Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
HansH
Artikelen: 0

Re: Toepassingen van zwaartekracht / golven

wnvl1 schreef: za 28 mar 2026, 13:36 Kloot. Ik bedoelde die versnelling vanuit Newtoniaans perspectief. Het is dus een veranderende massaverdeling (quadrupoolmoment) die zwaartekrachtsgolven veroorzaakt.
vanuit newton perspectief heb je helemaal geen zwaartekrachts golven.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gravitational_wave
daar staat "are produced by the relative motion of gravitating masses"
dus geen versnelling maar relatieve beweging.
Dus dan zou een vrij vliegende massa ook zwaartekrachtsgolven moeten genereren. dat moet denk ik ook wel want als ik op een grote afstand zit van zo'n vrij vliegende massa dan meet ik een richting van de zwaartekracht die steeds naar een andere punt wijst. en die informatie plant zich voort met de snelheid van het licht, dus een waarnemer die verder weg zit meet een andere richting dus moet het wel een golf zijn die zich voortplant.

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Bekijk product

wnvl1

Die eerste zin in het wikipedia artikel verdient wat nuance. Echter, verderop in het artikel is het allemaal correct uitgelegd.

Een vrij vliegende massa die met constante snelheid beweegt, veroorzaakt wel degelijk een zwaartekrachtsveld dat verandert in de tijd voor een verre waarnemer. Die verandering plant zich voort met de lichtsnelheid, dus verschillende waarnemers zien op verschillende momenten een andere richting van het veld. Dat lijkt op het eerste gezicht op een golf. Toch is dit geen zwaartekrachtsgolf in de fysische zin van het woord.

De reden is dat dit soort verandering geen onafhankelijke verstoring van de ruimtetijd is die zich los van de bron voortplant. Het zwaartekrachtsveld blijft volledig gekoppeld aan de massa die het veroorzaakt. Er wordt geen energie uitgestraald naar de omgeving in de vorm van golven. Wat je ziet, is enkel dat het veld zich aanpast aan de nieuwe positie van de massa, met een eindige voortplantingssnelheid. Dit noemt men een “retarded” veld, en het is analoog aan wat gebeurt bij een elektrisch geladen deeltje dat met constante snelheid beweegt.

Echte zwaartekrachtsgolven ontstaan pas wanneer de beweging van massa’s zodanig is dat er een niet-triviale, tijdsafhankelijke vervorming van de massaverdeling optreedt, zoals bij twee objecten die om elkaar heen draaien. In dat geval verandert het quadrupoolmoment en wordt er energie uitgestraald in de vorm van golven die zich zelfstandig door de ruimtetijd voortplanten. Dat is fundamenteel iets anders dan het louter veranderen van de richting van een veld door uniforme beweging.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Regor

@wnvl1,

Ok, dus stel twee gelijke massa's A en B draaiende in het luchtledige in een theoretisch gravitatieloze omgeving.
A is homogeen bolvormig en draait rond zijn zwaartepunt.
B is homogeen sigaarvormig en draait rond zijn zwaartepunt in het midden van de lengte.

Dus :
A zend geen gravitatie golven uit .......... en verliest geen rotatie energie ! .... klopt ?
B zend wel gravitatie golven uit ...... en verliest wel rotatie energie ! ...... klopt ?
Dus de rotatie van B houd na heeeeel lange tijd op ...... klopt ?

1. Is er een relatie tussen het quadripool moment met het traagheidmoment van de massa ?
2. Zend een schaatser die een pirouette uitvoert met uitgestrekte armen dus gravitatie golven uit ....... (het gaat om het principe )
wnvl1

Regor schreef: za 28 mar 2026, 18:59 @wnvl1,

Ok, dus stel twee gelijke massa's A en B draaiende in het luchtledige in een theoretisch gravitatieloze omgeving.
A is homogeen bolvormig en draait rond zijn zwaartepunt.
B is homogeen sigaarvormig en draait rond zijn zwaartepunt in het midden van de lengte.

Dus :
A zend geen gravitatie golven uit .......... en verliest geen rotatie energie ! .... klopt ?
B zend wel gravitatie golven uit ...... en verliest wel rotatie energie ! ...... klopt ?
Dus de rotatie van B houd na heeeeel lange tijd op ...... klopt ?
juist
Regor schreef: za 28 mar 2026, 18:59 1. Is er een relatie tussen het quadripool moment met het traagheidmoment van de massa ?
Er is inderdaad een directe wiskundige relatie tussen het traagheidsmoment (meer precies: de traagheidstensor) en het massakwadrupoolmoment, maar ze beschrijven verschillende fysische aspecten van dezelfde massaverdeling.

De traagheidstensor wordt gedefinieerd als
\[
I_{ij} = \int \rho(\mathbf{r}) \left(r^2 \delta_{ij} - x_i x_j \right)\, d^3r,
\]
en bepaalt hoe een lichaam reageert op rotatie, bijvoorbeeld via de rotatie-energie en de relatie tussen koppel en hoekversnelling.

Het massakwadrupoolmoment wordt gedefinieerd als
\[
Q_{ij} = \int \rho(\mathbf{r}) \left(x_i x_j - \tfrac{1}{3} r^2 \delta_{ij} \right)\, d^3r,
\]
en speelt een centrale rol in de beschrijving van zwaartekrachtsgolven, aangezien deze worden bepaald door de tweede tijdsafgeleide van \(Q_{ij}\).

Beide grootheden zijn opgebouwd uit dezelfde bouwstenen, namelijk de integralen van \(x_i x_j\) en \(r^2 \delta_{ij}\), maar in verschillende combinaties. Hierdoor kan men ze rechtstreeks aan elkaar relateren. In het bijzonder geldt dat het kwadrupoolmoment gelijk is aan de traceloze versie van de traagheidstensor:
\[
Q_{ij} = - I_{ij} + \tfrac{1}{3} \, \mathrm{Tr}(I)\, \delta_{ij}.
\]

Fysisch gezien betekent dit dat de traagheidstensor informatie bevat over de totale massaverdeling ten opzichte van rotatie, terwijl het kwadrupoolmoment enkel de afwijking van sferische symmetrie encodeert. Voor een perfect bolsymmetrische massa is \(Q_{ij} = 0\), ook al is \(I_{ij}\) niet nul.

Dit verklaart waarom een roterende bol geen zwaartekrachtsgolven uitzendt, terwijl een roterende niet-sferische massa (zoals een ellipsoïde) dat wel doet: niet de rotatie zelf, maar de tijdsafhankelijke verandering van het kwadrupoolmoment is de bron van de straling.

Regor schreef: za 28 mar 2026, 18:59 2. Zend een schaatser die een pirouette uitvoert met uitgestrekte armen dus gravitatie golven uit ....... (het gaat om het principe )
ja
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Regor

@wnvl1,

Dank U,

Hoe komt men aan de vorm van de zwaartekracht golven, afwisselend sinusoidale contractie in x en y richting, terwijl progagatie in
z richting aan de snelheid c ?
Zie nu dat er geen "gif" werking is, sorry.
Bijlagen
gw-waves-side
Regor

@wnvl1,

Wat is een gepolariseerde zwaartekrachtgolf ?
wnvl1

Zwaartekrachtgolven bestaan in hun standaardvorm uit twee onafhankelijke polarisatiemodi, namelijk de plus- en de cross-polarisatie. De plus-polarisatie rekt de ruimte bijvoorbeeld in de x-richting uit en comprimeert deze in de y-richting, waarna dit effect periodiek omkeert. De cross-polarisatie heeft een gelijkaardig effect, maar is ten opzichte van de plus-polarisatie over een hoek van 45 graden gedraaid, waardoor de vervorming langs diagonale richtingen plaatsvindt.

Een zwaartekrachtgolf wordt gepolariseerd genoemd wanneer deze kan worden beschreven als een vaste combinatie van deze twee basismodi, waarbij de relatieve bijdrage van elke modus constant blijft in de tijd. Men kan dit wiskundig schrijven als
\[
h_{ij}(t) = h_+(t)\,e^+_{ij} + h_\times(t)\,e^\times_{ij},
\]
waarbij \(h_+(t)\) en \(h_\times(t)\) respectievelijk de amplitudes van de plus- en cross-polarisatie voorstellen, en \(e^+_{ij}\) en \(e^\times_{ij}\) de bijbehorende polarisatietensoren zijn.

Intuïtief kan men dit begrijpen door te kijken naar een ring van vrij zwevende testdeeltjes. Wanneer een gepolariseerde zwaartekrachtgolf passeert, wordt deze ring op een voorspelbare manier vervormd tot een ellips, waarbij de richting van uitrekking en compressie vastligt en periodiek evolueert volgens de polarisatietoestand van de golf.

Gepolariseerde zwaartekrachtgolven bestaan typisch uit coherente, asymmetrische massa-bewegingen, zoals binaire systemen van zwarte gaten of neutronensterren. De exacte polarisatietoestand wordt dan bepaald door de dynamica van de bron en kan bestaan uit een zuivere plus- of cross-modus, of uit een vaste superpositie van beide.
wnvl1

Regor schreef: za 28 mar 2026, 22:30 @wnvl1,

Dank U,

Hoe komt men aan de vorm van de zwaartekracht golven, afwisselend sinusoidale contractie in x en y richting, terwijl progagatie in
z richting aan de snelheid c ?
De vorm van zwaartekrachtgolven zoals men die typisch beschrijft — met afwisselende sinusvormige uitrekking en samentrekking in de x- en y-richting terwijl de golf zich voortplant in de z-richting met de lichtsnelheid \(c\) — komt rechtstreeks voort uit de linearisatie van de ART rond een vlakke achtergrondruimte.

Men vertrekt vanuit de metriek van de ruimtetijd als een kleine perturbatie rond de Minkowski-metriek,
\[
g_{\mu\nu} = \eta_{\mu\nu} + h_{\mu\nu}, \quad \text{met } |h_{\mu\nu}| \ll 1.
\]
In deze benadering gedraagt \(h_{\mu\nu}\) zich als een golfvergelijking wanneer men geschikte gaugevoorwaarden oplegt, zoals de transversale-traceloze (TT) gauge. In vacuüm reduceert de veldvergelijking dan tot
\[
\square h_{\mu\nu} = 0,
\]
wat een klassieke golfvergelijking is met voortplantingssnelheid \(c\).

Voor een golf die zich in de z-richting voortplant, kan men een vlakke golfoplossing nemen van de vorm
\[
h_{\mu\nu}(t,z) = A_{\mu\nu} \cos\!\left(kz - \omega t\right),
\]
waarbij de dispersierelatie \(\omega = ck\) de voortplanting aan de lichtsnelheid garandeert.

De fysieke inhoud van de golf wordt zichtbaar wanneer men kijkt naar de twee fysieke vrijheidsgraden in de TT-gauge, namelijk de plus- en cross-polarisatie. In het x-y vlak neemt de metriek dan de vorm aan
\[
h_{ij}(t,z) =
\begin{pmatrix}
h_+(t,z) & h_\times(t,z) \\
h_\times(t,z) & -h_+(t,z)
\end{pmatrix},
\quad i,j \in \{x,y\}.
\]

Voor een zuivere plus-polarisatie kiest men bijvoorbeeld
\[
h_+(t,z) = h_0 \cos(kz - \omega t), \quad h_\times(t,z)=0.
\]
Dit leidt ertoe dat de ruimtetijd in de x-richting afwisselend wordt uitgerekt terwijl die in de y-richting wordt samengedrukt, en omgekeerd een halve periode later. Omdat de tijdsafhankelijkheid sinusvormig is, resulteert dit in de typische oscillatie van uitrekking en compressie.

De reden dat de vervorming uitsluitend in het x-y vlak optreedt, is dat de TT-gauge de golf transversaal maakt: alle componenten in de voortplantingsrichting \(z\) kunnen worden weggegauge-d, zodat enkel de fysieke transversale vrijheidsgraden overblijven. Hierdoor is de golf volledig beschreven door vervormingen loodrecht op de propagatierichting.
Regor

@wnvl1,

Dank U,
Ik begrijp het niet wiskundig maar wel intuitief met uw bijhorende verduidelijkingen.

Als U de tekening die ik poste (en die in "gif" modus moest werken maar doet hij niet) nader bekijkt / bestudeert, en uw verduidelijkingen lees, ....mag ik dan aannemen / besluiten dat de oppervlakte van de dwars- doornsnede van de golf - buis constant blijft ?
Ellipsvormig in x richting naar cirkelvormig in xy richting, naar ellipsvormig in y richting........ klopt dat ?

Als dat zo is, wat is dan de natuurkundige implicatie daarvan ?
wnvl1

Als de lenge van die 'buis' een geheel aantal golflengten is, dan blijft de manteloppervlakte constant. Dat lijkt mij triviaal, maar daaar leer je niets uit.
Regor

@wnvl1

U schreef:
"Als de lenge van die 'buis' een geheel aantal golflengten is, dan blijft de manteloppervlakte constant. Dat lijkt mij triviaal, maar daaar leer je niets uit."

Niet mee eens, ofwel snap ik het niet.
1. Ik had het over de oppervlakte van de "dwarsdoorsnede" van de "buis" ......... die blijft volgens mij constant, en heeft niets te maken met een geheel aantal golflengtes..... mee eens ?
2. Hoe komt U erbij dat de manteloppervlakte constant blijft ? ........ zijn de omtrekken van de "buis" bij elke fase - hoek gelijk ?, dus de omtrekken van de ellipsen en de cirkels als functie van de tijd ?
3. Daar leer je niets uit .... is uw mening.
Elke eigenschap kan op de duur / op een bepaald ogenblijk zijn "waarde " krijgen.. mee eens ?
wnvl1

1. In eerste orde blijft de dwarsoppervlakte gelijk. Als je de kwadratische termen meepakt niet meer.
2. en 3. zijn niet relevant.
Regor

@wnvl1,

2 en 3 .... Wat nu niet relevant is, kan het later zijn.
4. Laatste vraagje (hoop ik voor U).
Welk element / elementen van de golf zijn significant voor de (uitgestoten ?) energie ?
wnvl1

Het uitgestraalde vermogen van zwaartekrachtgolven wordt igegeven door de zogenoemde quadrupoolformule. Deze formule stelt dat de emissie van zwaartekrachtstraling bepaald wordt door de tijdsverandering van het massakwadrupoolmoment van het systeem.

\[
P = \frac{G}{5c^5} \left\langle \dddot{Q}_{ij} \dddot{Q}_{ij} \right\rangle,
\]
waarbij \( G \) de gravitatieconstante is, \( c \) de lichtsnelheid, en \( Q_{ij} \) het massakwadrupoolmoment van de massaverdeling. De drie puntjes boven \( Q_{ij} \) duiden op de derde afgeleide naar de tijd, en de hoekhaken geven een tijdsgemiddelde aan.

Deze formule toont aan dat alleen systemen waarvan het quadrupoolmoment in de tijd verandert, zwaartekrachtgolven kunnen uitzenden. Monopool- en dipoolstraling zijn afwezig door respectievelijk behoud van massa en impuls. Daardoor is zwaartekrachtstraling typisch veel zwakker dan elektromagnetische straling.

Een belangrijk voorbeeld is een binair systeem van twee massa's \( m_1 \) en \( m_2 \) die in een cirkelvormige baan rond elkaar bewegen. In dat geval kan het uitgestraalde vermogen geschreven worden als:
\[
P = \frac{32}{5} \frac{G^4}{c^5} \frac{(m_1 m_2)^2 (m_1 + m_2)}{a^5},
\]
waarbij \( a \) de afstand tussen de twee massa's voorstelt.

Hieruit volgt dat het uitgestraalde vermogen zeer sterk toeneemt bij kleinere afstanden en grotere massa's. Dit verklaart waarom zwaartekrachtgolven voornamelijk waarneembaar zijn bij extreme astrofysische systemen zoals binaire neutronensterren of samensmeltende zwarte gaten.

ads

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Bekijk product

Steun Sciencetalk Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Regor

@wnvl1

Dank U,
Heb al heel wat opgestoken / geleerd uit uw reacties.
Maar zoals gewoonlijk / meestal roepen verduidelijkingen nieuwe vragen op.

1. Bereiden gravitatiegolven sferisch uit ... zoals bij een punt lichtbron .... of kunnen ze ook "gericht" zijn .... zoals een lichtstraal?
2. Kan men een "verandering " van zwaartekracht beschouwen / aanzien als een gravitatie golf ?
3. Hieronder een ruwe snelle schets:
Een roterende homogene ellipsoide vormige massa met op drie plaatsen 1,2,3 meetpunten voor de zwaartekracht.
Een roterende homogene bolvormige massa met op; drie plaatsen 4,5,6 meetpunten voor de zwaartekracht.
4. Als ik het goed begrijp geven de meetpunten 4,5,6 GEEN variatie in de waarde van de zwaartekracht.... klopt dat ?
5. Als ik het goed begrijp geven de meetpunten 1,2,3 WEL variatie in de waarde van de zwaartekracht... klopt dat ?
6. Kan men uit de waarden 1,2,3 de sterkte / grootte van de zwaartekracht golf bepalen ?
Gegeven zijn, de massa, de 3d vorm, de afstand tot het zwaartepunt en de hoeksnelheid
7. Verzwakt de sterkte van de gravitatie - golf omgekeerd evenredig met het kwadraat van de afstand ?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🧭 Natuurkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!