeft de activiteit doen toenemen. Kijk naar de grafiek. Je bent opnieuw niet op basis van feiten aan het redeneren, maar volledig vanuit de eigen beleving.
Screenshot_20251003_152322_Chrome
niet zo evidente standpunten over een veelheid van zaken
Het zijn feitelijke zaken die bijna altijd worden onderbouwd door empirische onderzoeken. Dit is een wetenschapsforum dat over feiten dient te gaan, geen Libelle. Als jij niet met de waarheid kunt omgaan, dan heb jij een probleem met de waarheid.

En als jij zoveel moeite hebt met mijn mening, waarom post je dan nog. Blijkbaar heeft het geen enkele invloed op jouw postgedrag. Maar je kunt blijkbaar wel voor anderen bepalen dat het een negatieve invloed heeft. Gewoon de zoveelste onzin dus.
U neemt een harde wetenschappelijke houding aan
Ja, het is een wetenschappelijke site. Of was je daar nog niet achter komen. Een harde houding heb ik enkel tegen jou en Hans, omdat jullie beiden deels trollen zijn en voortdurend onder andermans huid willen gaan zitten. Verder is er nog niemand geband, iedereen heeft ruim baan gekregen om z'n mening te uiten, hoe stupide die ook was.
3. Van uw troon afstappen, en via officiele nationale instanties subsidies aanvragen . en hopelijk bekomen.
Dit is een inhoudelijke, waardetoevoegende opmerking. Bedankt voor de suggestie
R_Bena
Beheer

HansH schreef: vr 03 okt 2025, 15:15 Ik denk ook dat steeds proberen te bevestigen waarom het slecht gaat weinig zin heeft en zeker geen positief effect heeft. mijn voorstel zou zijn om het oftewel te nemen zoals het is en daarmee proberen er het beste van te maken, maar er dan ook zelf achter staan, of de zaak stoppen of overdragen aan iemand anders.
Ik hou van alle bezoekers op dit forum. Ook van jou Hans, ook al herhaal je steeds weer hetzelfde, zeg je soms ronduit stupide zaken, en kan ik je tegelijkertijd ook neerschieten met je gezuig.

Tot nu toe zijn er een aantal suggesties gedaan die ik later nog zal samenvatten.
Regor

@Bena,

Wat betreft:
2. "Iedereen wordt hier gelijk behandeld. Is ook niet de reden dat mensen niet posten."
U doet vanuit uw persoonlijkheid een goede poging ertoe, maar het is soms frappant "niet zo"

"Is ook niet de reden dat mensen niet posten."
Dat kan U niet bewijzen, dat verondersteld U.

3. "Mijn beheer heeft de activiteit doen toenemen"
Wishfull thinking ..... een verondersteld verband door U.
Zie het eens anders ..... de activiteit is toegenomen als er "een ander" aan het beheer kwam.
Toen men in geuren en kleuren vaststelde wie die beheerder was en hoe hij in elkaar stak qua meningen en overtuigingen
op basis van inhoud van zijn posts ........ begon de afgang ..... benieuwd waar het knikpunt ligt en waardoor !

"Als jij niet met de waarheid kunt omgaan, dan heb jij een probleem met de waarheid."
Stop het met het steeds te hebben over "de waarheid".
Facts and figures zijn één zaak ..... de waarheid is volgens elkeen anders volgens zijn perceptie.
DE waarheid bestaat wetenschappelijk niet ........ "Of was je daar nog niet achter komen" .............om de sneer te gebruiken
die jij schreef.

"Blijkbaar heeft het geen enkele invloed op jouw postgedrag" ....... de reacties van mij en een ander op jou gedrag blijkbaar
ook niet.

"Gewoon de zoveelste onzin dus." ........ weeral een uitdrukking van een beheerder dat deontologisch niet zou mogen /
kunnen........ of was het begrip "onzin" besmettelijk vanuit WF naar ST ?

"hoe stupide die ook was." ........ weeral een uitdrukking van minachting naar wie dan ook ! ...... ongepast.

"Dit is een inhoudelijke, waardetoevoegende opmerking. Bedankt voor de suggestie" ....... heeft U al eens geschreven, U
valt in herhaling ;) is het reeds gebeurd ? ........ heeft het iets opgeleverd ?

Ik blijf bij mijn overtuiging dat het beheer / de baas / de generaal .... niet aan de frontlijn moet mee- vechten, maar in de achterhoede de strategie moet bepalen. ........ hij moet een gesloten boek zijn ....... waarin geen inkijk mogelijk / toegelaten is.

Met mijn (beperkte) ervaring vind ik dat U een attitude en persoonlijkheid heeft en uitstraalt die niet past bij het runnen van een forum (ST), sorry, ..... houd de eer aan Uzelf. 8-)
OOOVincentOOO

I heb alle data tot en met 2003 toegevoegd.
  • Plot cumulatief aantal aanmeldingen.
  • Aantal aanmeldingen per dag.
  • Top 250 gebruikers met aantal berichten sinds aanmelding (en gemiddelde aantal berichten per dag sinds aanmelding)
Geeft wellicht input voor meer inhoudelijke discussie.
WF-ST_Cumulatief_V01
WF-ST_Afgeleide_V01
WF-ST_Top250_V01
WF-ST_PerGebruiker_V01
ST-WF_AanmeldingsData_V01
(2.68 MiB) 33 keer gedownload

ads

Steun Sciencetalk Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Bekijk product

R_Bena
Beheer

@Regor: je hebt al meerdere keren op dit forum aangetoond dat je geen onderscheid kunt maken tussen feiten en persoonlijke beleving. Daarom is discussiëren met jou als proberen een kleuter te overtuigen dat ie geen lolly mag.

Blijkbaar beschik je ook niet over de kwaliteiten om grafieken te lezen en te interpreteren.

Als jij zo overtuigd bent van je gelijk (je zit er volkomen naast, de grafieken geven dat zeer duidelijk aan, maar feiten zijn voor jou als sprookjes), waarom leef je zelf dan niet naar je overtuiging en post je nog steeds op het forum. Het beheer heeft blijkbaar geen invloed op jouw eigen postgedrag, hoewel je er steen en been over klaagt, maar je bepaalt wel even voor anderen, die jij niet kent en waarbij je niet in hun hoofd kan kijken, dat dat wél het geval is, dit terwijl de data juist heel duidelijk aangeven dat de overall activiteit zeer sterk toegenomen is onder mijn beheer. Een krommere logica is er niet. Maar dat zijn we van je gewend, want je bedriegt jezelf liever dan dat je je ogen opendoet voor de realiteit.

En ja, ik blijf op dit forum posten. Want iedere keer dat jij onzin post op dit forum, wordt dat gewoon afgeknald. Er zijn ontzettend veel platformen waar je je politiek gekleurde en psychologische onzin kunt posten. Hier tellen enkel de feiten. Dat je moeite hebt met feiten heb je al menigmaal aangetoond, ook weer in dit topic, waarbij je zelfs blijk toont van het niet kunnen lezen en interpreteren van simpele data.

Graag nu weer commentaar dat inhoudelijk iets toevoegt en het liefst ook nog eens op feiten gebaseerd is. Je hebt nu al genoeg keer aangegeven dat het beheer je niet bevalt. Ook deze topic pak je weer aan om die mening erdoor te drukken, waarbij je als een psychoot omspringt met de feiten.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Informatica en programmeren”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!