Misschien is het beter om geen touw, maar een menselijke arm te nemen van 1 lichtjaar lang die het lampje aanzet. Alhoewel, dan zouden de neuronen van de hersenen naar de hand sneller moeten gaan dan de snelheid van het licht als de gedachte (ik doe de lamp aan) en het daadwerkelijk aandoen van het licht elkaar meteen opvolgd. Laat maar...
Ik denk toch dat ik gelijk heb. Om de oorspronkelijke stelling aan de vraagsteller (ben z'n naam kwijt) uit te leggen en hem te laten zien waarom mechanica niet sneller is in zijn stelling, moet je alles reduceren tot het minimale:
Een touw met lengte 1 lichtjaar, een lampje wat direct aangaat als er aan het touw getrokken wordt en het licht wat er een lichtjaar over doet om bij de waarnemer terug te komen.
Dat zijn de gegevens. De vraagsteller wilt weten of de mechanica nu sneller is dan het licht. Simpel.
Omdat het touw bijv. maar 1 cm verplaatst in 1 sec heeft het een snelheid van 0.36 km/h, wat kleiner is dan de snelheid van het licht.
Je ziet, ik wordt niet gehinderd door enige kennis van zaken...
Je zou het nog simpeler kunnen uitleggen: Als de lengte van het touw er niet toe doet (omdat we alle wetten en krachten buiten beschouwing laten) kan je het touw ook zien als het touwtje aan een gewone lamp. Deze werken dan hetzelfde. Als je aan een gewoon touwtje trekt gaat die ook niet sneller dan het licht.
Puzzels