Dat er een positron zou kunnen bestaan is uit symmetrieoverwegingen al aannemelijk, dat zou ik niet als een specifieke bevestiging van de Diracvergelijking beschouwen. En over een herinterpretatie binnen het kader van een kwantumveldentheorie heb ik geen oordeel, dat gaat mij ver boven de pet.wnvl1 schreef: ↑vr 16 jan 2026, 22:07In de natuurkunde komt het vaak voor dat een differentiaalvergelijking wiskundig geldige oplossingen heeft die fysisch geen betekenis krijgen. In dat licht lijkt het redelijk om te stellen dat de negatieve-energie-oplossingen eenvoudigweg niet aanvaard hoeven te worden, in plaats van ze te “redden” via een herinterpretatie.Professor Puntje schreef: ↑vr 16 jan 2026, 17:46 Mij lijkt die herinterpretatie gewoon onzin. Men weet met genoemde uitkomst geen raad en dan verzint men maar een herinterpretatie waarbij negatieve energie toch als positieve energie gezien mag worden. Het lijkt me wel zo eerlijk om gewoon te zeggen dat de negatieve energie-oplossing niet voldoet. Het komt immers wel vaker voor dat niet alle wiskundig correcte oplossingen van een fysica-vergelijking ook een fysische betekenis hebben.
Het punt waarop je kritiek echter vastloopt, is dat de negatieve-energie-oplossingen van de Diracvergelijking niet optioneel zijn. Zij kunnen niet consistent uit de theorie worden verwijderd zonder essentiële structurele eigenschappen van de vergelijking te vernietigen. De Diracvergelijking is geconstrueerd om Lorentzinvariant te zijn en om een volledige set oplossingen te bezitten. Positieve en negatieve energie-oplossingen vormen samen zo’n volledige basis. Wanneer men de negatieve-energie-oplossingen uitsluit, gaat die volledigheid verloren en kan men geen Lorentzinvariante tijdsevolutie meer definiëren. Bovendien mengen Lorentztransformaties de verschillende oplossingen, zodat een scheiding tussen “fysische” en “niet-fysische” oplossingen niet invariant kan worden gemaakt.
Daar komt bij dat het probleem niet louter interpretatief is, maar dynamisch. Indien men de negatieve-energie-oplossingen letterlijk neemt binnen een één-deeltjesinterpretatie, ontstaat een theorie zonder stabiele grondtoestand. Een elektron zou dan onbeperkt energie kunnen verliezen door over te gaan naar toestanden met steeds lagere energie. Een dergelijke instabiliteit is fysisch onaanvaardbaar, omdat zij het bestaan van stabiele materie uitsluit. Dit probleem kan niet worden opgelost door randvoorwaarden of door een selectieve keuze van oplossingen.
De herinterpretatie die Dirac en later anderen introduceerden, bestaat dan ook niet uit het simpelweg heretiketteren van negatieve energie als positieve energie. Wat fundamenteel verandert, is de interpretatie van de golfvergelijking zelf. De Diracvergelijking blijkt geen consistente relativistische één-deeltjesvergelijking te zijn, maar moet worden opgevat als een veldvergelijking. In dat kader wordt de Dirac-spinor geen golfamplitude van één deeltje, maar een veldoperator die de creatie en annihilatie van deeltjes beschrijft. De negatieve-energie-oplossingen corresponderen dan niet aan elektronen met negatieve energie, maar aan creatie-operatoren voor antideeltjes met positieve energie. De energie blijft daarbij altijd positief; wat verandert is de identificatie van de fysische objecten.
Dat deze interpretatie niet louter een kunstmatige reddingsoperatie is, blijkt uit het feit dat zij concrete en toetsbare voorspellingen opleverde. De herinterpretatie leidde tot de voorspelling van het positron, met precies dezelfde massa en spin als het elektron maar met tegengestelde lading. De experimentele ontdekking van het positron bevestigde dat de negatieve-energie-oplossingen een reële fysieke betekenis hebben binnen het juiste theoretische kader.
Achteraf bezien ligt het oorspronkelijke probleem dus niet in de Diracvergelijking zelf, maar in de veronderstelling dat relativistische kwantummechanica kan worden geformuleerd als een theorie van een vast aantal deeltjes. Die veronderstelling blijkt onhoudbaar. Relativistische consistentie vereist de mogelijkheid van deeltjescreatie en -annihilatie, en daarmee een veldtheoretische beschrijving. Binnen die beschrijving zijn negatieve frequenties en bijbehorende oplossingen geen pathologie, maar een noodzakelijke structuur.
Maar als ik het goed begrijp is mijn idee om de 4x4 matrices door speciale tweedimensionale niet-commutatieve getallen te vervangen zelfs als dat zou lukken onwenselijk omdat de relativistische invariantie van de Diracvergelijking dan verloren gaat...
Puzzels