ik vind dat hoogbegaalfdheid meer een bepaalde manier van denken is dan (alleen) een bapaald IQ
eigenlijk zouden ze voor beide een aparte naam moeten verzinnen om verwarring te voorkomen
Moderator: Rhiannon
Flasing Moments schreef:ik vind dat hoogbegaalfdheid meer een bepaalde manier van denken is dan (alleen) een bapaald IQ
eigenlijk zouden ze voor beide een aparte naam moeten verzinnen om verwarring te voorkomen
ik vind dat hoogbegaalfdheid meer een bepaalde manier van denken is dan (alleen) een bepaald IQ
Hier idem dito. Hoe dat dan juist met hersenen zit, kon ik ook niet echt iets van vinden.een hoop gevonden, maar geen eensluidend geheel
Ah soo! Ik denk al, is het al niet geldig die theorie.nb met achterhaald bedoel ik dat de ideeen van Kahn verre van nieuw zijn. dat het boek uit 2006 is, wil natuurlijk niets zeggen over de versheid van de theorie.
leuke link!lenny schreef:Niet het volume van de hersenen, noch het aantal hersencellen is bepalend voor het IQ. Het is echter blijkbaar de evolutie van de dikte van de cortex in de kinder/tiener-jaren die hiervoor bepalend is.
Meer info :http://www.nature.com/news/2006/060327/pdf/440588b.pdf
O.k, stel je dat iemand op jonge leeftijd als 'hoogbegaafd' wordt gediagnosticeerd. Op de basischool heeft deze persoon een klas overgeslagen, maar op de middelbare school begint hij met onderpresteren, de leerstof op school is niet uitdagend genoeg.Hoogbegaafdheid is je erfelijk aangelegen. Het ontwikkelen ervan doe je dan naar mate je ouder wordt. Om dan als hoogbegaafde de capaciteiten te benutten, kan je het onderzoek richten op het 'bevestigen van reeds uitgedachte theorieën en conclusies' of 'het onderzoek richten op de resultaten, waarop vervolgens een theorie ontstaat'. Ik denk dat Einstein slechts onderzoeken (proeven) deed om z'n theorieen te bevestigen. Wat hij al zei, kwam ie door middel van 'niet-denken' (niet woordelijk denken) tot allerlei conclusies.
Apeiron schreef:O.k, stel je dat iemand op jonge leeftijd als 'hoogbegaafd' wordt gediagnosticeerd. Op de basischool heeft deze persoon een klas overgeslagen, maar op de middelbare school begint hij met onderpresteren, de leerstof op school is niet uitdagend genoeg.
De jongen geraakt in een sociaal isolement en mag uiteindelijk tevreden zijn met een baantje als boekhouder.
Was de diagnose dan onjuist of de omstandigheden voor de jongen verkeerd?
het is op grond van deze beperkte informatie niet te doen de diagnose te checken op haar accuraatheid.Apeiron schreef:O.k, stel je dat iemand op jonge leeftijd als 'hoogbegaafd' wordt gediagnosticeerd. Op de basischool heeft deze persoon een klas overgeslagen, maar op de middelbare school begint hij met onderpresteren, de leerstof op school is niet uitdagend genoeg.Sjorssnors schreef:
Hoogbegaafdheid is je erfelijk aangelegen. Het ontwikkelen ervan doe je dan naar mate je ouder wordt. Om dan als hoogbegaafde de capaciteiten te benutten, kan je het onderzoek richten op het 'bevestigen van reeds uitgedachte theorieën en conclusies' of 'het onderzoek richten op de resultaten, waarop vervolgens een theorie ontstaat'. Ik denk dat Einstein slechts onderzoeken (proeven) deed om z'n theorieen te bevestigen. Wat hij al zei, kwam ie door middel van 'niet-denken' (niet woordelijk denken) tot allerlei conclusies.
De jongen geraakt in een sociaal isolement en mag uiteindelijk tevreden zijn met een baantje als boekhouder.
Was de diagnose dan onjuist of de omstandigheden voor de jongen verkeerd?
Natuurlijk, als degene echt hoogbegaafd zal hij als autodidact het een en ander gaan ondernemen; de omstandigheden naar zijn hand zetten. Maar het lijkt me dat een slechte leeromgeving in de jeugd wel degelijk van invloed kan zijn op de verdere ontwikkeling.
In moderne benaderingen wordt intelligentie iets breder opgevat en niet enkel in een schools kader belicht.Omgevingsfaktoren kunnen maken dat een intelligent iemand slecht scoort op standaard intelligentietests die op schoolse kennis stoelen (huidige tests zijn dan ook goede voorspellers van slaagkansen in het onderwijs)Musje schreef:Als je eenmaal hoogbegaafd bent, blijf je dan altijd hoogbegaafd?
Stel je bent hoogbegaafd en je krijgt op je 25e levensjaar een burnout waarna je je niet meer zoals daarvoor kunt concentreren, kan het zijn dat je dan niet meer hoogbegaafd zult zijn de rest van je leven?
Of is hoogbegaafdheid iets wat zo in je wezen zit, dat je het nooit meer kwijtraakt?
Andere vraag: kan iemand die niet hoogbegaafd is als kind, later hoogbegaafd worden door een uitzonderlijke uitdagingen bijvoorbeeld die de werking van het kind zijn hersenen meer dan gemiddeld prikkelen?
Ik weet niet of ik zoveel vragen tegelijk mag stellen en of ze in dit topic passen, maar ik ben er gewoon benieuwd naar...
je eerste vraag, dat is een moeilijkere vraag dan het lijkt. het komt voor dat mensen door een hersenbeschadiging (hersenbloeding) minder begaafd worden. de vraag is dan waar je de grens legt, en dus is jouw vraag of een burnout 'meetelt' een moeilijke. hoogbegaafheid zegt iets over mentale capaciteit, en een burnout ondermijnt deze. in die zin zou burnout ertoe kunnen bijdragen dat iemand mentaal minder presteert, en dus daardoor onder de 'hoogbegaafdheidgrens' komt.Musje schreef:Als je eenmaal hoogbegaafd bent, blijf je dan altijd hoogbegaafd?
Stel je bent hoogbegaafd en je krijgt op je 25e levensjaar een burnout waarna je je niet meer zoals daarvoor kunt concentreren, kan het zijn dat je dan niet meer hoogbegaafd zult zijn de rest van je leven?
Of is hoogbegaafdheid iets wat zo in je wezen zit, dat je het nooit meer kwijtraakt?
Andere vraag: kan iemand die niet hoogbegaafd is als kind, later hoogbegaafd worden door een uitzonderlijke uitdagingen bijvoorbeeld die de werking van het kind zijn hersenen meer dan gemiddeld prikkelen?
Ik weet niet of ik zoveel vragen tegelijk mag stellen en of ze in dit topic passen, maar ik ben er gewoon benieuwd naar...
ik snap het, het is natuurlijk een vrij willekeurige grens, die hoogbegaafdheidsgrens. Als ik erover nadenk, vind ik het begrip 'hoogbegaafdheid' zoals het meestal wordt gebruikt altijd wat raar. Het lijkt dan zo'n massief begrip. Er is een test voor en er is een grens voor. Maar waar ik moeite mee heb is dat het net lijkt alsof er vanuit gegaan wordt dat er maar één soort begaafdheid is. Dat is natuurlijk niet zo en ik weet ook dat er wel verschillende soorten intelligentietesten bestaan. Ik bedoel testen van verschillende soorten intelligenties. Maar in het algemeen spraakgebruik wordt hoogbegaafdheid toch eigenlijk altijd gebruikt in de zin van: je kunt het zijn en je kunt het wat meer of wat minder zijn of er tegenaan zitten. Of doe ik te moeilijk en is 'mentale capaciteit' minder complex dan ik denk?je eerste vraag, dat is een moeilijkere vraag dan het lijkt. het komt voor dat mensen door een hersenbeschadiging (hersenbloeding) minder begaafd worden. de vraag is dan waar je de grens legt, en dus is jouw vraag of een burnout 'meetelt' een moeilijke. hoogbegaafheid zegt iets over mentale capaciteit, en een burnout ondermijnt deze. in die zin zou burnout ertoe kunnen bijdragen dat iemand mentaal minder presteert, en dus daardoor onder de 'hoogbegaafdheidgrens' komt.