Je hebt me maar deels geciteerd het volledige citaat is:Ik neem aan dat de resultaten gepubliceerd zijn, en ook terug te vinden op internet. En dat daar tevens de meetmethode en aannames bij staan? Ik kan ze zelf niet vinden dus misschien dat je me kan helpen?Het antwoord is: ja dat is inderdaad gemeten.
Ik heb daar zelf nooit op internet naar gezocht maar kan daarover wel het volgende zeggen: theorieën doen voorspellingen. De relativiteitstheorie doet andere voorspellingen over hoe deeltjes botsen dan de Newtoniaanse mechanica (onder andere op grond van de hogere massa) en vooralsnog lijken ze te kloppen.Het antwoord is: ja dat is inderdaad gemeten. Denk maar aan de deeltjesversnellers van het CERN. Uit de wijze waarop de botsingen plaats vinden volgt dat deeltjes met een hogere snelheid inderdaad zwaarder zijn (ten opzichte van de waarnemer) dan deeltjes met een lagere snelheid. In diezelfde deeltjesversneller is waargenomen dat de tijd voor die deeltjes trager verloop etc.
Een ander voorbeeld: muonen zijn zeer kort levende deeltjes die in de hogere luchtlagen worden gevormd door kosmische straling. Ze leven zo kort dat ze het aardoppervlak niet zouden moeten kunnen bereiken. Door de hoge snelheid (dicht tegen de lichtsnelheid aan) verloopt de tijd van deze deeltjes zo langzaam dat ze het aardoppervlak wel bereiken.
Ook indirect blijkt dat de relativiteitstheorie de werkelijkheid heel aardig benadert n.l. via de quantum mechanica. Ten eerste is het ontstaan van quantum mechanica voor een deel aan de relativiteitstheorie te danken: De Broglie vond het verband tussen golflengte en impuls door middel van de relativiteits theorie. Schrödinger kon zijn vergelijking afleiden op basis van dit verband het het veel oudere verband (van Plank) tussen frequentie en energie.
De relativistische versie van deze vergelijking (gevonden door Paul Dirac) voorspelt (anders dan de vergelijking van Schrödinger) het bestaan van spin en van anti-materie en bovendien wordt alleen op basis van de relativistische vergelijking exact het spectrum van bijvoorbeeld waterstof voorspelt. Ongetwijfelt is de theorie van Einstein niet het laatste woord maar het is niet terecht om over "de onbewezen theorieën van Einstein" te spreken, tenzij je er een gewoonte van maakt die kwalificatie voor iedere theorie te gebruiken maar in dat geval is er sprake van een betekenisloze kwalificatie.
Puzzels