wnvl1 schreef: ↑do 13 nov 2025, 10:13
Hawkingstraling moet worden begrepen volledig in termen van kwantumvelden in een gekromde ruimtetijd.
Nou, nee toch? Om het volledig te begrijpen voor zover dat kan, welke interpretatie van modi-menging ed je ook kiest (een quantum atmosphere is populair), QFT is uiteraard essentieel. Zeker als je er diep op ingaat, maar ook ART is essentieel voor het begrijpen hoe en waarom er straling ontstaat (bij iedere horizon overigens), en de thermodynamica om de temperatuur, entropie en energiebalans te begrijpen. Het volledige plaatje is dus QFT op een door ART bepaalde achtergrond, met thermodynamica voor de interpretatie van de uitkomst.
Iig nog even over mijn eerder het onstaat in een regio van 10-20 Rs en iets wat ik las in de mythe van Flappelap over een deeltje ontsnappen aan de zwaartekrachtsput van een zwart gat.
Positive- en negative frequency modes bestaan overal en in- en out-modes ook, dus ook op 1 Rs en modi-menging er meteen achteraan. Alleen hebben de modi nog geen echte energie of massa, dat gebeurt pas later, wanneer het vervormde vacuüm rond het zwarte gat (door de horizon en de Bogoliubov-transformatie) ver van het zwarte gat tot uitdrukking komt als echte deeltjes, zoals fotonen, die energie dragen en zichtbaar zijn als Hawking-straling (buiten ~10–20 Rs, afhankelijk van het massa van het zwarte gat).
Dus die modes dragen geen energie en hebben ze dus ook niet nodig om uit een zwaartekrachtsput te klimmen.
Ook geen negatieve energie, dus negatieve energie die in het zwarte gat valt is niet helemaal juist uitgedrukt.
(In de wiskunde van de Bogoliubov-transformatie verschijnt die negatieve energie formeel, maar fysisch is het geen echte energie die valt; het is een interpretatie van het vervormde vacuüm.)
Het gaat er om of de modi de effectieve potentiaal op 1,5 Rs "doorkomen" met op 3,3M een piek van de modi-menging wat tot 5 Rs ongeveer doorgaat.
(Op 1,5 Rs ligt niet toevallig ook de fotonsfeer trouwens waar wel echte fotonen nog uit kunnen ontsnappen.)
Om on de regio van 10-20 Rs gezien te worden als Hawling straling.
Iig, als ik moest zeggen waar Hawking straling zich begint te vormen of ontstaat, zou ik alsnog op de waarnemingshorizon zeggen. Want daar is het mechanisme wat er voor zorgt dat het bestaat: de cut-off.
Het is jammer dat zolang er zoveel open vragen en problemen zijn, zoals het "trans-Planckian problem", we nooit zullen weten wat het allemaal precies betekent: negative frequency modes in een zwart gat, modi-menging, het ontstaan van echte deeltjes, de effectieve potentiaalbarrière etc.
Het is voornamelijk allemaal wiskunde boekhouding, en wat dat betreft kun je evengoed het heuristische verhaal van Stephen Hawking in zijn populaire boekje schreef gebruiken. Al is dat wel heel erg gesimplificeerd over wat er in werkelijkheid iig gebeurt.
Een algemene reactie overigens.